Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg vil aldrig vælge en IT-leverandør der ikke…10 gode råd!

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jamen jeg uddyber skam gerne :)

Jeg har gennem min egenvirksomhed købt en del programmeringsopgaver og design opgaver i størrelsen 10 - 20.000 kr., og i dag er jeg tilknyttet et par større virksomheder, hvor jeg netop handler disse ordre fra start tilslut, som projektleder på de små projekter.

Jeg vælger med glæde de nye virksomheder som er i opstartsfasen og giver den en ekstra skalle for at nå i mål og gøre kunden tilfreds. At de så endnu ikke har lært at CVR nr. og adresse skal stå på en hjemmeside, har sjældent noget med deres arbejde at gøre. + at jeg har aldrig pålagt et kontonummer nogen form for tillidsbevis... forstår ikke helt hvorfor et konto nummer skulle det?

Men med referencer og nye virksomheder, jaså syntes jeg det er synd at skære dem fra pga dette. Hvis vi påtænker at det er svindlere der sidder bag, så har de gerne rigtig mange og store referencer.

Når det handler om forudbetaling, jaså har jeg svært ved at se hvorfor det ikke er ok at kræve betaling opfront. Ikke at jeg selv betaler upfront 100 %, men for mig er det en del af forhandelingen.
Men hvorfor må man ikke betale 10000 for en hjemmeside upfront, når det er ok at betale for en PC eller andet upfront?

Men Thomas det afhænger jo tit af erfaringerne man kommer med, og dine erfaringer er selvfølglig en lovprisning af din egen virksomhed... sådan er det jo, og intet galt i det. Men selv den har vel også haft en periode hvor der ikke var CVR nummer på forsiden, hvor man boede i en kælder som man ikke var stolt af, og hvor der i starten ikke var så skide mange referencer.... og hen af vejen bliver man klogere :)

Når jeg i dag skal rådgive nogle omkring udvikling og især outsourcing, gør jeg det med basis i de fejl jeg selv har lavet... men derfor værdsætter jeg skam de kunder der har fået mig hertil hvor jeg er i dag, og somm gør at jeg er blivet det klogere.... de gav mig nemlig chanchen, selvom jeg stadig ikke havde husket det med CVR nummeret eller andet.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu var det såmen kun et par punkter eller 3 jeg var uenige med dig i, bestemt ikke alle :)

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Boysen:
Jeg vælger med glæde de nye virksomheder som er i opstartsfasen og giver den en ekstra skalle for at nå i mål og gøre kunden tilfreds. At de så endnu ikke har lært at CVR nr. og adresse skal stå på en hjemmeside, har sjældent noget med deres arbejde at gøre.

Det er muligt der er nogen der blot ikke er gode til at præsentere sig, men det ændrer ikke på at hvis man skal lave en grovsortering på de "signaler" jeg hentyder til er manglende CVR-nummer ofte noget uærlige med vilje undlader.

Man kan eventuelt spørge til CVR-nummeret hvis man ellers synes virksomheden ser spændende ud og gerne vil arbejde videre med dem.

Boysen:
at jeg har aldrig pålagt et kontonummer nogen form for tillidsbevis... forstår ikke helt hvorfor et konto nummer skulle det?

Ud fra egne erfaringer kan jeg se at de useriøse meget ofte ikke har kontonummer på, mens mange seriøse har. Du skal ikke bruge det som et tillidsbevis overhovedet hvis du ikke vil, men min erfaring siger det er et ud af flere signaler man skal se på når man bedømmer et firma.

Boysen:
Men med referencer og nye virksomheder, jaså syntes jeg det er synd at skære dem fra pga dette. Hvis vi påtænker at det er svindlere der sidder bag, så har de gerne rigtig mange og store referencer.

Igen, du skal ikke skære nogen fra baseret på et signal, de ti punkter er noget der skal gøre den samlede vurdering nemmere for personer herinde uden den store erfaring med køb af mindre webydelser.

