Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man godt ansætte sin Forældre i sin eget restaurant i Danmark?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino'er
Jeg vil gerne spørge om hvis jeg bor i Danmark. Må jeg ansætte min forældre som bor i Vietnam, De har Uddannelse i Vietnam som kok og har erfaring i det Vietnamesiske Køkken. Jeg får forhåbentligt dansk statsborgersskab inden for det næste år ca. april 2025.
Og har et stort ønske om at få mine forældre til DK.
Jeg overvejer at åbne en Vietnamesisk restaurant hvis det er muligt

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kan du sagtens forudsat de kan få opholdstilladelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Apr 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Må mine forældre arbejde i en periode? Eller skal de have opholdstilladelse inden de må arbejde?

Med Venlig Hilsen
Ban
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

de skal have dansk Skatte CPR inden ansættelse og det kræver bolig i Dk og dermed dansk opholdstilladelse inden ankomst og arbejde/ansættelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12665
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

John 

Kender du ordsproget "skomager bliv ved din læst" ? Det er ikke korrekt det du skriver.

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12665
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer man fra et land udenfor EU, vil man godt kunne få arbejdstilladelse og opholdtilladelse , det vil dog kræve at har tilbud om et job som oppebære en relativ høj løn årligt. Der finder to ordninger hvor den ene kræver en årsløn på 487.000 DKK og den anden 393.000 årligt. 

Du kan læse mere hos SIRI https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans%C3%B8ge/Arbejde 

Om du alternativt kan få dine forældre hertil via familiesammenføring, når du er blevet dansk stansborger, bør du nok undersøge. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

John 

Kender du ordsproget "skomager bliv ved din læst" ? Det er ikke korrekt det du skriver.

 

det er jeg så ikke enig i, og kunne vel returnere med samme uvenlighed, hvad bare ikke ligger til mig.

Jeg svarer trådstarter på (hvis du ellers læser) mulighed for at lade forældrene itest arbejde inden egentlig opholdstilladelse (vel tænkt på turistvisum formoder jeg hvis det kræves fra Vietnam til DK)

Ban:
Hej John,

Må mine forældre arbejde i en periode? Eller skal de have opholdstilladelse inden de må arbejde?

Med Venlig Hilsen
Ban



Det kan man ikke, da det kræver dansk skatte CPR og det kræver dansk bopæl også - og naturligvis dermed ret til at opholde sig i Danmark INDEN man ankommer var mit svar

Det har jeg svært ved at se ikke besvarer præcist. 

Du har så valgt at beskrive hvad der skal til for opholdstilladelse - Det er jeg slet ikke gået ind i da jeg netop ikke kan de beløbsgrænser og ikke kender deres historie, familiesammenføring osv, så jeg forholdt mig til, at svare på det der blev spurgt om, om de måtte arbejde der i en periode først - og det må de ikke - det kaldes at svare på et konkret spørgsmål - testarbejde uden opholdstilladelse, som jeg ikke lige ser dig forholde dig til (og bare trådstarter forstår, at man IKKE må, er alt godt for mig)

Jeg kunne også bare have sagt man ikke må arbejde uden tilladelse hvis man er borger uden for EU men gik bare den ekstra vej, at forklare - at inden man overhovedet MÅ arbejde som udlænding i DK, uanset fra EU eller udenfor, skal man kunne modtage danske skatte CPR og det kræver, ud over en ansættelse, at man har bopæl
 
Mere for, at han forstår, man kan ikke bare lige testarbejde, selv om man er i DK (og måske blive fanget i det tilmed - det ville ikke være den første der blev ramt på den måde) der SKAL ligge dansk skatte CPR inden nogen form for arbejde.

Du kan synes det er overflødigt at gå den vej, men du kan ikke sige det er galt - for det er helt præcist og korrekt og for at forhindre, misforståelse - set før i asiatisk retaurant mm - med lige at arbejde lidt der under en freie  

Venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)