MLM er ikke en branche -det er en markedsføringsmetode. MLM er ikke en specifik type produkter - det er en markedsføringsmetode. MLM er ikke per fast definition hverken ulovligt eller amoralsk - det er en markedsføringsmetode.
Nei, men så er pyramidespill heller ikke en bransje, men en markedsføringsmetode. Pyramidespill er ikke en spesifikk type produkter - det er en markedsføringsmetode. Pyramidespill er per definisjon ulovlig og amoralsk - og det er en markedsføringsmetode.
MLM som forretningsmodell ligner svært mye på pyramidespill, og de fleste MLM-selskaper fungerer akkurat som pyramidespill, bare forkledt bak produktsalg. Det er korrekt at MLM er en forretningsmodell som utmerket godt kan benyttes til legal og bærekraftig forretning, f.eks. slik Tupperware gjør, men når 99 % av selskapene misbruker modellen kan vi slå fast at forretningsmodellen er ytterst kontroversiell og problematisk.
Og vel at mærke en markedsføringsmetode som de fleste andre virksomheder bruger dele af i større eller mindre udstrækning.
Jeg kjenner ikke til noen "vanlige" virksomheter som rekrutterer selgere som igjen skal rekruttere flere til å gjøre akkurat det samme som seg selv i mangfoldige ledd (multi-level). Det er korrekt at "vanlig" virksomhet anvender en struktur der produktene typisk går fra fabrikk, via importør, kjede og utsalgssted og til sluttkunden, men da har hvert ledd sin egen naturlige funksjon. I et MLM-konsept finnes det 5-10 ledd der alle har den samme funksjon, noe som er både unødvendig og fordyrende.
konstrueret til at give folk et indtryk af, at det KUN er i MLM det forholder sig sådan. Men det forholder sig sådan med AL virksomhedsdrift. De fleste virksomheder overlever ikke i 2 år.
Til sammenligning er det mindre enn 5 % av alle MLM-ere som holder på lenger enn to år med samme konsept. Og blant dem som fortsatt holder på har de fleste enda ikke gått i null etter to år.
Forskellen er bare, at når man må opgive sin
webshop med iPhone tilbehør, så hedder det sig ikke, at det er Apple der har fejlet - men derimod shopindehaveren.
Nei, de fleste MLM-selskaper anvender en forretningsplan hvor det er matematisk bestemt at de aller fleste vil tape penger. Det er ikke nødvendig for en Apple-forhandler å rekruttere flere Apple-forhandlere for å tjene penger slik man må i de fleste MLM-selskaper. Apple anvender altså en forretningsmodell som gir mening og som stimulerer til bærekraftig business, derfor kan man ikke legge skylden på Apple om man ikke får solgt nok. De fleste MLM-selskaper vet utmerket godt at de fleste er garantert å tape penger, men fortsetter å selge illusjonen om å bli rik som om ingenting har hendt.
Ja! PRÆCIS som ALLE andre virksomheder må blive ved og ved og ved med at
markedsføre sig for at "rekruttere" nye kunder.
Dette er den klassiske sammenblandingen av kunder og forhandlere som stort sett alle MLM'ere gjør, og MLM-selskapene bidrar med hva de kan for å skape ytterligere forvirring. I alle "vanlige" bedrifter er det nødvendig å rekruttere nye kunder hele tiden for å opprettholde god inntjening, men man trenger ikke rekruttere nye forhandlere hele tiden. I de fleste MLM-selskaper er rekruttering av nye forhandlere under seg i praksis den eneste veien til inntjening, det er svært få selskaper hvor man har en reell mulighet til å tjene penger bare ved å selge produkter til sluttkunder. Fordi det er teoretisk umulig for de fleste å bygge opp en slik organisasjon under seg vil de fleste gi seg etter kort tid. I mange store MLM-selskaper byttes to tredjedeler av distributørene ut med nye hvert eneste år. Det er ikke fordi de er late, har feil innstilling eller ikke følger oppskriften, det er fordi systemet er forhåndsprogrammert til at den store majoritet skal tape penger.