Betragter man en tilfældig branche, vil man ofte se, at nogle virksomheder år efter år klarer sig bedre end andre. Så hvorfor kigger de dårligste virksomheder ikke blot over hækken og efterligner det,... Læs mere
I sidste års analyse af den nye bestyrelsesprofil skrev vi, at det grå guld dømmes ude, når det gælder besættelsen af nye bestyrelsesposter i de børsnoterede selskaber. Årets opgørelse... Læs mere
Kommentar: Danske investeringsforeninger har siden 2007 haft anbefalinger om god selskabsledelse, som i bedste fald er vage og indholdsløse, i værste fald bestyrelsernes forsøg på at give de bagvedliggende banker... Læs mere
Undersøgelser viser, at ofte kan strategien hos den enkelte virksomhed ende med at være tomme ord i en travl hverdag. Konsulenthuset McKinsey har fremlagt en test med ti-punkter, der giver et billede af, om virksomhedsstrategien... Læs mere
Efter flere store succesfulde emissioner af blandt andet OW Bunker, ISS og Matas er Københavns Fondsbørs nu parat til at sikre, at den positive stemning også spreder sig til nynotering af SMV-virksomheder, dvs. de mindre... Læs mere
Ikke to virksomheder er ens, og derfor kan man naturligvis ikke opstille en fast skabelon for, hvem eller hvor mange, der bør sidde i selskabets bestyrelse. Derimod kan man godt systematisere selve processen med at identificere behovet... Læs mere
Hvis de 100 største børsnoterede selskaber faktisk lever op til fastsatte måltal for andelen af kvindelige bestyrelsesmedlemmer, skal der findes mindst 100 nye kvindelige bestyrelsesmedlemmer de kommende år. Det... Læs mere
“Mother Nature Doesn’t Care about Your Green Ranking” Friend, The Truth about Green Business Virksomhedernes arbejde med bæredygtighed er om ikke nytteløst, så tæt på at være det. Sådan... Læs mere
Historien fra sidste år og forrige år er nu ved at gentage sig: Fra årets start er alle de etablerede prognosemagere top optimistiske, på trods af, at det foregående år sluttede elendigt tæt... Læs mere
En nyudviklet arbejdsmetode til at lære virksomhedens kunder bedre at kende tager udgangspunkt i forholdet mellem firmaet og dens omverden, når det gælder kunder, leverandører og kommunikation. Ofte kender virksomhederne... Læs mere
Økonomisk Ugebrev har sammen med Willis kortlagt, hvor danske erhvervsledere frygter at komme i klemme med et personligt ledelsesansvar, som potentielt kan koste dem et privatøkonomisk tab, især hvis de ikke har en tilstrækkelig... Læs mere
Spektakulært gavmilde bonusordninger til topchefer, der med halsløse gerninger bragte deres firmaer tæt på eller over fallittens rand op til finanskrisen, har sat stor fokus på topchefers bonusaflønning... Læs mere