Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bliver nordmænd opkrævet ved salg af varer fra Danmark??

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 17. Jan 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Folkens

Er der nogle der ved, hvordan nordmændene bliver opkrævet når jeg sælger momsfrit til privatpersoner i Norge? (told, moms mv.)

pakkerne kan have en salgsværdi der svinger fra ca. 100-1500 kr.

Ville det skattemæssigt være billiger for nordmændene, hvis jeg f.eks. havde firma i Norge og solgte til private i Norge?

Håber nogle kan hjælpe mig og eller har erfaring med dette.

Med venlig hilsen

Nolting

Fra Kbh S.
Tilmeldt 1. Dec 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nolting,

Hvis der ikke er tale om tobak eller alkohol eller tilsvarende produkter, så vil jeg mene at beregninger ser ud som nedenfor.

Hvis varens pris er under 200 NOK - så kan det sendes moms og toldfrit til Norge.

Når varen koster over 199 NOK, så skal der tillægges told og derefter moms. Det er den samlede pris på ordren inkl. levering som der betales told og moms af.

Eks. 

Tøj for 600 NOK. inkl. omkostninger levering.

Told - 5,6% = 33,60 NOK

= 633,60 NOK

Moms 25% = 633,60 * 1,25 = 792 NOK

Du kan lave beregningen her: 

http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564

Til de 792 kommer der et gebyr på ca. 155 NOK for fortoldningen.

Hvis du havde et firma i Norge, eller laver en spilt løsning hvor du står for moms og told, så undgår dine norske kunder at skulle betale yderligere omkostning ved levering af varer. Ved den løsning slipper hver norsk kunde for at betale fortoldningsgebyr når de handler hos dig.

/Michael

Fra Vemmelev
Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 297
Fra  MyPets.dk Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Stenmann:

Hvis du havde et firma i Norge, eller laver en spilt løsning hvor du står for moms og told, så undgår dine norske kunder at skulle betale yderligere omkostning ved levering af varer. Ved den løsning slipper hver norsk kunde for at betale fortoldningsgebyr når de handler hos dig.

Hvordan står man selv for fortoldningen? Skal afsender så fjerne momsen, men lægge toldbeløbet oven i, og derefter sende de opkrævede penge til den Norske pendant til SKAT?

Sætter man så labels på med "Er allerede toldbehandlet" besked til det norske postvæsen?

Mvh. Søren Vang,

www.MyPets.dk

Fra Kbh S.
Tilmeldt 1. Dec 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Søren,

Det er mere kompliceret end så.

Enten laver du et Norsk AS - det koster min. 30.000 NOK i kapital + omkostninger til stiftelse. Alternativt så laver du et NUF - en filial af dit selskab i Norge.

Hvis du har et AS, så er det som at drive et selskab i DK, og du skal derfor sende dine varer op til det norske selskab og når de sælger varen til kunden, så tages det fra det norske lager og sendes til kunden. Men det kræver at du har lager 2 steder. Det medfører også skattepligt mv.

Mange laver så et NUF i stedet for. Når en norsk kunde handler hos dig, så har du tillagt told og moms til de priser du har i din webbutik. Så laves én samlede forsendelse af dine varer til Norge, hvor det er dit NUF for står som modtager og der laves en fortoldning her på denne forsendelse. Når den så er kommet ind i Norge så sendes alle pakkerne videre til de norske kunder. Dvs. alle dine ordre sendes op som en stor pakke indeholdende alle dine små pakker.

Bring laver f.eks. dette setup - du kan læse mere her: http://www.bring.dk/hele-bring/nethandel/opstart-pa-norsk-marked

/Michael

Tilmeldt 17. Jan 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarende folkens

Men som jeg forstår det, så bliver nordmændene belastede af told + toldgebyr, hvis jeg har cvr-registrering i Danmark og sender fra Danmark.

Hvis jeg oprettede et "IVS" i Norge og sender varerne fra Danmark, skal nordmændene så stadig betale told? - salget forgår på en norsk website.

Med venlig hilsen

Nolting

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46556
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

ved ikke lige om IVS findes i norge om nej de skal ikke betale told hvis de køber af norsk selskab. Det skal det norske selskab som importerer varen fra Danmark betale og håndtere - lige som det skal håndtere evt importmoms ved importen og det skal så viderefakturere med norsk moms til sine norske kunder

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Norge
Tilmeldt 8. Mar 13
Indlæg ialt: 109
Fra  Nordic IQ Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ganske rigtigt at der ikke skal betales noget så længe varen er under 200kr - Med undtag af selvfølgelig tobak, spiritus osv...

Men det skal lige huskes at de 200kr er inkl forsendelse (Ihvertfald hvis jeg husker rigtigt)

momsen skal ihvertfald betales af den fulde pris, inkl. forsendelse og alle andre omkostninger.

Hvis du har et produkt der kunne være sjovt at handle med i Norge, så smid mig en mail - Bor selv i Norge (Ikke langt fra Oslo) og er interesseret i at finde nogle samarbejdspartnere på forskellige ting.

Hvis du handler med farverige sokker, så er jeg specielt interesseret :D

Bare smid en mail til tommy (a) wiidesign.dk

Fra Kbh S.
Tilmeldt 1. Dec 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy:
Men det skal lige huskes at de 200kr er inkl forsendelse (Ihvertfald hvis jeg husker rigtigt)

Jeg vil blot tilføje at det er varen pris og kun den som skal anvendes ved  den moms og toldfri grænse på 200 NOK.

Dvs. koster varen 180 NOK, så kan der godt tillægges 49 NOK i fragt.

Beregningen kan laves her:

http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564 

Fra Norge
Tilmeldt 8. Mar 13
Indlæg ialt: 109
Fra  Nordic IQ Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Stenmann:
Jeg vil blot tilføje at det er varen pris og kun den som skal anvendes ved  den moms og toldfri grænse på 200 NOK.

Du har helt ret, jeg huskede fejl :)

Tilmeldt 17. Jan 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har jo selvfølgelig også en betydning at det er eks. porto.

Er der en grænse for, hvad man må tage i porto så? (hvis man har fast pris på porto)

Om det skal være nogenlunde retvisende, eller om man må ligge noget af prisen i varen ind under transport?

Med venlig hilsen

Nolting

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)