Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Babar Baig fra babarbaig.dk Drømmer du om at lave den næste Instagram-app?

Drømmer du om at lave den næste Instagram-app?

6.460 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
17 April 2012

Med salget af Instagram til Facebook for 1 milliard dollars bliver drømmen om at opfinde den næste geniale app genoplivet. Hvor mange af os har ikke gået rundt og drømt om at lave en fed app der slår igennem globalt?

De sidste par måneder har vi hørt meget om Wordfeud, Draw something, Instagram, Clear m.m. Der er flere ting man kan lære af disse apps, og ikke mindst kan man få en fornemmelse af hvor app-markedet er på vej hen. Hvad er det der gør at netop disse apps bliver populære?

Tænk mobil

Med salget af Instragram er det blevet understreget at fremtidens store koncepter vil tage udgangspunkt i mobilmediet og ikke web 2.0 som vi kender det. I februar skrev jeg netop om Instagram og om hvordan de ikke bruger deres website og ikke har én eneste kerne-funktionalitet på deres website. Hvem ville for et halvt år siden have troet at en fotodelings-app som tager udgangspunkt i mobilen (og ikke web), ville være over 5 mia. DKK værd? Normalt forbinder man jo billededelings-sites med websites som f.eks. Flickr, Picasa m.m.  Vi skal begynde at vænne os til at fremtidens communities bliver etableret med udgangspunkt i mobilmediet.

Simpel idé som skal præsenteres simpelt på mobilen

Opskriften på den fede app vil overaske mange. Det drejer sig nemlig ikke om at opfinde den dybe tallerken. Hvis man ser på Wordfeud, Instagram, Clear task manager m.m., så er funktionerne ikke revolutionære. Vi kender alle sammen til hvordan vi spiller med ordspil, hvordan vi tager billeder, og hvordan man tager noter.  Noget af det næste ”store” som flere iværksættere har kastet sig over, bliver video-apps a la Instagram. Igen – en teknologi som findes, og som vi er vant til at bruge, men som bliver præsenteret på en simpel måde – og dette er netop succeskriteriet for at lave gode apps. De skal være simple, overskuelige, med et godt design og med funktioner som vi allerede kender.

Alle kan udfordres

Når man tænker apps, så kan alle store spillere og eksisterende webtjenester udfordres. Flickr, Picasa m.m. får baghjul af Instagram. De nye videodelingstjenester vil give Youtube baghjul. Det vil sige at der kan sættes spørgsmålstegn ved alt, så længe man kan præsentere noget simpelt og brugervenligt på mobilen. Et perfekt eksempel på dette er ”Chomp”, en søgemaskine-app til app stores hvor Google udfordres på search. Ja, selv Google kan altså udfordres på app store search. Chomp blev opkøbt af Apple februar 2012, og Google halter for alvor bagud på app-search. Alle disse apps er et bevis på at man ikke nødvendigvis skal opfinde en ny idé, men blot præsentere den på den rigtige måde og på det rette tidspunkt – sidstnævnte er aldrig nemt.

Gælder ikke om at komme først

Med apps gælder det ikke nødvendigvis om at komme først på markedet. Det gælder nemlig om at gøre det rigtigt – selvom der er 100 apps af slagsen i forvejen, så kan man sagtens opnå succes. Se f.eks. på ”Clear”, en simpel task-manager-app som har taget markedet med storm – flere millioner downloads af en simpel app som koster 12 kr. Stifterne bag Clear-app har brugt rigtig meget tid på at retfærdiggøre hvert enkelt klik, hvert swipe og hver en tast i deres app.

Tænk skalering fra første skridt

Man skal huske at tænke på skalering når man laver en app eller har planer om det. Man skal kunne forestille sig sit produkt på det internationale marked og ikke kun i andedammen. Gode danske app-eksempler som har tænkt internationalt fra starten, er blandt andet Endomondo, Vivino, Tradeshift m.m. Jeg ser flere apps og idéer hvor skalering ikke er tænkt ind. Tænk hvis ens app eller idé bliver populær i Danmark og man ikke har tænkt oversættelse, internationalt app-navn eller teknisk skalering igennem?

Hårdt arbejde og godt team

Det kan lyde nemt ”bare lige” at lave den næste Wordfeud eller Instagram. Men det er hårdt arbejde. Der findes ingen smutveje – heller ikke i app-branchen. Derfor gælder det om at alliere sig med gode partnere og have et godt team med forskellige kompetencer.

Held og lykke med din app! :-)

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Babar skriver Skriv dig op