Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejer anparter i ApS, men er blevet syg fra mit "normale" arbejde. Hvad så?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Nov 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kloge Amino´er.

Har for længe siden sammen med 5 andre oprettet et lille firma, hvis mål i fremtiden er at sælge elektronikprodukter. Der bliver arbejdet på dette i firmaet, men ikke af mig.

Jeg arbejder ved siden af i rejsebranchen, men er desværre blevet sygemeldt nogle måneder og får pt sygedagpenge grundet dette.

Spørgsmålet er så om det er OK at får sygedagpenge, samtidig med mit ejerskab af ovenstående firma, som jeg hverken deltager aktivt i eller modtager løn mm. Firmaet har intet overskud, men vi har fået noget venturekapital som vi bruger til udvikling, så firmaet har vel den værdi der er indskudt.

Det eneste jeg har fundet frem til om reglerne med sygedagpenge, er at jeg tror jeg som ejer af et Aps ikke er selvstændig, men kun lønmodtager. Og det er vel posititvt??

Er dette korrekt og er min modtagelse af dagpenge OK?

Mvh Enmegetforvirret!

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et spørgsmål, som din A-kasse nemt vil kunne svare på.

Men jeg tror ikke, at det er et problem, hvis du er minoritetsaktionær.

Jens Baagøe Thomsen, advokat (L).

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt forstå at du er forvirret, for det er et komplekst område og her er det vigtigste at du forstår at du har oplysningspligt, dvs at at du på eget initiativ skal oplyse om forhold som dette.

Du vil "normalt" blive anset for at være selvstændig, hvis du har mindst 10% af selskabskapitalen og du også er medlem af selskabets bestyrelse eller direktion. I princippet er ligegyldigt hvad indtægter ApS har og hvor intensivt der arbejdes. Her er det ejerskabet og din formelle funktion der gælder.

Når det er skrevet, så er der ingen vej udenom at du må spørge konkret ind til din egen situation. Det er bedst med et svar fra nogen der sidder med sådanne afgørelser på dagligt plan. Så har du også opfyldt din oplysningspligt.

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener nu heller ikke, at der skulle være problemer her.

Men der er da korrekt, at oplysninspligten skal overholdes.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 4. Nov 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar!

Nu har jeg oplyst kommunen om mine forhold og selv derinde var de usikre og kom med kryptiske svar på ovenstående problematik.

Men det jeg fik ud af det var at mit ejerskab ikke bliver set som "selvstændig virksomhed" og derfor ikke har indflydelse på mine sygedagpenge.

Lød ikke som om hende jeg snakkede med havde helt styr på det, men hun forklarede dog at mit ejerskab bliver set som det samme som at handle og eje aktier. Og hvis selskabet hverken generer overskud eller udbetaler løn til mig, bliver mine procenter kun set som en del af min formue og har ikke indflydelse på indkomst.

Tror i jeg har forstået det rigtigt??

Tilmeldt 4. Nov 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal lige siges at jeg ejer ca 18%, men hverken er med i direktionen eller bestyrelsen.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis kommunen vurderer at det er sådan, - så behøver du ikke bekymre dig om dine sygedagpenge. Det er deres vurdering der tæller.

Michael

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Få det for guds skyld på skrift fra kommunen (medmindre de konkret kan henvise til en bestemmelse o.l. hvor det tydeligt fremgår).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)