Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger gode råd til opstart af I/S med en ven!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Vi står i den situation at vi er ved at åbne en webshop, har jeg prøvet før, men det har han ikke.

Hvad gør vi med forretningsplanen, det vi havde tænkt os at gøre, var at vi begge lavede en og satte dem sammen, til en fælles en?

Vi er blevet enige om at få en erhvervskonto, smide samme beløb i og få en revisor til vores regnskab.

Vi kender god reglerne for personlighæftelse osv.

Nogle gode råd, ting vi skal passe på og være opmærksom på?

Mvh Lasse

Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

I skal have lavet en interessentskabskontrakt.

Søg evt. proff. hjælp til denne.

 

MvH

Peter

Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Afhængigt af hvor mange penge det er i hver i sær vil "smide", var det så ikke en ide fra starten at etablere selskabet som et aps ? evt kunne en af jer slå to fluer med et smæk og etablere holding-selskab med datterselskab og sælge den anden part 50 % af datterselskabet. Derved ville i være ude over en personlig hæftelse !

Med venlig hilsen

Søren

Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi smider mellem 7-10.000 i alt sammenlagt.

Så lidt langt til Aps, men tænkt tanken.

Mvh Lasse

Fra Århus
Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

I kunne lave det sådan, at den %-del man har investeret i shoppen, den samme %-del får man når i 'giver jer selv' løn - trækker penge ud af virksomheden.

Eksempel:

Du har dækket 60% af udgifterne til shoppen

Du får 60 % af 3000 kr. i trækker ud af virksomheden

___

Det synes jeg i hvert fald er smart :)
Så er tid og timer ikke med i billedet. Men man bliver motiveret af udsigten til penge.

Min webshop: www.sleek.dk - Dansk mikromærke der designer t-shirts med store motiver.

Fra Brøndby
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 101
Fra  Codepoint Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Med mine bitre erfaringer, kan jeg kun sige "Gør det ikke".
Eller i det mindste som Peter skriver, en interessentskabskontrakt..

Jeg stolede også på ham jeg lavede et I/S med, og det har ind til videre kostet mig mere end 100.000,-

Fra Århus
Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 02:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit forslag med %-erne skal selvfølgelig indgå i kontrakten, det håber jeg var klart

Min webshop: www.sleek.dk - Dansk mikromærke der designer t-shirts med store motiver.

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Munch:

Med mine bitre erfaringer, kan jeg kun sige "Gør det ikke".
Eller i det mindste som Peter skriver, en interessentskabskontrakt..

Jeg stolede også på ham jeg lavede et I/S med, og det har ind til videre kostet mig mere end 100.000,-

 

Som Claus, så rigtigt er inde på, PAS PÅ, -overvej konsekvenserne grundigt.... kender I hinanden godt nok ? Selvom I har været venner "hele livet", så kan dette meget nemt ændre sig når der kommer penge imellem....

Hvis I tror 100 % på ide´en, så se da om I ikke hver især kan få et lån i banken og stift et aps. I risikerer ikke mere end de ca. 40.000 kr. hver og som I kan se så er der et stykke vej fra 40.000 til de 100.000 et I/S kostede Claus.

Jeg har selv været turen igennem med firma med "bedste" ven og satte penge til der og mistede en ven.

Min pointe er: I burde kunne se jer ud af en gæld på 40.000 til banken, -men kan Du overskue konsekvensen af at din partner måske en dag går "shop-amok" hos leverandørerne, fordi de lige har et godt tilbud til ham ? Og så står i der med 10.000 (til 10 eller 100 kr. stykket) usælgelige assorterede dippedutter, som din ven stædigt fastholder "sagtens kan sælges"... altimens den flinke leverandør bliver knap så flink og sjovt nok vil have sine penge ?

Hvis I ikke har muligheden for at låne til aps, så lav i det mindste HVER jeres virksomhed og lav nogle klare samarbejds-aftaler, hvem står som ejer af shoppen, -hvorledes I kan fakturere hinanden når I tjener penge o.s.v. På den måde hæfter i i sidste ende kun for de dispositioner i hver især har foretaget.

Håber I kan bruge mine råd til noget konstruktivt og Held og Lykke med projektet.

 

Hilsen Søren

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)