Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Proces for bogføring i Dinero? Skal man bruge kassekladde?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Skanderborg
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Fra  Appsfunder Denmark ApS Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi har forsøgt at skifte over til Dinero i år, men har godt nok svært ved at få gang i den "rigtige" proces. Vi benytter bogholder og revisor, og synes det er ret vanskeligt at finde ud hvordan det gøres nemmest.

Vi har selv indtastet de fleste Køb og Salg i løbet af året og efter at bogholder så skal til at lave momsregnskab, og som det første importerer bankposteringer i kassekladden. Så virker det som om at alle bilag bliver dobbelt op, så der lige pludselig både ligger bilag under Køb og Salg og samme bilag under Øvrige bilag. Det virker ikke helt optimalt, er der noget vi gør forkert. Umiddelbart havde jeg forstået det sådan at man mappede bilagene fra kassekladen, op mod bilagene under køb og salg, men der er kun en enkelt tilgængelig i Bilag dropdown i kassekladden.

Er det rigtig forstået at man kan vælge overordnet, at gøre det på tre forskellige måder?

1. Kun benytte Køb, Salg og Øvrige bilag.

2. Kun at benytte Kassekladden.

3. Benytte både Køb, Salg, Øvrige bilag og Kassekladde.

Jeg er tilbøjelig til at benytte 1, for at have mindst muligt arbejde med det og for at det er mest forståeligt for os. Men er der noget man ikke kan, hvis man ikke bruger kassekladde. Det skal lige siges at vi kun har 1-200 bilag om året, så det er forholdsvist overskueligt.

Venlig hilsen Kenneth

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 11
Indlæg ialt: 702
Fra  Dinero Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

Det er et rigtig godt, og meget relevant spørgsmål du kommer med.

Der er flere måder du kan gribe det an på. Jeg vil her prøve at give dig en forklaring, så du ud fra det kan vælge den mest optimale proces til din virksomhed.

Først en lille forklaring på kassekladde/øvrige bilag: Du spørger om det er rigtig forstået at der er 3 forskellige måde at gøre det på. Ja og nej... Nr. 1 og 3 er faktisk ens. Alle bogførte linjer i kassekladden bliver lavet om til "Finansbilag" (det du kalder "Øvrige bilag"). 

Et forslag til en god arbejdsgang for dig og din bogholder kunne være:

- Du indtaster selv alle købsbilag og salgsfakturaer.
- Din bogholder registrerer betalingen på disse via kassekladden (og bankimporten).

Din bogholder kan se og udligne alle ikke betalte købs- og salgsbilag i kassekladden, og kan dermed afstemme dem med banken, se her hvordan det ser ud for din bogholder i kassekladden:

Det er sker i praksis er at der bliver oprettet et finansbilag for hver af dine købs- og salgsbilag. Dette er en helt normal måde at gøre det på, og din bogholder vil være vant til at arbejde på denne måde. Når din bogholder har valgt et af dine købs- eller salgsbilag i kassekladden og udlignet det med banken vil du opleve at bilaget står som "Betalt" i programmet. Du som bruger skal altså blot kigge under fanerne "Salg" og "Køb". Og så lader du din bogholder om at arbejde i fanen "Øvrige bilag" og i kassekladden.

Havde du ikke en bogholder, ville jeg anbefale dig registrer betalingen inde under hver bilag med knappen "Registrer betaling" (datoen skal sættes til den dag betalingen går ind eller ud af banken). Men da du bruger en bogholder vil jeg mene at den anden arbejdsgang vil være nemmere.

Giver det mening? Hvis ikke så skriv endelig igen. :)

De bedste hilsner

David

Dinero - Danmarks nemmeste regnskabsprogram - Få en gratis konto på dinero.dk

Fra Skanderborg
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Fra  Appsfunder Denmark ApS Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej David

Mange tak for dit svar, det hjælper helt sikkert :-)

Lige et par opfølgende spørgsmål, kan man sige at Kassekladden "bare" er et redskab til at oprette bilag med og at man kan gøre præcis det samme gennem Øvrige bilag?

Hvis vi gerne vil holde det simplest muligt, da jeg går ud fra at der bliver oprettet flere posteringer ved at bruge metode 3, kan vi så bede vores bogholder om ikke at bruge Kassekladden og kun tjekke Køb, Salg og Øvrige bilag?

Kan du svare på hvorfor jeg kan se et enkelt salgsbilag under kolonnen Bilag i Kassekladden og ikke nogen Købsbilag?

Venlig hilsen Kenneth

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 11
Indlæg ialt: 702
Fra  Dinero Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var så lidt. :)

Kenneth Kammersgaard:
kan man sige at Kassekladden "bare" er et redskab til at oprette bilag med og at man kan gøre præcis det samme gennem Øvrige bilag?

Ja, det er bare et redskab til at oprette mange finansbilag på én gang. Dog kan du en smule mere på kassekladden - nemlig det med at udligne købs- og salgsbilag.

Kenneth Kammersgaard:
Hvis vi gerne vil holde det simplest muligt, da jeg går ud fra at der bliver oprettet flere posteringer ved at bruge metode 3, kan vi så bede vores bogholder om ikke at bruge Kassekladden og kun tjekke Køb, Salg og Øvrige bilag?

