Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan du li'' kaffe?

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)
Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

lVictor:
Uganda Arabica AA kaffen

Hmm Der er da ellers en god mængde Uganda Arabica AA på det danske marked. Men det er også en udemærket kaffe,

lVictor:

ps! Husk at holde kaffen i køleskabet hvis du har en "åben pose" med hele bønner. Smagen varer længere.

Jeg ved altså ikke hvor den vildfarelse kommer fra men hold dine bønner i en lufttæt beholder og ikke for varmt. Det der med at proppe dem i køleskabet er en gamle skrøne som ikke holder. Der danner sig kondens på indersiden af posen det gør kaffen dårlig og det overstiger lagt de evt. fordele ved at have kaffe på køl :-)

De bedste kaffe hilsner
Søren

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

lVictor:
Nescafé bliver lavet ikke af kaffebønner, MEN af kaffebønnens skorpe som jo stadigvæk indeholder de ting som gør kaffen til kaffe, minus bønnen, dvs. det der er tilbage efter man tager bønnerne ud.

Øhhh den var ny - men normalt er Instant kaffe fremstillet ved enten frysetørring eller spraytørring.

Jeg ved altså ikke hvor du køber skorpekaffe :-) 

under alle omstændigheder så kan jeg kun give dig ret i at friskristet kaffe er konge ;-)

Fra Glostrup
Tilmeldt 29. Apr 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaffe & Co:

Jeg ved altså ikke hvor den vildfarelse kommer fra men hold dine bønner i en lufttæt beholder og ikke for varmt. Det der med at proppe dem i køleskabet er en gamle skrøne som ikke holder. Der danner sig kondens på indersiden af posen det gør kaffen dårlig og det overstiger lagt de evt. fordele ved at have kaffe på køl :-)


De bedste kaffe hilsner
Søren

Nu taler jeg af personlig og lang erfaring med kaffen mht. køleskabet. Ja, jeg ved at folk siger man får hurtigt dannet kondens inde i posen, og den fugt det medfører, kan smages i kaffekoppen, men min erfaring modsiger dette. Kaffen smager bedre end hvis man havde en pose stående i skabet i stedet for køleskabet, selvfølgelig i lufttæt tilstand i begge tilfælde. Smag og behag... :)

Fra Glostrup
Tilmeldt 29. Apr 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaffe & Co:

lVictor:
Nescafé bliver lavet ikke af kaffebønner, MEN af kaffebønnens skorpe som jo stadigvæk indeholder de ting som gør kaffen til kaffe, minus bønnen, dvs. det der er tilbage efter man tager bønnerne ud.

Øhhh den var ny - men normalt er Instant kaffe fremstillet ved enten frysetørring eller spraytørring.

Jeg ved altså ikke hvor du køber skorpekaffe :-) 

under alle omstændigheder så kan jeg kun give dig ret i at friskristet kaffe er konge ;-)

Ja, hvis folk vidste det vil det da ikke sælge så godt som det gør, men det er sandt. Troede heller ikke på det i starten. De har det meget godt i at skjule metoden de laver den på. :) 

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

lVictor:

Nu taler jeg af personlig og lang erfaring med kaffen mht. køleskabet. Ja, jeg ved at folk siger man får hurtigt dannet kondens inde i posen, og den fugt det medfører, kan smages i kaffekoppen, men min erfaring modsiger dette. Kaffen smager bedre end hvis man havde en pose stående i skabet i stedet for køleskabet, selvfølgelig i lufttæt tilstand i begge tilfælde. Smag og behag... :)

 

Hej Victor - ja du har da ret i at det er smag og behag - men jeg tror nu ikke man kan opdrive en i den professionelle kaffebranche som mener at kaffen skal i køleskabet og man kan klart smage forskel - men smagen af kondens er jo naturligvis også smag og behag :-)

De bedste kaffe hilsner
Søren

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har nu også altid haft mine hele bønner i køleskabet... Men det er altså ikke godt. Men det desværre ikke altid at man får de gode poser med ventil. Skal bønnerne så bare i en lufttæt beholder og i et skab evt?

Mvh

Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

lVictor:

Kaffe & Co:

lVictor:
Nescafé bliver lavet ikke af kaffebønner, MEN af kaffebønnens skorpe som jo stadigvæk indeholder de ting som gør kaffen til kaffe, minus bønnen, dvs. det der er tilbage efter man tager bønnerne ud.

Øhhh den var ny - men normalt er Instant kaffe fremstillet ved enten frysetørring eller spraytørring.

