Hej alle Aminoer. Er der nogen herinde der har erfaring med at starte en café op, så kunne jeg godt tænke mig at høre fra jer. Hvad skal jeg være særlig opmærkesom ved opstart af en café. Har i nogle gode fif så fortæl endelig. Jeg ved godt der ikke er meget pålæg i dette indlæg men skulle du ligge inde med ekstra viden der er værd at tage med så fortæl endelig. Venlig hilsen Kasper |
Hej Kasper
Du skal sørge for at have styr på din økonomi fra STARTEN. Lav et budget over hvor meget du skal omsætte for at kunne gå i nul. Dvs, så alle dine udgifter til husleje, strøm, el, dankort, telefon, afdrag på evt. møbler og inventar, renter og afdrag på lån, evt. lønudgifter, hvis du ikke selv vil være der hele tiden,
Sørg for at lave et opstartsbudge til: kassesystemer, bonruller, dankortterminaler, printerpapir, div. brochure mm til reklame, møbler og inventar, (tal med nogen der har forstand på køkkenindretning, så arbejdsgangen bliver nem) mapper og regnskabssystem.
Lav et lønbudget og HOLD det. Lav en deadline på hvor længe du vil give butikken, før den giver overskud og en løn til dig selv, og HOLD det.
Kontakt evt. virksomheden Asnæs og Vangstrup eller tjek deres hjemmeside. De er fantastiske og kan give dig en masse gode fif inden du starten op.
Sidst men ikke mindst: BRUTTOAVANCE. Det er den du skal leve af, så sørg for at den er regnet ordenligt ud og sørg for at det bliver overholde, både af dig selv og evt. personale (portionsstørrelser) Meld dig aldrig ind i overnskomsten mellem HORESTA OG 3F. Den alt for dyr og frem for alt, alt for ugennemskuelig og umulig at overholde. Hvis noget meld dig ind i DRC.
Bare et par fif fra mig, held og lykke med det :-)