Da vi startede lavede vi nogle hjemmesider rimelig billigt, og satte nogle demosider op hvor vi tydeligt skrev det var demosider, for på den måde at vise hvad vi kunne. Det fungerede fint selvom vi var nystartede.

Boysen:
Men hvorfor må man ikke betale 10000 for en hjemmeside upfront, når det er ok at betale for en PC eller andet upfront?

Det er meget lettere at købe en PC end en hjemmeside, det viser mange debatter herinde også. 50/50 synes jeg er en god deal for både køber og sælger. Der er mange flere ting der kan gå galt under et projektforløb og begge parter kan smutte fra projektet i utide og dermed bryde aftalen. Hvis du ønsker at betale alt forud er du meget velkommen.

Boysen:
Men Thomas det afhænger jo tit af erfaringerne man kommer med, og dine erfaringer er selvfølglig en lovprisning af din egen virksomhed... sådan er det jo, og intet galt i det. Men selv den har vel også haft en periode hvor der ikke var CVR nummer på forsiden, hvor man boede i en kælder som man ikke var stolt af, og hvor der i starten ikke var så skide mange referencer.... og hen af vejen bliver man klogere :)

Vi var ikke helt unge da vi startede og måske det er forskellen, vi havde meget erfaring indenfor internet før vi startede WebCoders. Vi havde faktisk både CVR, ejerforhold, firmaadresse og privatadresse (da vi ikke boede på firmaadressen men i et lille hus i Sverige), og alle andre ting oplyst fra første version af. Da vi havde lavet siden postede vi faktisk herinde og spurgte til råd om både udseende og kommunikation.

Omkring lovprisningen så er det helt korrekt at vi opfylder tingene, men det er der bestemt også mange af vores kolleger der gør, og jeg håber at de seriøse firmaer der har glemt nogle af tingene får rettet op på det. Jeg ved en del af svindlerne ikke vil rette op, da de ikke ønsker folk skal kende deres navn, CVR m.m. ;)

Igen vil jeg påpege at de punkter der er opstillet er nogle signaler man skal bruge til en samlet vurdering. Men jeg ved af erfaring at man kan frasortere en hel del af svindlerne ved at se på disse signaler når man skal lave sin vurdering.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Boysen tak for din deltagelse her i tråden, jeg sad og funderede lidt over tingene efter at have læst dine indlæg igen, og inspireret af dig vil jeg lave et indlæg om 10 (måske flere) gode råd til det nystartede webbureau, igen baseret på egne erfaringer, men det tager tid at lave så det bliver ikke lige nu, men det skal nok komme.

Det kommer nok til at dække nogle af de ting der er nævnt her i tråden, men helt sikkert også andre.

Hvis der er andre der er uenige eller synes der er noget der skal ændres på rådene i denne tråd så sig endelig til og lade os have en god debat Smile

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 1085
Fra  Linde-media Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Frost:

Boysen:

@Thomas har du glemt hvordan det er at være nystartet virksomhed? Det virker ihvertfald sådan på nogle af punkterne.

Som jeg netop skriver er der jo intet galt i at vælge et en-mandsfirma, men så skal man som kunde bare ikke forvente at personen er klar 24-7-365 til support. Som nystartet kan man i øvrigt sagtens skrive sin adresse, CVR, kontonummer, have nogle få med gode referencer og lave gode projektbeskrivelser og opfylde de fleste af punkterne.



Jeg er uenig i at man ikke kan forvente at personen er klar 24/7/365 til support. Jeg har altid min telefon tændt, og jeg tager telefonen, selvom det er søndag og klokken er 22. Jeg tjekker min mail flere gange om dagen - både kl 09:00 og 23:00. Det er altså de færreste større firmaer, som gør sådan. Faktisk oplever jeg ofte, at jeg må vente på svar, når jeg ringer eller skriver en mail kl 16 til næste dag kl 10:00, når jeg kontakter større firmaer. 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Andreas Linde:

Thomas Frost:

Boysen:

@Thomas har du glemt hvordan det er at være nystartet virksomhed? Det virker ihvertfald sådan på nogle af punkterne.

