Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS'er, sommerhus og firmaer (Det blir i familien)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jun 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet spurgt af min fader om jeg vil indgå i en selskabsdannelse med ham. Hans oprindelige indgangsvinkel (i forhold til at tilbyde det til sine børn) var at det skulle lette en senere overdragelse/afhændning. For sit eget vedkomne handlede det om at starte en pensionsopsparing og forhåbentlig spare lidt skat. Hele ideen har dog efterhånden grebet så meget om sig, at jeg er nervøs for at vi misser noget eller begiver os ud, hvor vi ikke kan hverken bunde eller svømme.

Først lidt om mig selv. Jeg er 28 år gammel, ejer kun min lønkonto og omtrent 30000kr. aktier (ingen gæld af nogen art), uddannet ingeniør og færdig med en phd i slutningen af 2011. Jeg har jobtilbud både i Danmark og i Californien. Et par af de tilbudte job i USA kræver måske at jeg frasiger mig mit danske statsborgerskab. Jeg anslår at der er stor risiko for at jeg vil stå uden job i 2 måneder, men derefter finde arbejde.

Min far er 60 år gammel og blev tilkendt førtidspension da han måtte opgive vores gård i 1989 grundet sygdom. Siden er det lykkedes ham at etablere sig som (uafhængig) konsulent/bindeled mellem en sektion af landbruget og en større fødevarefabrik, som aftager deres produkt. Ud over dette har han en internet-butik, der sælger specialprodukter til dyr. Hans primære indtægt stammer fra konsulentarbejdet. Hans sygdom har udviklet sig støt siden ’89 til det punkt, hvor han i stadig stigende grad må gøre brug af hjælpemidler for at bevæge sig rundt, men arbejdsmæssigt er han stadig i fuldt vigør.

Nu vil jeg kort nævne nogle detaljer omkring virksomhederne. Begge har til huse på mine forældres adresse, dog har internetvirksomheden lager andet sted. Min far har en kassekredit, der normalt står i negativ 150000kr. og et varelager (tilknyttet internetvirksomheden) på 200000kr.. Hans regnskab er en årrække blevet varetaget af et kendt revisionsfirma. Han kører bil på gul/hvid plade, der formentlig vil blive erstattet af ny bil indenfor det næste års tid.

Vores tanke er at oprette tre ApS’er under ét holdingselskab. Det første skulle indeholde hans internetvirksomhed og bil, det andet skulle være hans konsulentfirma og det tredje var tanken at vi sammen skulle købe et sommerhus, der primært ville blive benyttet af mine forældre, men som også skulle lejes ud i perioder. Ideen var at jeg skulle købe mig ind på en større del af sommerhuset, mindre del af internetvirksomheden og ikke konsulentfirmaet. For at gøre dette ville jeg skulle optage et lån på omtrent en million. Og med det når vi så endelig til spørgsmålene!

1)      Vil et evt. statsborgerskabs skift og/eller skattetilhørsforhold (ingen fast bolig i Danmark) af en ejer have indvirkning på selskabet/selskaberne?

2)      Hvorledes foregår selve stiftelsen, når der er holdingselskab med i det? Skal alle aktiver ind i holding selskabet før de kan benyttes til at stifte ApS’erne eller kan man hælde dem direkte ind i ApS’erne?

3)      Kan udbytte fra de individuelle selskaber udbetales selektivt til de individuelle ejere af holding selskabet? Altså kan min far få 100% af udbyttet udbetalt fra konsulent arbejdet, mens jeg kun hæver udbytte svarende til mit indskud i internetvirksomheden og sommerhuset?

4)      Set i lyset af det ovenstående, giver det mere mening at oprette to holding selskaber? Skal revision udføres i detaljer for begge holdingselskaber eller kan der ”genbruges” fra de holdte selskaber? Eller kan man forsøge at undgå ”bestemmende indflydelse” på driftsselskaberne og derved undgå at skulle udføre nogen særlig revision?

5)      Er det muligt at ansætte min far med kommissions løn i konsulentfirmaet, der er ”skåret” således at han aldrig kan tjene mere end op til topskat, hvorefter resten ville blive udbetalt som ”udbytte” fra konsulentfirmaet til holdingselskabet?

6)      Kan privatejede aktier (i børsnoteret selskab) overflyttes til et holdingselskab som en del af startkapitalen?

7)      Hvornår skal man overveje A/S i stedet for ApS?

8)      Er der et gran fornuft i at jeg forgælder mig for at deltage i det ovenstående?

Håber i kan hjælpe os med at afklare et par af disse spørgsmål, men under alle omstændigheder takker jeg for jeres tid!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

ad. 1. I forhold til at du påtænker at tage ophold i udlandet kan der ligger en udfordring i at være medejer af sommerhuset. Afhængig af hvordan det skrues sammen kan det evt. give problemer i forhold til ophør af den fulde skattepligt til Danmark.

ad. 2. I princippet skydes ind i holding og derefter videre til underliggende selskaber.

ad. 4. Det vil give mest mening hvis I havde hvert jeres holdingselskab

ad. 5. Ja - der er aftalefrihed i Danmark

ad.6. Ja - men så skal du have en revisor til at lave en vurdering af disse, ligesom parpirerne skal skifte depot mv. Taget din portefolie i betragtning og det faktum at du alligevel skal låne penge til konceptet, vil det nok være billigst at springe revisoren over og lave hele stiftelsen som en kontantstiftelse.

ad. 7. Vel for de fleste et spørgsmål om "belle figure". Aps vil være fint til jeres koncept.

ad.8. Skal jeg lade være usagt, men afhænger vel også af om du virkelig vil overtage efter daddy til sin tid.

Tilmeldt 3. Jun 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dine svar, Henrik! Er efter nøje overvejelse nået frem til at det ikke er tiden for mig, men at min far skal "skubbes i gang" og jeg måske skal nøjes med at planlægge... 

Så nu har jeg naturligvis flere spørgsmål om, der nok snart dukker op på siden!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)