Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret / Designret på smykker

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløj :)

Jeg har fundet på et koncept, til nogle smykker, som jeg selv synes er ret fint. Indtil videre har jeg givet lidt væk i gaver, til familie og venner, men ikke rigtigt gjort mere ved det.

Mit spørgsmål er, hvordan jeg egentlig står, hvis jeg præsenterer det for verden og begynder at sælge det. Jeg ønsker naturligvis ikke, at andre bare snupper idéen fra mig. Jeg har forsøgt, at læse om det, men har ikke kunne finde noget rigtig konkret.

Har man ophavsret på smykker? Og i så fald i hvor vid udstrækning? Er jeg beskyttet imod, at folk kopiere mit koncept? Eller er man nødt til, at købe sig til noget designret? Og hvor bredt favner det så?

Der er tale om en specifik, utraditionel, sammensætning af materialer. Og jeg skulle mene, at der ikke er nogen andre, der laver noget helt magen til...

Uden at røbe for meget, er idéen at støbe noget fyld ind i resin eller støbeplast. Det i sig selv, er jo ikke mit påfund. Det der gør det specielt er fyldet (Omend det egentlig er ret simpelt) og det udtryk det ligesom giver. Der er en del variationsmuligheder i forhold til farve, størrelse hvilke smykkedele jeg benytter og lignende. Og ud fra det jeg har forstået om designret, er det måske lidt for bredt eller hvad? Hvis jeg f.eks både laver ringe øreringe og manchetknapper og alle i flere forskellige udformninger, men stadig med min "magiske" sammensætning af materialer, kan EN omgang designret, så dække hele konceptet? (Og det er jo alligevel dyrt, ud fra, at jeg ikke har tjent noget på det, endnu og egentlig ikke ved hvordan det vil blive modtaget.) Eller ER man rent faktisk dækket af ophavsret?

Eller er det slet ikke nogen specifik og stor og original nok idé?  Er den for bred eller konkret eller ukonkret, for tæt på noget andet, til at jeg er, eller kan blive, beskyttet af noget som helst?

De venligste hilser Lærke.

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Et koncept/ide kan aldrig beskyttes. Men du kan beskytte delelementer i det der udgøre konceptet fx smykkerne via ophavsret eller måden det produceres på via et patent.

Jeg vil bestemt mene at dine smykker er dækket af ophavsretten, da det er en original kunstnerisk "frembringelse". Originalitetskravet i Danmark er let at opnå. Ophavsret kræver som du nok ved ikke registrering og dækker i hele verden. Du vil nok få en relativ snæver beskyttelse, afhængig af hvor originalt dit produkt er. 

Når du begynder at markedsføre produktet i Danmark vil du også have en markedsføringsret i Danmark, hvis smykket har den fornødne nyhed/særpræg, som det lyder til det har. Den beskytter mere eller mindre slaviske kopier, eller snylten på dit produkt/goodwill.

Designretten koster få tusind kroner for at få 5 års beskyttelse i 27 EU lande. (kan forlænges op til 25 år). Så det er noget jeg synes man skal gøre, "for en sikkerheds skyld" da den er så billig. Men personligt har jeg det lidt skidt med designretten, da der ikke skal meget til, for at man kan designregistrer et smykke fx, men der er ingen i forbindelse med registreringen der undersøger om smykket ligner eksisterende smykker. Det vil sige at det først, er hvis nogen kopierer smykket, man bruger beskyttelsen til at få kopieringen standset. Her kan man så få af vide at smykket slet ikke burde have været registreret, da der allerede fandtes noget tilsvarende. 

Den måde du beskriver processen på, lyder det nærmest som om vi er i den tekniske emneverden og så taler man jo om patenter. Med sammensætning af materialer tænker jeg på et kemisk patent. Jeg ser dog et stort problem, i og med et smykke ikke er en løsning på et TEKNISK problem og derfor sandsynligvis ikke en opfindelse.  

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for et godt svar..

Ud fra hvad jeg har læst, tror jeg, du har ret i, at det ikke kan betegnes, som en opfindelse.

Markedsføringsret kunne jeg godt tænke mig at høre/undersøge noget mere om.

Men det lyder altså som om, at jeg godt kan være rimeligt tryg, ved hele situationen? :)

Hvad gør man egentlig i praksis, hvis man opdager, at nogen har kopieret noget, man har lavet?

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er bare om at komme i gang. Du har ikke tid penge nok til at beskytte dit produkt. Så glem det og start med at sælge dit produkt.

Hvis det er godt bliver det helt sikkert efterlignet uanset hvad du gør.

Held og lykke

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

idéen at støbe noget fyld ind i resin eller støbeplast. Det i sig selv, er jo ikke mit påfund. Det der gør det specielt er fyldet  ---> vil ikke være dækket af et design.

Det er nærmere en opfindelse (med resin eller harpiks), der måske kan beskyttes

Tilmeldt 28. Nov 05
Indlæg ialt: 181
Fra  http://www.labagatelle.co.uk Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunne ikke have svaret bedre. Det kan simplethen ikke betale sig, da andre vil finde en måde der ligner, og så alligevel ikke. Du vil aldrig kunne beskytte dig i mod det, og heller ikke have nok penge til at beskytte det.

labagatelle.co.uk Erotiske luksus produkter i højeste kvalitet.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)