Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hensættelser bogføring ???

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 14. Jul 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et forventet tab på nogle debitorer, hvordan kan jeg bogføre dette.

Jeg skal vel ikke røre hver enkel deb. konto, da tabet ikke er konstateret endnu. Er det korrekt forstået?

Jeg har et kontonr. i min kontoplan som hedder "hensat til tab på deb". Jeg ved ikke hvordan jeg skal bogføre dette.

Skal jeg debitere min konto "hensat til tab på deb" men hvad er modkontoen så, hvad skal jeg kreditere?

Eller skal jeg  kun registere hver hensættelser på hver deb.nr. på "hensat til tab på deb" og først når tabet er konstateret så krediterer jeg "hensat til tab på deb" og debitere min konto "tab på debitorer" og debitere "den almindelige salgsmoms konto"?

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ikke bogføre noget før tabet er endeligt konstateret hvilket kræver at det er søgt retsligt indkrævet og opgivet grundet ex kundens lukning e.l.
Det skal være 100% beviseligt tabt, ikke nok at du opgiver med viden om pengene aldrig kommer.
Misser du den procedure, vil du ikke kunne afskrive noget og 3 år efter vil dit krav bare være forældet.
Til den tid, når du har helt officielt, ex retten/skifterettens ord for at det ikke kan inddrives, så bogfører du tabet
Du kan sagtens ha liste selv der viser dig hvad du mener du skal reducere dit resultat med for at beholde realistisk overblik
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Og når det er konstateret formelt skal du bogføre på hvert enkelt dokumenterede tabte debitors konto så hver debitor stemmer
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sally

Du skal debetere kontoen i driften der hedder "hensat til tab på debitorer" og oprette en ny konto lige under din debitor konto i status som også hedder "hensat til tab" (eller noget lign), her skal du kreditere beløbet. 

Husk i øvrigt at du skal hensætte beløbet eksklusiv moms, når du konstaterer tabet kan du så fradrage momsen

Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

@cookie

Jeg er ikke enig i dette. 

Hvis du kan konstatere at et selskab er gået konkurs, kan beløbet sagtens hensættes til tab, idet man ikke forventer at få pengene. Dette til trods for at konkursen ikke er gjort op. 

I øvrigt skal du hensætte de beløb som du mener du ikke vil få igen. Hvis du allerede ved at en debitor ikke vil betale halvdelen af en regning, nytter det jo ikke at den står i regnskabet og giver regnskabslæser et forkert indtryk at dit firmas situation. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret - jeg læste nu nok for hurtigt ud fra spørgsmålet om at afskrive på den enkelt debitor, og tænkte skat - Tabet som ikke er konstateret kan og bør vel regnskabsmæssigt afsættes som debet hensat tab/kredit hensættelse tab i status og har jo dermed ikke regnskabsmæssig betydning. Det får således ikke skattemæssig betyning

Når det er konstateret så bliver det debet tab og kredit debitor og momsfradrag.

Jeg mener ikke man kan afsætte når et selskab er konkurs hvis det er under behandling skattemæssigt - det må afvente konkursens udfald? Så længe den ikke er det, må resultatkonti ikke røres

så er der vist fra 2010 noget med debitor tab via lagerprincippet - jeg ved ikke om personlige selskaber kan benytte det og heller ikke helt hvad det er, men det kan du eller andre måske uddybe?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jul 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke konstatere, at de er gået konkurs endnu, jeg vil derfor have dem på min konto "hensat til tab på debitorer"

Tilmeldt 14. Jul 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må undskylde, men jeg skal have det skåret i pap.

Dvs. at jeg krediterer min konto "hensat til tab på debitorer" men hvad er modposten, hvad skal debiteres?

Og så når tabet er konstanteret kan jeg debitere denne konto "hensat til tab på debitorer" og kreditere hver enkelt debitor kontonr.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

det er også fint - bare du holder det hele i status/balancen - så når tabet endeligt konstateres så modposterer du det hensatte mod driftskontoen på debitoren, så det hensatte går i 0 (hvis der nu kun var en Smile) og så du får tabet med i drift og moms

Held og lykke med trods at at se om ikke du kan hive nogen af pengene ind over disken, det betaler sig ofte at gøre lidt ud af det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jul 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hjælpen :)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)