Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart som enkeltmand med cvr, uden salg af momspligtige varer

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 27. Jul 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen!

Jeg har tænkt mig at starte en enkeltmandsvirksomhed, da jeg har tænkt mig at sælge software gennem iTunes App Store. 

Salg af software gennem iTunes app store er ikke momspligtigt, så jeg skal umiddelbart ikke tage stilling til moms, og jeg kommer højst sandsynligt ikke til at betale lønsumsafgift, da mit afgiftsgrundlag nok ikke overstiger 80.000 kr. 

Jeg vil derfor gerne vide, hvorvidt det kommer til at blive problematisk at opstarte en enkeltmandsvirksomhed, når jeg hverken har nogen moms eller lønsumsafgift at indmelde. 

På forhånd tak! :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

ved for lidt her men er det korrekt at salg gennem iTunes app store i sig selv er momsfrit? Tror du ikke at du mener, at det er salg til et land hvor der ikke skal lægges moms på regningen? I så fald vil du stadigt være momsregistreringspligtig, da du vil skulle kunne redegøre for moms statistisk ved salg til ikke EU land.
Der er ikke i sig selv problem ved registreringen og er det software vel heller ikke med exportregistrering, men jeg tror nu nok du vil være registreringspligtig hvis du overskider 50 t kr på 12 mdr - jævnfør: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html
Det betyder ikke at du får en momsomkostning, men at du skal kunne indberette korrekt til moms. Nogen med mere viden om iTunes kan sikkert sige mere
Lønsumsafgift har intet med det her at gøre i øvrigt men er til specielle momsfrie fag
Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jul 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tænkt mig at sælge software gennem App Store til hele verden (så vidt muligt). Som jeg har forstået det af dette LINK skal jeg ikke tage stilling til momspligten i de forskellige lande, i stedet skal jeg betragte hele mit salg som momsfrit. I så fald, har jeg vel ikke noget betydeligt momsregnskab. Jeg har dog brug for et CVR nummer, og dette indebærer vel en momsregistrering, selvom jeg endnu ikke tjener mere end 50.000 kr. Men hvordan indmelder man så moms, når man sælger varer/ydelser som er momsfrie?  

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Salg af software til iTunes er ikke momspligtigt, da du sælger varen til Apple i USA.
Dette fremgår af en redegørelse fra SKAT, som du kan finde her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1909189

Hvis du bliver momsregistreret, kan du jo trække momsen fra på ting du køber ind som er direkte og alene relateret til virksomheden.
Ellers er det meget let at lave en nul-indberetning når der skal indberettes moms. De har endda lavet en knap til det ;-) 

Tilmeldt 27. Jul 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså, i bund og grund får man muligheden for at trække momsen fra de ting man køber, mens man blot laver en nul-inberetning af sine momsfrie omsætninger? 

I så fald er det jo udelukkende fordelagtigt at momsregistrere sig, selvom man ikke når op på de 50.000 kr.

Eller har jeg misforstået noget? :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:

Salg af software til iTunes er ikke momspligtigt, da du sælger varen til Apple i USA.
Dette fremgår af en redegørelse fra SKAT, som du kan finde her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1909189

Hvis du bliver momsregistreret, kan du jo trække momsen fra på ting du køber ind som er direkte og alene relateret til virksomheden.
Ellers er det meget let at lave en nul-indberetning når der skal indberettes moms. De har endda lavet en knap til det ;-) 

Ja men det er ikke den knap der skal bruges. Rent statistisk kræver skat at man på momsangivelsen stadig angiver salg til lande uden for EU

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Michel Moore:
Ja men det er ikke den knap der skal bruges. Rent statistisk kræver skat at man på momsangivelsen stadig angiver salg til lande uden for EU

Det kan du måske have ret i Michael, jeg vil anbefale spørgeren lige at tjekke med SKAT.
Det fremgår faktisk ikke af deres vejledninger at man skal gøre det, hvis der ikke er tale om en fysisk vare, men tjek med SKAT, de burde have fået spørgsmålet 1.000 gange før Smile 

Tilmeldt 27. Jul 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak skal du ha', det vil jeg gøre. :)

Kan du muligvis svare på mit spørgsmål, det spørgsmål lige før Michel's indlæg. :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Hansen:
Det kan du måske have ret i Michael

Hvis du nogensinde har set en momsblanket - vil du se at Michael har ret - der er et felt (Rubrik C) hvor der med syvtommersøm står skrevet "Værdien af andre varer og ydelser, der leveres uden afgift her i landet, i andre EU-lande og i lande uden for EU"

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:
Hvis du nogensinde har set en momsblanket - vil du se at Michael har ret - der er et felt (Rubrik C) hvor der med syvtommersøm står skrevet "Værdien af andre varer og ydelser, der leveres uden afgift her i landet, i andre EU-lande og i lande uden for EU"

Det har jeg, ca. hver 3 måned, men havde den ikke på nethinden lige som dig.
Det var jo fint at du kunne svare spørgeren. Ved dog ikke hvordan man skriver med syvtommersøm Smile 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)