Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Linux styresystem ?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 674
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

 

Ved ikke lige om det er rigtig sted jeg har smidt denne tråd men prøver. 

Har spekuleret en del på at forsøge LINUX på en af mine maskiner - men er meget usikker i det! 

Er der nogen som kan give råd og vink vedr linux og hvilke programmer der egentlig kan kører i linux ? 

 

Kenn Bo

Leverandør af ALT til markedsføring, til ALLE !

Ekspert i små oplag - Tjek: www.kenn-bo-grafik.dk

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror din ? tast sidder fast..

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes mange forskellige gode distributioner af linux. En af de nemmeste at gå til er nok Ubuntu. Jeg gik selv 100% over til linux nogenlunde da Microsoft lancerede Windows Vista...

Hvilke typer af programmer bruger du mest? Der findes jo både Firefox, Google Chrome og OpenOffice.org som alle er gode applikationer.

Du kan læse lidt om Ubuntu her

Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 674
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Den maskine jeg havde påtænkt at smide linux på er blot en "normal" bruger maskine - det vil sige Open Office ( bruger det nu ) og så nettet, musik, brænde osv. MEN kunne jo godt tænke mig at finde grafiske programmer istedet for de dyre Adobe programmer. En af årsagerne til jeg gerne vil give LINUX en chance er licncerne og alt det bøvl med dem ! Har pt. 1 maskine som kører adobe programmerne men det ville være rart at de alle 4 kunne køre de grafiske programmer ( specielt de tryk grafiske programmer jeg bruger - indesign, photoshop, illustrate, flash, bridge, acrobat) 

Findes der egentlig programmer hvor man kan åbne disse programmer i Linux styresystemet og omvendt ? 

 

Leverandør af ALT til markedsføring, til ALLE !

Ekspert i små oplag - Tjek: www.kenn-bo-grafik.dk

Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 674
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med installation af lyd - skærm og printer driver til LINUX - er det meget besværligt ? 

Leverandør af ALT til markedsføring, til ALLE !

Ekspert i små oplag - Tjek: www.kenn-bo-grafik.dk

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke helt med på om du ønsker at finde alternativer til adobe programmerne, eller om du ønsker at få dem til at køre under linux. Hvis du er ude efter alternativer bør du kigge på det gratis program GIMP, som er et udmærket alternativ til Adobe Photoshop (http://www.gimp.org/). Det virker både under Linux og Windows. Det kræver lidt tilvænning, hvis du er vant til Photoshop, men kan mange af de samme ting, og der er masser at guides og tutorials på nettet.

Tilsvarende ved jeg at Inkscape (http://inkscape.org/) kan erstatte illustrator (har dog ikke selv erfaring med det).

Men jeg kan i hvert fald også anbefale at du prøver ubuntu. Det er super nemt at gå til. Held og lykke med det

 

Fra Århus
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenn Bo Overgaard:

Hvad med installation af lyd - skærm og printer driver til LINUX - er det meget besværligt ? 

Som udgangspunkt skal du slet ikke installere drivere til disse ting - de ligger allerede i Linux kernen. Hvis de ikke gør, hvilket de desværre ikke gør i alle tilfælde, så ja så kan det godt være besværligt.

Hvis det er en nyere printer, bruger printeren den standard til at printe med, som hedder CUPS, og det fungerer upåklageligt i Linux. Men har du en CD med et eller andet specielt printersoftware med, så er sandsynligheden desværre, at producenten kun har lavet den til Windows. Skal du bare printe helt almindeligt, er der sjældent problemer.

Du kan downloade Ubuntu, som er den mest populære Linux distribution, her: Download Ubuntu

Hvis du ikke gider besværes med download og brænding, så er min virksomhed Ubuntu partner, og du kan bestille en original Ubuntu CD her: Bestil Ubuntu CD

Hvis du gerne vil checke om din computer virker fint med Ubuntu, kan du gøre det uden at installere noget som helst. Ubuntu CD'en er både en installations-CD og en såkaldt LiveCD, som betyder, at du kan køre hele styresystemet fra CD'en uden at installere noget, og derved prøve Ubuntu før du går i gang med installationen.

Jeg kan desuden anbefale den danske forening Ubuntu Danmarks forum, hvor du kan få svar og hjælp til stort set alt: Ubuntu Danmark forum og de har også en live-chat hvor man kan få direkte hjælp: Ubuntu Danmark live-chat

Er du i nærheden af Aarhus, underviser jeg nybegyndere og øvede Ubuntu-brugere på aftenhold, og der er nye hold her fra februar. Det er typisk helt almindelige Hr. og Fru Jensen'er der deltager på holdene, og alle niveauer er velkomne: Ubuntu kursus i Aarhus

Og husk altid at tage backup af dine vigtigste data når du leger med styresystemer ;-)

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville starte med at lede efter alternativer til de programmer, du mener er for dyre.

Jeg er selv stor tilhænger af linux i servermiljø, men på brugerbasis er jeg nu mest til Windows - ja, indrømmet, jeg følger "pøblen", men jeg har siddet med desktop-pc'er og forsøgt at få Linux til at virke... Men der er ALTID et eller andet, som irriterer.

Nej, kig i stedet efter alternative programmer, som kan køre under windows. Der findes masser af programmer, som er gratis, og kan næsten det samme som de dyre.

Klik rundt på alternativeto.net og se for dig selv. Start med at søge oppe i højre hjørne efter f.eks. adobe photoshop, og vælg så "alternatives".

Fra Odense
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 953
Fra  Veronté Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil også anbefale Ubuntu til dig som førstegangsbruger. Det er utroligt let at bruge, og tvinger dig ikke ind i den skumle Terminal med alle mulige koder :o)

Mange af de normale programmer (OpenOffice, Firefox/Chrome) findes til Ubuntu (og andre Debian-baserede systemer), så der er ikke noget der.

Det KAN lade sig gøre at køre Windows-programmer på Ubuntu ved hjælp af emulatoren Wine. Men det er stadig meget fejlfyldt og kører langsomt.

Det bedste resultat, hvis du vil køre et Windows-program ville være at hente VirtualBox i Ubuntu og installere Windows i den. Det er en virtual machine, hvor du kører Windows i et vindue - og så fungerer dine programmer som hvis du kørte det på en Windows-computer Smile

Mvh., Elias Sørensen

Ved siden af mit arbejde som udvikler, sælger jeg også sokker på nettet :o)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)