Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gæt et regnskabsprogram!

Side 8 ud af 8 (80 indlæg)
Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4214
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:
Rom blev ikke bygget på en dag

Wink Det er vist svært og modbevise, selv for det bedste regnskabsprogram

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin Thorborg:

Tonny Skov Pedersen:
Martin Thorborg har forsøgt og konstateret, at han ikke ønsker at få en erklæring jvf. tidligere indlæg.


Det forstår jeg ikke du siger.
Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, har vi nu vist at vores hostingcenter ligger i Århus og er certificeret af Deloitte efter alle forskrifter og så startet med at lave en side der beskriver vores sikkerhed:

https://dinero.dk/sikkerhed.html

Rom blev ikke bygget på en dag...

De bedste hilsner

Martin

 

Hej Martin

Jeg gentager da gerneWink eller bedre kopierer mit indlæg i tråden fra den 2/1-2014

"Hej Martin

Det er meget fint set ud fra Dinero Regnskabsprogram, idet I som brugere hos Nianet A/S har en forventet sikkerhed for, at jeres data m.v. bliver opbevaret og behandlet korrekt.

Det siger derimod intet om brugernes sikkerhed hos Dinero Regnskabsprogram, idet der ikke er beskrevet noget om dette.

Der skal alt andet lige udarbejdes en tilsvarende erklæring, ISAE 3402, for Dinero Regnskabsprogram, således der kan gives samme sikkerheder. Denne kan følgelig støttes af, at der allerede foreligger en erklæring fra jeres hosting/udbyder.

Eks. har Dinero Regnskabsprogram jvf. din signatur følgende ordlyd:

Gratis regnskabsprogram til du har omsat 1 million kroner

Jeg ved ikke, hvordan dette virker og kontrolleres, idet det principielt ikke bør være muligt for en udbyder at kunne udlæse disse data hos brugerne, idet en kryptering af data meget gerne skulle forhindre dette.

Det er dog glædeligt at kunne konstatere, at du tager problemstillingen alvorligt og søger denne løst."

Din direkte udmelding efterfølgende var meget klar:

"Hvis vi skulle have certificeret hele Dinero, skulle vi have en revisor på besøg en gang om ugen.
Vi ændrer hele tiden servicen, så det vil faktisk ikke være praktisk muligt.
Det er bare et spørgsmål om tid, før det bliver ændret, da lovgivningen tydeligvis ikke er opdateret.
Hvis min revisor bad mig om at skaffe det her, ville hoppe over på Agera og få mig en ny."

En revisorerklæring, ISAE 341, udarbejdes typisk for en given periode, akkurat ligesom en revisorerklæring på et årsregnskab, hvorfor det ikke er korrekt, at denne skulle ændres løbende. Det vil jo også fremgå af erklæringen, hvilken perioden erklæringen omfatter.

Tonny

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Faktum er, at vi som brugere ikke kan være sikre på disse programmers sikkerhed.

Det vil man aldrig kunne med et onlineprogram. Der er alt for mange, der har adgang til data og du aner ikke hvem. Dertil kommer at en passende mængde uheld kan betyde at dine data er tabt. Et uheld kan være at firmaet bag går i betalingsstandsning og servererne lukkes. Der kan gå dage før du måske får fat i tingene igen, men du er stadig ansvarlig over for myndighederne.

Man har selvfølgelig samme ansvar for data på egne servere, men her er man meget mere bevidst om det, og man ved i det mindste at man er ansvarlig - at det ikke er sælger, der er ansvarlig for backup mv.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:

Eks. har Dinero Regnskabsprogram jvf. din signatur følgende ordlyd:

Gratis regnskabsprogram til du har omsat 1 million kroner

Jeg ved ikke, hvordan dette virker og kontrolleres, idet det principielt ikke bør være muligt for en udbyder at kunne udlæse disse data hos brugerne, idet en kryptering af data meget gerne skulle forhindre dette.



Selvfølgelig kan vores program se hvad folk har omsat og samtidig være sikkert. Jeg tror også Danske Bank har en vag ide om hvad der står på deres kunder konti og hvilke posteringer der har været, uden at det er usikkert ;-)

Når vi har alle grundting færdige på Dinero, må vi se på hvad der er nødvendigt at lave af attester m.m. så alle er glade, selv gamle revisorer ;-)))

De bedste hilsner

Martin

 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Maria F:

Tonny Skov Pedersen:
Faktum er, at vi som brugere ikke kan være sikre på disse programmers sikkerhed.