Jeg ved altså ikke hvor du køber skorpekaffe :-) 

under alle omstændigheder så kan jeg kun give dig ret i at friskristet kaffe er konge ;-)

Ja, hvis folk vidste det vil det da ikke sælge så godt som det gør, men det er sandt. Troede heller ikke på det i starten. De har det meget godt i at skjule metoden de laver den på. :) 



Hmm ja så må det jo være sandt :-) 

Jeg overså det jo nok bare på de fabriksrundvisninger jeg har været på hvor de fremstiller instant kaffe - for jeg så hverken oste- eller "kaffeskorper" :-)

Men anyway så har du helt ret, instant kaffe har meget lidt  at gøre med god kaffe, men selvom at din teori om 'kaffeskoper' skulle vise sig at være en sprød sandhed, så tvivler jeg på at det vil ændre folks købsmønster. Folk køber jo instant kaffe fordi det - ja det  er instant. Jeg tror du skal prøve at vinkle kødklister ind i  din instant kaffe teori, det kan måske få en lille del instant drikkere til at skifte til noget andet - men nok mest fordi de er vegetarer :-)

De bedste kaffe hilsner
Søren

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Weltström:

Hej

Jeg har nu også altid haft mine hele bønner i køleskabet... Men det er altså ikke godt. Men det desværre ikke altid at man får de gode poser med ventil. Skal bønnerne så bare i en lufttæt beholder og i et skab evt?

Mvh

Jesper

Hej Jesper

Mit kaffehjerte bløder hvis du holder dine Blue Mountains på køl. Ta posen de kom i og stil den i en lufttæt dåse i et skab hvor der ikke er for varmt. Drik din kaffe inden for en uge efter du har taget hul på posen - gerne hurtigere.

Ventilen på posen er der kun for at CO2'en, som frigives fra kaffen umiddelbart lige efter ristningen kan slippe ud og dermed undgår man at posen springer. Så snart du har klippet hul på posen, har ventilen ikke længere betydning og når kaffen er 'afgasset' efter ca. en uge har ventilen ligeledes heller ikke nogen betydning. 
Folk opfatter ofte ventilen som et hul hvor man kan dufte kaffe igennem men dens funktion er en helt anden :-)

Friskristet kaffe som er pakket har altid ventiler ellers er den ikke friskristet! - men nogle kan godt finde på at sætte en ventil på selv om kaffen ikke er friskristet bare med det formål at sælge mere. Ak ja i kaffebranchen er der også brodnekaffe bær :-)

Hvis du sender din adresse til mig så skal jeg gladeligt sende dig nogle tomme ventil poser med genluk men som sagt har det kun betydning ved helt friskristet kaffe så medmindre at du begynder at riste selv, er dine bønner bedst tjent med at blive opbevaret i en lufttæt dåse, i et alm. skab :-)

Har du lyst er du velkommen på vores risteri i Århus ellers vores kaffehus ligeledes i Århus som åbner om få uger - (om inden for kort tid kan du også finde os i KBH) så skal jeg sørge for at du kan lave en smags sammenligning mellem kaffe på køl og 'normal' kaffe. Jeg siger ikke at kaffe på køl bliver udrikkelig men at smagen forringes i særdeleshed hvis de opbevares over en længere  periode i et køleskab.

De bedste kaffe hilsner
Søren

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Fedt. Tak for det. De ryger i skabet så må vi se. Jeg har nu aldrig rigtig kunnet smage forskel på om de kom fra køl eller skab. Men jeg stoler på dig. Kan man ikke købe kaffe af dig? Vores lokale kaffeforhandler her i Kolding. Opbevarer ristede bønner ved siden af the! Det duer ikke.. Jeg vil meget gerne komme forbi Århus og se nærmere på sagerne:-) tak for Info. Mvh Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Weltström:
Fedt. Tak for det. De ryger i skabet så må vi se. Jeg har nu aldrig rigtig kunnet smage forskel på om de kom fra køl eller skab. Men jeg stoler på dig. Kan man ikke købe kaffe af dig? Vores lokale kaffeforhandler her i Kolding. Opbevarer ristede bønner ved siden af the! Det duer ikke.. Jeg vil meget gerne komme forbi Århus og se nærmere på sagerne:-) tak for Info. Mvh Jesper

Det var så lidt. - og med hensyn til køl eller skab så har du ret man skal holde de to opbevaringer op mod hinanden og det er nok de fleste der har lidt svært ved at smage forskel sådan i det daglige speciel når der er andre faktorer der har lang større betydning.

Den store betydning er ilt'en, som er vores fjende nummer 1 når det gælder opbevaring af kaffe. En stor del af smagen i kaffen kommer fra olier som harsker når de iltes og det giver en kaffe en meget dårlig kaffe, så at udgå ilt med en luftæt dåse har laaaangt større betydning end den evt. nedsatte aktivitet når noget sættes på køl og tilmed skaber stor risiko for kondens som virkelig skader kaffen. (specielt når det er varmt og fugtigt udenfor køleskabet)

Giv mig et kald hvis du kommer til Århus så kan du smage de mange typer vi har på lager og rister dagligt. Vores web går også snart i luften (endeligt - men alt tager tid i disse tider :-) ) og som sagt åber vi snart vores første kaffehus i Århus.

De bedste kaffe hilsner
Søren


Side 3 ud af 4 (37 indlæg)