Som jeg netop skriver er der jo intet galt i at vælge et en-mandsfirma, men så skal man som kunde bare ikke forvente at personen er klar 24-7-365 til support. Som nystartet kan man i øvrigt sagtens skrive sin adresse, CVR, kontonummer, have nogle få med gode referencer og lave gode projektbeskrivelser og opfylde de fleste af punkterne.



Jeg er uenig i at man ikke kan forvente at personen er klar 24/7/365 til support. Jeg har altid min telefon tændt, og jeg tager telefonen, selvom det er søndag og klokken er 22. Jeg tjekker min mail flere gange om dagen - både kl 09:00 og 23:00. Det er altså de færreste større firmaer, som gør sådan. Faktisk oplever jeg ofte, at jeg må vente på svar, når jeg ringer eller skriver en mail kl 16 til næste dag kl 10:00, når jeg kontakter større firmaer. 

Langt hen af vejen enig, mindre firmaer må gøre noget ekstra, bl.a bedre service. Men generelt mener jeg ikke at en kunde skal vælge et en-mandsfirma for derefter at blive skuffet hvis personen ikke altid er til stede.

Jeg ved kunderne kan forvente det af dig, hvorfor jeg har anbefalet nogle kunder at kontakte dig i tidens løb, men generelt synes jeg ikke en kunde der får en billig hjemmeside hos et en-mandsfirma også skal forvente 24/7 support året rundt, det er bare ikke rimeligt.

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Thomas Frost:
Vi har efterhånden overtaget en del projekter fra aldeles useriøse firmaer som ikke har leveret det lovede eller decideret svindler. Der er en hel del der går igen ved disse firmaer og på baggrund af det er her 10 gode råd når du skal vælge IT/Web-leverandør til mindre projekter:

Det er et supergodt indlæg, med mange gode pointer. Jeg er ikke helt enig i det med CVR-nummeret.

En ny virksomhed skal have en chance, og man kan derfor godt lave aftaler hvor der ikke er up-front betaling, men en serie af delbetalinger der er defineret ud fra delmål. Dette kræver en rigtig god kemi mellem parterne, og et rigtigt godt tillidsforhold, og det er noget man ofte kan opnå inden for eget netværk i 1. grad og til dels i 2. grad (gode kontakters kontakter).

Som en kommentar til punkt 9, kan man som udbyder af en opgave også måle på den respons man får fra den virksomhed man udbyder opgaven til.

Som du skriver skal der være en meget udførlig projektbeskrivelse, og folk der ikke har rødder i softwareudvilking kan have (meget) svært ved at finde et passende detaljeret niveau. Dette er ikke så galt som det lyder, idet man, når man som udbyder af en opgave erkender dette,  til en vis grad kan bruge det som målestok : Hvis den virksomhed/person man er i kontakt med ikke stiller en r*vfuld af spørgsmål til den stillede opgave inden et tilbud gives, så skal man være varsom.

Som opgavestiller skal man også gide at bruge den tid det tager at tænke en opgave ordentligt igennem. Jo flere detaljer des bedre. Tegn skærmbillleder som du har forestillet dig dem, beskriv hvad der sker når man trykker på knapper, beskriv hvilke aktører der er (f.eks besøgende, kunder, kundesupportere, indkøbere,lagermedarbejdere) og disses behov for at kunne udføre bestemte opgaver i det du bestiller.

Det kan godt lyde som mange aktører, og det kan godt være at du selv har alle kasketterne på - men det skal beskives - ellers får du ikke det du ønsker - eller rettere : det du tror du ønsker Wink.

mvh

Jan

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)