Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tab på debitorer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved regnskabsåret 2012`s slutning skønnede vi at vi ville få et tab på debitorer på 10.000 næste år.

Dette blev ført i debet i "tab på debitorer", en driftskonto, og kredit på "div. tilgodehavender", en statuskonto.

Hvad så i det nye års regnskab - er det bare at bogføre dem i modsat side på de samme konti - eller skal det være som åbningsposter?

Og så efterhånden som man "opgiver" en kunde, så bogføre på tab på debitorer og den enkelte kunde? 

Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 44
Fra  Regnskabsfabrikanten Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det lyder fornuftigt. Ved åbning af 2013 står beløbet som en kreditpost i balancen og når du kommer til 31/12-2013 hensætter du et nyt beløb til skønnet tab på debitorer (netto bliver det således årets regulering på denne statuskonto som kommer op i resultatopgørelsen.
Det er vigtigt at holde beløb samud hensætter til tab på debitorer adskilt fra realiserede tab på debitorer.
Medmindre du driver virksomhed i selskabsform og du ivrigt opfylder nogle betingelser, så er der ikke skattemæssigt fradrag for det beløb som der hensættes til tab på debitorer.

Revision og regnskab til faste priser - www.regnskabsfabrikanten.dk

Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

ok, tak - men nu spørger jeg meget dumt: Jeg har to muligheder. Jeg kan indsætte beløbet på de to konti som "primo saldo" (med henh. minus og plus foran) ELLER jeg kan føre det via kassekladden, debet på den ene og kredit på den anden, altså som almindelig bogføring pr. 1/1.. Hvad er den rigige måde at gøre det på? Gør det overhovedet nogen forskel?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved ikke hvilket program (står sikkert højere i tråden) men NEJ det gør ingen forskel. De fleste programmer er indrettet som enten angiver man minus og plus  eller debet/kredit

Hvis du bruger normalt dobbelt bogholderi - skal du bare holde dig til debet og kredit. Det nemme er ofte, at tænke på bank og kasse hvor penge ud = kredit og ind = debet, og så giver den modsatte post jo sig selv som det modsatte

Du kan betale telefon med f.eks:

500 kr kredit bank og 400 kr debet telefon og 100 kr debet købsmoms ELLER

500 kr minus bank og 400 kr plus omk telefon og 100 kr plus købsmoms 

Det forvirrer nogen at kredit er minus og debet plus, for det betyder, at salg er minus og udgifter er plus, men sådan er det nu engang. De fleste regnskabsprogrammer viser det korrekt - enkelte som winfinans mener jeg faktisk i regnskabet viser et overskud med minus for at det ikke skal være løgn. John Sommer vil kunne svare på det for sjov.

Det har ingen betydning, bare du vælger princip

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

jo tak - men mit program har altså et "primo saldo" felt, hvor jeg kan indtaste den saldo, som kontoen sluttede på året før. Men det er ligeså godt - og faktisk nemmere - end at bogføre tallene ind via kassekladden, hvis jeg forstår dig ret. Simpelthen færre indtastninger for at få det ønskede beløb ind som saldo.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)