Jeg er frustreret. Vi har fået brev om at vores firma er sendt til inkasso af en større trælast/byggekæde. Vi har i foråret oprettet konto hos kæden og en medarbejder har indkøbt varer 3 gange i løbet af foråret for ialt ca. 8.000 kr. Vi har ikke handlet i kæden siden. Vi burde modtage fakturerne pr. mail i pdf-format, og vi er enige med inkassofirmaet om at mailadressen er korrekt. Alligvel har vi ikke modtaget hverken de 3 fakturaer, kontoudtog, rykker 1 og 2 eller nogen anden form for korrespondance fra trælastkæden. Medarbejderen som har købt varerne er uvidende om de manglende fakturaer, og jeg (bogholderen) får intet på mail, hvorfor jeg ikke er klar over, at der er købt ind hos byggekæden. Vi får dagligt fakturaer, tilbud mm. fra andre bygge- og vindueskæder uden problemer - og jeg har tjekket i uønsket mail, men der er ikke noget. Jeg tror der er gået noget galt i opsætningen af vores konto, eks. udskrift til forkert pdf-printer eller lign. Men inkassofirmaet, mener at jeg har modtaget fakturaerne, da mailadressen er korrekt.
Er der nogen, som har prøvet det samme, og hvad gjorde i for at bevise at i ikke havde modtaget fakturaerne.
Lav en insigelse skriftligt overfor inkasso firmaet.
Bed enten trælasten eller inkasso firmaet om at dokumentere at mails er afsendt til Jer. At trælasten har jeres mail adresse er jo ikke nogen dokumentation for at de har sendt en div. mail.
Lav en insigelse skriftligt overfor inkasso firmaet.
Bed enten trælasten eller inkasso firmaet om at dokumentere at mails er afsendt til Jer. At trælasten har jeres mail adresse er jo ikke nogen dokumentation for at de har sendt en div. mail.
Mvh
Ravn
Helt enig! Bed dem dokumentere at mailen er sendt!
Jeg ved at en af vores MaxiWeb-kunder har haft stået i en lign sag. Vi har i mailloggen fundet beviser frem, hvor der står vores SMTP server har afleveret mailen til hans kunde, hvilket hjalp ham i hans inkasso sag mod hans kunde.
Så jeg tror det er ret normal praksis at bede om dokumentation for dette. Hvis de er helt umuligt, kan du blot referere til at MaxiWeb har udtalt overstående!
Derudover vil jeg så sige, at når vores kunder ikke reagere på faktura + første rykker via mail, så er vores normale praksis at sende et fysisk gammeldags brev. Men det sker ikke ret tit mere :)
Jeg har faktisk også prøvet at skulle have fået faktura via e-mail, hvor jeg ikke modtog den. I mit tilfælde var det dog ikke et større problem end at servicen så udløb automatisk.
I din situation mener jeg dog det er dem der har et problem (medmindre der er sket ændringer indenfor lovgivningen af det område de sidste par år).
For få år siden kunne man ganske vist sende faktura via e-mail. Rykkere, derimod, skulle sendes per post - og afsender havde bevisbyrden. Dvs at en rykker skulle sendes anbefalet.
Nogen må vide om rykkerprocedurer har ændret sig så meget.
I din situation mener jeg dog det er dem der har et problem (medmindre der er sket ændringer indenfor lovgivningen af det område de sidste par år).
Retten anerkender e-mails som et meget vægtigt bevis. Hvis leverandøren kan dokumentere en automatisk genereret kvittering for at der er sket aflevering vil det naturligvis styrke beviset for leverandøren.
Der er ingen krav om at en faktura skal fremsendes med posten.