Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Web crawler - god oversættelse til dansk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle

Jeg er igang med at oversætte brugermanualen til et webshopsystem til dansk, og er faldet over termen "web crawler". Ifølge de søgninger, jeg har lavet på ordet, bruger danskerne den danificerede engelske term "at crawle" om fænomenet, men jeg tænker, at man med fordel ville kunne lave en dansk term til formålet.

"At kravle" lyder lidt for barnligt, mens "at klatre" måske lyder lidt mere a la ekstremsport....  Hvad synes folk her i forummet om "web-høster", "web-høst", eller "indhøste". Sidstnævnte er et ord fra Den Store Danske Ordbog, som egentligt dækker det, jeg vil frem til. Se http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=indh%C3%B8ste&search=S%C3%B8g.

Tak for alle svar.

Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes ikke alle ord behøver en oversættelse, da deres engelske ord er fint nok, og den danske pendant bare er forvirrende. Vi har også "computere" og ikke "datamater" i hjemmet fx. 

Du kunne overveje at kalde det en "web-crawler" men introducere begrebet overfor læseren i oversættelsen.

Fra Slagelse
Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 226
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ganske enig der - Ingen grund til at oversætte alle engelske termer... Der var engang hvor det skulle hedde linieskriver og ikke en printer, eller datalagringsenhed for hardisk etc.. Dont go there...

Find den billigste pris på Erotisk legetøj på diIdo-priser.dk

Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er godt klar over, at ikke alt behøver at oversættes til dansk. Ikke desto mindre har jeg brug for en term, der forklarer det, en web crawler gør, for folk, der ikke normalt beskæftiger sig med IT, men som er tvunget til det i forbindelse med at de gerne vil drive virksomhednettet.

Så i stedet for at disse mit forsøg på at anskueliggøre processen for IT-novicer, så giv mig lidt konstruktive input, guys!  Smile

Fra Sæby
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 260
Fra  Happydays A/S Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er vel en gennemlæsning af en hjemmeside.

Så en web-crawler gennemlæser hjemmesiden og laver en indholdsfortegnelse.

Jeg plejer at sammenligne en søgemaskine med en bibliotekar, og en web-crawler med en boganmelder der læser bogen, og skriver forordet.

Håber det kan bruges

Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Åh ja. Det giver i hvert fald inspiration til at gennemtænke min oversættelse endnu en gang (men det er jo også det, den gode oversætter gør....).

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)