Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af data fra anden side.. er dette lovligt?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads:

Hvad med at du bare tager kontakt til dem du vil snuppe data fra og så spørger dem? Sværre er det vel ikke.

Det har jeg skam gjort, men deres svar var at jeg ikke måtte. Men deres ord er ikke lov og det er den jeg vil have på plads.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

men det afhænger måske også af hvordan dataen bruges...

mange prissammenlignings sider gør det samme jeg har i tankerne. kan være det også spiller ind hvilket brug det er til..

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 192
Fra  Kamikaze Software Skrevet kl. 03:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

CountinArmy:

Mads:

Hvad med at du bare tager kontakt til dem du vil snuppe data fra og så spørger dem? Sværre er det vel ikke.

Det har jeg skam gjort, men deres svar var at jeg ikke måtte. Men deres ord er ikke lov og det er den jeg vil have på plads.
Hvis de fortæller dig du ikke må bruge deres data, så må du ikke bruge deres data - længere er den ikke. Jeg har ikke lige de egentlige love her ved hånden, men jeg kan godt spørge ind til det på arbejdet i morgen. Vi har nogle i afdelingen der arbejder med web-høstning og det er kun fordi vi har specielle tilladelser vi kan tage hvad vi vil.
Tilmeldt 14. Sep 08
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Scrapbog af andre sider kan jeg ikke sige er lovligt eller ej - men ihvertfald uetisk - hvis virksomheden/hjemmesiden vil yde sen service har de ofte en webservice til det - tænk på hvis du lavede en side om en masse informationer - og så tog din konkurrent bare oplysningerne fra din side - det er da den letteste måde at tjene penge på. Personligt ville jeg sagsøge den der gjorde det, for ville ikke acceptere at andre levede på min succes - og muligvis tjente penge på det. Hvis de har sagt nej - ville jeg foreslå at lade vær - tror det bliver dyrt for dig, hvis du gør det alligevel, men ros for at du spørger først - mange gør det bare :)

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 192
Fra  Kamikaze Software Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders:
men ros for at du spørger først - mange gør det bare :)

Nu lader det dog til at han bare gør det alligevel - efter han har spurgt og fået et nej :)

Tilmeldt 14. Sep 08
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Og det er lidt skæmmende..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Etik og hvad andre synes har intet med sagen at gøre. Det er hvad loven siger, hvilket er det jeg spørger ind til. Der er en årsag til jeg ikke siger præcis hvad det er til. Men det undre mig ikke at man her på Amino skal fremlægge hele sagsforløb for at få svar på spørgsmål, da der åbenbart er større fokus på hvad andre synes end hvad loven siger.

Men det er fint, jeg opgiver at få svar herfra og kan så sige at spørgsmålet er lavet omvendt da jeg er den part som har nogle tal og produkt som en anden har brugt og valgte denne opstilling fordi det burde give mere præcist svar, ud fra tidligere erfaringer. Men det er så åbenbart ligegyldigt. Andres meninger og etik er det som tæller her. Loven er bare noget man bruger andre steder.

Fortsat god aften til dem som har svaret og takker for at i brugte tid på det.

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu spørger jeg dumt:

Men trustpilot, bringer et billed af ens website. Er det ikke et brudt på copyright ???

Hvis en avis bringer et billed som det trustpilot bruger, skal de betale. Det er derfor aviserne, tager et billed af ens website og så lægger det billed ind.

Så hvis Trustpilot ikke vil have man bruger deres data er det lidt dobbeltmoralsk at de selv bryder copyrighten.

Eller ???

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset om det er lovligt eller ej, så ville jeg kontakte siden du vil tage indhold fra og spørge. Var det mit indhold der blev brugt på den måde, så ville jeg sende dig et erstatningskrav med det samme. Havde du derimod spurgt, og jeg kunne se det ikke ville skade, eller måske ligefrem give mig lidt reklame. Så ville jeg klart sige ja.

Kort sagt, så ville mine handlinger været baseret på om du havde handlet lidt lysky eller ej.

Uanset hvad du tager, så er der nogen andre der lever af det, og har brugt tid og penge på at skabe det. Måske er det ikke ulovligt, men hvis du kan tjene penge på at bruge deres indhold, så kan de kræve en erstatning.

Et firma kan godt kæve en erstatning selv om det du laver ikke er ulovligt.

Pad nu på du ikke kommer i klemme. Skriv til dem, og sælg dem ideen.

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart et gråzone område er jeg sikker på. I teorien er Google en stor scraper for eksempel. Jeg tvivler meget på at det er ulovligt at scrape 'fakta' fra andre hjemmesider for så ville det også være ulovligt at aflæse dem manuelt og skrive dem på din side. Jeg vil tro det vil blive en sag for sag praksis, hvor man især ser på din intention.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)