Det vil man aldrig kunne med et onlineprogram. Der er alt for mange, der har adgang til data og du aner ikke hvem. Dertil kommer at en passende mængde uheld kan betyde at dine data er tabt. Et uheld kan være at firmaet bag går i betalingsstandsning og servererne lukkes. Der kan gå dage før du måske får fat i tingene igen, men du er stadig ansvarlig over for myndighederne.

Man har selvfølgelig samme ansvar for data på egne servere, men her er man meget mere bevidst om det, og man ved i det mindste at man er ansvarlig - at det ikke er sælger, der er ansvarlig for backup mv.



Chancen for at du taber dine egne data, er langt, langt større, end at en professionel udbyder gør det samme.
Med den logik, skulle alle virksomheder have deres eget lille el-værk, for el er vigtigt for virksomheden og det kan man da ikke lægge i skyen vel? ;-)

De bedste hilsner

Martin

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

 

Pointen af det hele er at det eneste der er dokumenteret  omkring Dineros sikkerhed er den fysiske sikkerhed på deres datacenter. Alt andet flyder og er reelt en risiko (større eller mindre afhængighed af den enkelte virksomhed) som den enkelte bruger har valgt.

Som tidligere nævnt i tråden er det ikke Dineros problem men den enkelte virksomheds eget problem. Det positive i tråden er at Martin har været klar i spyttet, som den eneste og meldt ud hvor han står. Jeg har fuld forståelse for at forretningen ligger øverst på listen og så må det andet følge med. Specielt når man ser på målgruppen.

Et langt større problem findes i den lille underskov af programmer der popper op for at forsvinde igen.

 

/Henrik


PS. Sammenligningen med Danske Bank er skudt lidt over målet. Banker er underlagt så megen kontrol at alle de store banker har egne folk, der ikke beskæftiger sig med andet end edb-revision, ligesom de er underlagt en helt anden og mere striks lovgivning end de fleste andre brancher. Dineros datacenters ISAE 3402 ligner en pixiebog sammenlignet med bankernes.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Alt andet flyder og er reelt en risiko


Der er intet der flyder hos Dinero, så meget er sikkert.
Men nej, vi har ikke haft Deloitte til at overvåge vores programmering og det ville ikke give mening at gøre det.
Når vi er længere i processen, så må vi se om det giver mening at få certificeret løsningen, men den tid den interesse.

 

Henrik Koudahl:
PS. Sammenligningen med Danske Bank er skudt lidt over målet. Banker er underlagt så megen kontrol at alle de store banker har egne folk, der ikke beskæftiger sig med andet end edb-revision, ligesom de er underlagt en helt anden og mere striks lovgivning end de fleste andre brancher. Dineros datacenters ISAE 3402 ligner en pixiebog sammenlignet med bankernes.

Jeg har aldrig sammenlignet vores sikkerhed med banker, selvom vi faktisk følger mange af de samme metoder for sikkerhed som dem.
Det jeg skrev, var at vi selvfølgelig har adgang til folks data, lige som en bank har det.
Hvordan skulle vi ellers kunne regne folk moms ud og alt det andet?

De bedste hilsner

Martin

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes godt der kan være forskel på at automatiken kan regne moms og så at den kan gi besked om hvad folks omsætning er. Omvendt gælder det jo mange andre (og ha i alle fald været sådan) programmer som winfinans der er gratis op til ex 1500 linjer - men omsætning er lidt unikt og måske det er klogt i alle fald at lade tilmeldere sætte kryds for, at programmet monitorer omsætning eller lignende - som et minimum?

Jeg kan som godt forstå lidt følelsen af at herregud, hvis banken kender hele ens økonomi, så er det vel ikke værre, at et program kender ens omsætning 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Spændende tråd, jeg desværre først er faldet over alt for sent... Desværre får jeg fornemmelsen af, at de fleste tror de skal ud og have en IT-erklæring, hvis de anvender et program i skyen, hvilket bestemt ikke er tilfældet!

