Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dagpengeret ved sygdom

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Skovby
Tilmeldt 21. Sep 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har hårdt brug for et råd.

Min kone og jeg har en lille tøjbutik i vores fritid. Vi er begge på arbejdsmarkedet. Butikken står i min kones navn. Situationen er PT. at min kone muligvis bliver sygemeldt i længere tid, men da hun har butikken er vi bekymret for om hun er berettiget til at få løn/sygedagpenge???

Hvis hun ikke kan det, kan hun ikke sygemeldes, da vi så ikke har penge til at leve for. Butikken er i stort underskud og på vej til at lukke.

Håber nogen kan hjælpe os videre, og gerne meget snart, da vi ikke ved, hvad vi skal gøre..

 

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Gå ind på webreg.dk og afmeld jeres CVR nummer med det samme.

Det er yderst vigtigt at din kone ikke skal udfylde et skema om sygedagpenge med et CVR nummer.

Besværlighederne ved at skulle afvikle en forretning efter dagpengereglerne er nemlig så store, at jeres skattemæssige værdier i forretningen skal være meget høje, før det bliver en ulempe at afvikle uden momsnummer

I kan evt. lave status over varelager og så bør i få en revisor til at lukke forretningen for jer, rent regnskabsmæssigt, så i kan se hvad det koster på skattesiden.

Man kan godt have en forretning uden momsnummer, - så der vil være  tid til at lukke ned. Der findes forskellige modeller for det, som jeres revisor vil kunne fortælle mere om. Hvis din kone bliver sygemeldt på en dato hvor CVR registreringen eksisterer, fanger bordet derimod. 

Michael

Fra Skovby
Tilmeldt 21. Sep 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael!

Tak for dit hurtige svar. Er det ikke noget med at, hvis omsætningen kommer over et bestemt beløb, så skal man være moms-registreret, eller gælder dette ikke, hvis vi lukker?

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jo, det er korrekt. Beløbet er 50.000 kr. regnet som omsætning i 12 løbende måneder.

Det afhænger selvfølgelig af varelagerets størrelse, men du vil jo kunne benytte muligheden for at sælge varelageret på dit cpr-nummer hvis det er således at du køber varelageret.

Men snak med en revisor om det.

Til gengæld, - har din kone et momsnummer når hun sygemelder sig, vil det kunne tage alt fra 2 mdr. til 2 år før hun får sygedagpenge, og det kan løbe op i rigtigt mange "tabte" penge.

Afviklingen af forretningen vil skulle dokumenteres ned til sidte rulle tape, så en revisorudgift er næsten uundgåelig under alle omstændigheder.

Så ville jeg satse på mit oprindelige svar, men beslutningen er jeres, og jeg kender jo ikke størrelsen af jeres forretning. Snakker vi millioner er det jo noget andet ;-)

Michael

Fra Skovby
Tilmeldt 21. Sep 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael!

Endnu engang tak. Nej desværre er vores forretning ikke i million-klassen :O) men vil skyde på vi har ca. 80-100.000 i varelager. Jeg har en gammel ven, der er revisor, ham har jeg brugt lidt. Har også lige skrevet til ham.

Tusind tak for dit indput :O)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)