Hej Kristian J.
Jeg ved godt at du har prøvet at afslutte dette indlæg og at denne nu har fået sit eget liv og bare fortsætter.
Det er meget sjovt at se indstillingen til "Cold Calls" og da jeg lever af mødebooking, vil jeg gerne komme med er reelt indspark, som jeg håber du kan bruge til noget.
Amino er ikke det rigtig sted at lave denne form for undersøgelse, fordi langt størstedelen er små selvstændige virksomheder og ikke der traditionelle mellemstore eller store virksomhed, man typisk ville kontakte med henblik på salg/møde.
Jeg mener at dit "salg" handler om at skabe værdi for "kunden/potentielle kunde" som du ringer til. Mange virksomheder får ikke lavet en veldefineret kundegruppe, som er relevant til "produktet/kampagnen", de vil bare gerne vil have hele verden som kunder. Endnu bedre er det, når kampagnen samtidig har defineret potentielle kunder med "smerte", så er de nemlig ALTID lydhøre (og selvfølgelig forbeholdne på samme tid).
Her er et klasse eksempel, som jeg ved du kan bruge til noget (og modtager gerne rødvin eller rejse til Filippinerne, for mere uddybende svar :)
En mellemstor virksomhed (uden fysiske forretninger) med en salgsstab på 10-15 personer, vil der typisk være max. 2 "der ikke har noget imod at lave "cold calls"". De SKAL lave "Leadgenerering" (det er også en del af din forretning:) ellers udhuller de deres forretningsgrundlag. Desværre er der alt for mange salgschefer der ikke har indset, at deres konsulenter ikke laver nok newbizz, selvom konsulenten er ansat på betingelse af at xx % af budgettet er genereret fra newbizz. Salgschefen accepterer dette fordi konsulenten overholder sit budget, men ryger ud hvis han ikke gør. På den måde er det kun et spørgsmål om tid, før virksomheden er tvunget til mere fokus på leadgenerering.
Her kommer så din udfordring... I folkemunde og som du kan se her i dit indlæg er Callcenter, telemarketing eller kold canvas fy-ord, da disse ord er = københavnersmart, speedsnak og en person der ikke lytter, fordi div. avis, teleselskaber eller annoncehajer, desværre alt for ofte bruger ufine metoder eller presser så meget, at kunden føler sig utryg (og det er ikke godt for forretningen).
Samtidig sidder jeg lidt og smiler, fordi jeg dagligt ringer til topdirektører og aftaler møder "fordi det er relevant", men det er fordi jeg er kommet med et budskab der er interessant eller kan skabe værdi for dem. Jeg tror, at hvis du spørger de selvsamme personer om deres mening til callcentre, ville de også sige "de kommer ikke forbi min sekretær/gatekeeper og hvis de gør smider jeg røret på". Dette er ikke helt sandt.... Hahaha
En klog mand sagde til mig en gang "En dygtig forretningsmand er lydhør for hvad der sker derude, mens ham der ikke forstår at skabe forretning, ikke er lydhør for noget". Her er det selvfølgelig en vigtig ting at pointerer at timming kan betyde alt, for der er perioder hvor der ikke er overskud til andet end sin kendeforretning.
Tilbage til eksemplet... Salgschefen bliver på et tidspunkt opmærksom på at der skal skabes Newbizz, så sælgerne skal i gang med at ringe kold canvas. Der bliver lavet lister og ført ind i CRM systemet, men problemet er bare, at mange er sælgerne har travlt, skal lave tilbud, nødt til at tage på kundebesøg, ikke lige kan den dag osv. Alt sammen en masse undskyldninger fordi de hader den tid det tager at komme i kontakt med den rette, samtidig med at de IKKE er vant til at gå til bidet når de kommer igennem (for de plejer at have en time på et møde) med det resultat at de så bliver afvist. For mange afvisninger kræver sin mand og det er også derfor at du vil opleve at der max er 2 konsulenter, der ikke "har noget imod" at lave kold canvas, hvis der er så mange...
Fakta - Mange virksomheder laver ikke nok newbizz
Spørgsmålet til smerten - Vi mener at Peak kan øge jeres leadgenerering med xx% på en 6 måneders periode, kunne det være interessant at vi aftaler et møde hvor jeg vil laver en præsentation af Peak, samt hvordan vi kan øge din omsætning?
Gode råd - Salg er rigtig svært på telefonen og lad være med at arbejde med en kunde, som ikke tilføjer værdi til sine kunder, for hvis du ikke kan se værdien, kan dem i ringer til heller ikke se værdien...
Jeg har meget mere at tilføje da telemarketing er en disciplin mange elsker at hade, desværre for få kan respekterer og endnu færre forstår at mestre. Jeg kan se flere muligheder og ideer med din forretning, men må hellere stoppe her :)
Jeg er meget nysgerrig efter at høre mere om det "nye" telemarketing koncept og vil gerne byde ind med min viden, hvis du ønsker det.
Held & Lykke og håber at du kunne bruge min lange smøre til noget.
Mick