Det drejer sig grundlæggende om, at man skal have indsigt i og fokus på sin værdikæde. Når man ligger sit regnskabsprogram, eller andre kerneydelser centralt hertil (fx. timeregistrering eller lignende) ud i en cloudbaseret løsning, så ligger man sin bogføring/regnskabsværdi kæde ud i skyen med de risici og problemer dette kan afsted komme. Det drejer sig grundlæggende om, at hvis ikke ens serviceleverandør har redegjort for hvordan dels den fysiske sikkerhed, men i ligeså høj grad applikationssikkerheden er foretaget, så har du reelt set ikke indsigt i hvordan dine data er opbevaret og sikret.

Jeg synes egentligt PWC rammer hovedet på sømmet rigtig godt i denne sammenhæng: http://www.pwc.dk/da/nyt/finance/risk/risici-interne-kontroller.jhtml

For dem som er mere nysgerrige er der her et mere detaljeret beskrivelse incl. udtalelser fra kunder: http://www.bdo.dk/Private%20Virksomheder/revision-og-regnskab/it-erkl%C3%A6ringer/Documents/A4_Outsourching_af_it_It-revision_samlet_www.pdf

 

Statsautoriseret revisor - København

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:

Spændende tråd, jeg desværre først er faldet over alt for sent... Desværre får jeg fornemmelsen af, at de fleste tror de skal ud og have en IT-erklæring, hvis de anvender et program i skyen, hvilket bestemt ikke er tilfældet!

Det drejer sig grundlæggende om, at man skal have indsigt i og fokus på sin værdikæde. Når man ligger sit regnskabsprogram, eller andre kerneydelser centralt hertil (fx. timeregistrering eller lignende) ud i en cloudbaseret løsning, så ligger man sin bogføring/regnskabsværdi kæde ud i skyen med de risici og problemer dette kan afsted komme. Det drejer sig grundlæggende om, at hvis ikke ens serviceleverandør har redegjort for hvordan dels den fysiske sikkerhed, men i ligeså høj grad applikationssikkerheden er foretaget, så har du reelt set ikke indsigt i hvordan dine data er opbevaret og sikret.

Jeg synes egentligt PWC rammer hovedet på sømmet rigtig godt i denne sammenhæng: http://www.pwc.dk/da/nyt/finance/risk/risici-interne-kontroller.jhtml

For dem som er mere nysgerrige er der her et mere detaljeret beskrivelse incl. udtalelser fra kunder: http://www.bdo.dk/Private%20Virksomheder/revision-og-regnskab/it-erkl%C3%A6ringer/Documents/A4_Outsourching_af_it_It-revision_samlet_www.pdf

 

Hej Christian

EnigYes

I hele tråden er det flere gange fremhævet, at det en kundens ansvar, at de data der befinder sig i en hosted løsning også er sikre og kan "hentes" igen.

Første forudsætning er følgelig, at udbyderne netop kan fremvise en trediemands vurdering af, at udbydernes forhold nu også er, som de er beskrevet. Dette er desværre kun sjældent tilfældet.

Næste problem er så, hvad jeg ofte siger: "Hvem kigger med?"

Hvordan foregår krypteringen af data, hvis overhovedet nogen? Hvordan forholdes der med personfølsomme oplysninger?

Jeg fatter stadig ikke, at brugerne af hostede løsning (ikke kun regnskabsprogrammer) ikke er mere kritiske overfor disse forhold, men "hopper i med begge ben" uden reelt at sikre sig bare minimalt for, at udbyderen nu også er pålidelig...

Jeg har også flere gange skrevet, at jeg ikke er i tvivl om, at de fleste udbydere har en vis sikkerhed for deres ydelser m.v., men det er så en gåde, at der ikke forefindes tilstrækkelige systembeskrivelser og erklæringer fra trediemand (eks. en ISAE 3402 erklæring), som så bekræfter, at udbyderen har fuldt styr på sin del af sikkerheden.

Jeg er netop grundet denne problemstilling stadig ikke på det punkt, hvor jeg selv kunne bruge disse løsninger, hvilket også er baggrunden for, at jeg ikke anbefaler brugen af især online regnskabsprogrammer.

Jeg ser dog også problemerne for selskaber med revisionspligt, hvor den godkendte revisor skal forholde sig til en påtegning, når selskabet anvender en online løsning, hvor sikkerheden ikke kan verificeres, uagtet selskabets egne systembeskrivelser er helt korrekte!

Iøvrige nogle interessante links fra Christian, som kan anbefales.

Tonny

Side 8 ud af 8 (80 indlæg)