Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må andre bruge mit firmanavn som søgeord?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Køge
Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 64
Fra  Poda Hegn A/S Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Tilfældigvis så jeg her til morgen, at en anden virksomhed vises med sin AdWords øverst på Google, når der er søgt på "poda" - er det mon lovligt?

Vi benytter naturligvis ikke 'poda' som søgeord i vores AdWords-kampagner, da kunder der søger på vores firmanavn, ved hvem vi er - så er der jo ingen grund til at bruge klik-penge på det!

Men andre virksomheder kan jo have stor fordel i at lade sig brande med vores firmanavn - det er vi bare ikke så glade for... Derfor:

Er det legalt at benytte en "konkurrents" firmanavn som søgeord (enten i META eller AdWords)?

"poda" som søgeord

Hjemmesidevedligeholdelsesafdelingen hos Poda Hegn

Fra Horsens
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 300
Fra  Produkt-Guiden.dk Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jean.

Nøjagtigt dette er vi også udsat for ved Produkt-Guiden.dk og det synes jeg bestemt ikke er fair.
Men så længe navnet ikke er beskyttet tror jeg godt de må gøre det?

Dbh.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er umiddelbart tilladt at benytte din virksomheds navn som søgeord i Adwords.

Der er dog lidt modstridende retspraksis, blandt andet afhængig af, om der er tale om et varemærkebeskyttet brand.

Du kan læse nogle glimrende betragtninger på Frank Hellerup Madsens blog - Den synlige mand - om Adwords annoncering på konkurrenters navn.

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Fra Middelfart
Tilmeldt 19. May 07
Indlæg ialt: 44
Fra  HomeAlarm.dk Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jean,

Det er træls men desværre nok ikke noget du kan gøre noget ved. Vil dog anbefale dig at bruge adwords til dit firmanavn, da du sikkert kan få en høj CTR og høj Quality Score, CPC prisen vil sikkert også være lav og give dig nogle billige klik. Plus at konkurrenten fylder mindre , når du både er der på adwords og organiske søgninger.

mvh,
Jens

Fra Køge
Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 64
Fra  Poda Hegn A/S Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

John Nielsen:
Der er dog lidt modstridende retspraksis, blandt andet afhængig af, om der er tale om et varemærkebeskyttet brand.
Vores logo og "Poda" er et registreret varemærke i EU.

Endvidere kan man vel næppe antage, at synderen har handlet i god tro...

Hjemmesidevedligeholdelsesafdelingen hos Poda Hegn

Tilmeldt 2. Feb 13
Indlæg ialt: 1194
Fra  Riveronline.dk Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jean Jensen

Google siger selv:

Citat; "For annoncekampagner rettet mod EU ​​og EFTA-regioner, annonceteksten politik ovenstående gælder. Derfor mener vi ikke forhindre valg af varemærker som søgeord i EU og EFTA. Men som reaktion på en klage, vil vi gøre en begrænset undersøgelse af, om et søgeord (i kombination med en bestemt annoncetekst) er forvirrende med hensyn til oprindelsen af de annoncerede varer og tjenesteydelser."

Så de kan nok ikke forhindre det, men du kan klage, også kan de undersøge det.

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at være sikker, kan du klage til google. Da jeg engang brugte et ord, som var reg. skulle annoncen godkendes. Så jeg tror de har en politik på det område.

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Fra København
Tilmeldt 23. Jul 12
Indlæg ialt: 18
Fra  Keyword ApS. Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jean

Som de andre er inden på, så er det meget svært at gøre noget ved.

På den ene side har du en lovgivning, som er beregnet på en offline verden, hvor dit brandnavn kun fremkommer hvis nogen har skrevet det.

På den anden side har du den digitale verden, der er fuld af kunstig intelligens og hvor Google ”håndhæver” loven.

Når man kombinerer de to verdener, så får du en meget stor gråzone.

Adwords bliver ved at udvide, hvornår en annonce bliver vist for et given søgeord. I dag er der eksempelvis meget stor spredning, hvis du bruger fleksibel søgeordstype.

Skoleeksemplet plejer at være, at hvis du har sat Ferrari som fleksibel søgeord, så vil din annonce blive vist for relateret søgeord som f.eks. Lamborghini.

Hvis du har fået registreret dit varemærke, så kan du få Adwords til at blokerer søgeordet i Adwords, ved at lave en ansøgning.

Fra Køge
Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 64
Fra  Poda Hegn A/S Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for jeres inputs!

Jeg har nu smedet et venligt men bestemt brev til synderen, og så må vi jo se om de retter ind.

Igen - tak for inputs, og go' påske!

Hjemmesidevedligeholdelsesafdelingen hos Poda Hegn

Fra Århus
Tilmeldt 16. Dec 10
Indlæg ialt: 614
Fra  JatilROI Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort;

Det er lovligt i forhold til Googles egne retningslinjer, så længe (det beskyttede) søgeord ikke fremgår i annonceteksten. Så Google kan ikke drages til ansvar for tabt omsætning grundet konkurrenters brugs af ens firmanavn - dette er afprøvet i EU.

MEN man skal jo stadig overholde dansk lovgivning på området. Og omend tabt omsætning grundet dette kan være svært at bevise, så er dette er klar overtrædelse af dansk lov. Dette er også bevidst i rette op til flere gange.

Se fx http://www.lett.dk/Default.aspx?ID=1270&PID=4804&Action=1&NewsId=1027 

Så husk nu at benytte dit eget firmanavn som søgeord i AdWords - http://www.onlineeffekt.dk/eget-firmanavn-som-adwords-soegeord-5-gode-grunde 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)