Der er gode MLM/NM selskaber og der er dårlige MLM/NM selskaber. Der er gode malere og der er dårlige malere.
Ja, det finnes gode og dårlige alle steder, men forskjellen består i hvordan fordelingen er. Ca. 99 % av alle MLM-selskaper driver med fordekt pyramidespill i større eller mindre grad, ofte i kombinasjon med kvakksalveri og ulovlig markedsføring. Ca. 1 % av dem driver seriøs nettverkshandel. Til sammenligning vil jeg anta at minst 80 % av alle malere er seriøse og gode malere, antagelig langt flere. I MLM-bransjen er altså seriøsitet unntaket, mens det i malerbransjen er useriøsitet som er unntaket.
Jeg har sidste år læst din blog, og der er ingen tvivl om at du undersøger markedet ganske grundigt. Om du generelt har ret i din kritik skal jeg ikke modsige - MEN du er meget farvet af din holdning.
F.s.a. malere vs. MLM - så tror jeg faktisk at der på en periode er flere mennesker der er blevet snydt af malere og brugtbilsælgere end af MLM/NM sælgere.
Du ved ligeså godt som mig, at der findes selskaber i verden der har millioner af mennesker i deres netværk og de omsætter for milliarder og atter milliarder til glæde for deres kunder. Mennesker er ikke dummere end gennemsnittet, selvom en maler gerne vil antyde det, og generelt kan man ikke sige af MLM/NM selskaber er fusker selskaber.
KORREKT der er en del der oversælger deres produkter, MEN det ser man ALLE steder og bankerne har f.eks. påført borgere og kunder millioner i tab gennem de sidste 10 år på vidtløftige kasteller om sikre investeringer. Fiat solgte før i tiden rustbunker. Compaq solgte PC´ere med defekte grafikkort. Ejendomsmæglere har svindlet og bedraget. Under 10% af alle nystartede virksomheder når gennem 2 års levetid oftest med tab til kreditorer.
SÅ der er IKKE unikt for de dårlige MLM/NM virksomheder i branchen at sælge luftkasteller.
De førende MLM/NM selskaber har et overskud på mellem 3 og 15% svarende til et godt gennemsnit af de store internationale virksomheder. Så generelt kan man ikke sige at de er fordyrende. MEN ja der findes MLM/NM selskaber der sælger varer der tilsvarende kan købes billigere andre steder, men det har intet med MLM/NM at gøre, det er i almindelighed handel og målrettet profitoptimering.
Som jeg ser det gennemsnitligt, så havner op til 60% af en vares pris i salgsleddet i MLM/NM selskaber og det er ikke usædvanligt i forhold til "almindelige" forretningsmodeller.
Med MLM/NM selskaber er det som med almindelige selskaber. Nogle vil bare have salg salg salg og tænker ikke langsigtet. Men ligesom almindelige virksomheder så må man planlægge sine strategier, hvis man sælger en vare som der er stor efterspørgsel på, som f.eks. pizzaer, så må man være ethvert sted hvor folk vil spise det og ikke gider bevæge sig mere end 200m for at få den usunde føde med cola og derfor er der mange ét sted, hvorimod der ikke er plads til B&O forhandlere på ethvert gadehjørne. Og når vi taler pizzaer og fjernsyn, så har folk præferencer de kører efter for det var før i tiden alene designet man betalte for hos B&O med et Phillips billedrør, ligesom nogle bedre kan lide Dominos Deep Pan pizzaer og aldrig spiser andet.
Så jeg håber at det nu er klarlagt at der IKKE er den store forskel på produkter, udvalg og tilgængelighed, men det drejer sig om præferencer som forburger og de muligheder der følger med.
MLM/NM branchen lider så under de fantaster der oversælger, lyver, presser (præcis ligesom mange brugvognsbutikker) og der må man så sige at de seriøse burde være bedre til at fjerne de useriøse sælgere, men forretningsmodellen baseret på at man får en fortjeneste ved salg, en bonus ved sign-up og en royality for løbende salg er ganske legitim. Det er heller ikke illegitimt at der forlanges at folk køber en startpakke for at blive "forhandler" eller endnu mere for at blive "distributør" - det er præcis sådan det også er i almindelig samhandel.