Jeg synes ikke du skal bede din bogholder om at holde sig fra kassekladden og bankimport. Har du rigtig godt styr på regnskab er det klar den hurtigste måde at arbejde på. Det betyder absolut intet om der kommer en smule flere posteringer i dit regnskab. Det er helt normalt at man opretter et bilag for hver ind- og udbetaling i banken. Mit råd at er lade din bogholder fortsætte med kassekladden, det går hurtigst, og betyder højest sandsynlig en lavere regning til dig. :)

Kenneth Kammersgaard:
Kan du svare på hvorfor jeg kan se et enkelt salgsbilag under kolonnen Bilag i Kassekladden og ikke nogen Købsbilag?

Du kan kun se de bilag som ikke står som "Betalt" i dit regnskab. Er dine købsbilag fx. oprettet som "Kontantkøb" vil de få status "Betalt" med det samme, og vil derfor ikke fremgå i kassekladden. I mit regnskab har jeg 54 købsbilag, men kun ét af dem er ikke "Betalt", og derfor vil kun dette ene bilag kunne ses i kassekladden.

Dinero - Danmarks nemmeste regnskabsprogram - Få en gratis konto på dinero.dk

Fra Skanderborg
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Fra  Appsfunder Denmark ApS Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Mange tak for svar, det hjælper meget :-)

Men jeg synes da stadig det betyder dobbeltarbejde, når vi allerede har indtastet tingene under Køb og Salg?

Og det betyder vel at der vil være dobbelt så mange bilag under Øvrige bilag (og dermed mere forvirrende)?

Nu skriver du at det ikke vil kunne udlignes fra kassekladden, hvis det er oprettet som Kontantkøb. Vi opretter jo praktisk talt det hele som Kontantkøb, f.eks. hvis vi køber Printerpapir, så betaler vi jo med det samme med dankort. Skal det ikke oprettes som Kontantkøb? Og det indtaster vi jo så løbende, og så vil bogholderen vel ikke kunne udligne det og dermed vil vi have det dobbelt bogført?

Venlig hilsen Kenneth

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 11
Indlæg ialt: 702
Fra  Dinero Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Kammersgaard:
Men jeg synes da stadig det betyder dobbeltarbejde, når vi allerede har indtastet tingene under Køb og Salg?

Jeg vil ikke kalde det dobbeltarbejde, da bogholderen henter en bankfil ind, hvor dato, bilagsnr, beskrivelse og beløb allerede er udfyldt. Så det eneste bogholderen skal gøre er at vælge det bilag du har indtastet - det går super hurtigt.

Kenneth Kammersgaard:
Og det betyder vel at der vil være dobbelt så mange bilag under Øvrige bilag (og dermed mere forvirrende)?

Ja, det betyder at der er ét finansbilag for hver købs- og salgsbilag. Du skal ikke se det som forvirrende, det er sådan stort set alle laver deres bogholderi. Du behøver slet ikke kigger under fanen "Øvrige bilag", lad din bogholder om at kigge der.

Kenneth Kammersgaard:
Nu skriver du at det ikke vil kunne udlignes fra kassekladden, hvis det er oprettet som Kontantkøb. Vi opretter jo praktisk talt det hele som Kontantkøb, f.eks. hvis vi køber Printerpapir, så betaler vi jo med det samme med dankort. Skal det ikke oprettes som Kontantkøb? Og det indtaster vi jo så løbende, og så vil bogholderen vel ikke kunne udligne det og dermed vil vi have det dobbelt bogført?

Der er også helt fint at du opretter kontantkøb, bare sørg for at vælge den dato som bilaget er blevet trukket i banken, så vil din bogholder nemt kunne følge med i kontoudtoget fra banken. I praksis har du bogført det bilag færdig, og din bogholder vil slette den linje fra kassekladden og kun bogføre de bilag du ikke selv har bogført som "Betalt".

Dinero - Danmarks nemmeste regnskabsprogram - Få en gratis konto på dinero.dk

Fra Skanderborg
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Fra  Appsfunder Denmark ApS Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, men umiddelbart vil der ikke være noget i vejen for at jeg siger til bogholderen at de bare skal tjekke vores indtastninger under Køb og Salg. Vi kommer ikke til at mangle noget, vel?

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 11
Indlæg ialt: 702
Fra  Dinero Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Kammersgaard:
Okay, men umiddelbart vil der ikke være noget i vejen for at jeg siger til bogholderen at de bare skal tjekke vores indtastninger under Køb og Salg. Vi kommer ikke til at mangle noget, vel?

Det er svært for at svare på om der kommer til at mangle noget, men du skal sikre dig at du har min. ét bilag for hver linje på din banks kontoudtog. Har du ikke det mangler der noget. Det er derfor din bogholder godt kan lide at importere din bankfil i kassekladden, så er hun/han sikker på at få alle posteringerne med. Men sikre du blot selv at du har et bilag, som matcher hver linje (samme dato og beløb), så er du godt kørende. :)

Den gyldne regel er at din bank altid skal stemme. Det vil sige at det beløb der står i bank også skal være det beløb som der står i Dinero (Regnskab -> Rapporter -> Balance):

Dinero - Danmarks nemmeste regnskabsprogram - Få en gratis konto på dinero.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Aug 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej David,

Jeg åbner lige denne igen, da vi også lige er hoppet på Dinero i håb om at gøre bogføringen til en bedre oplevelse :-) Vi har dog præcis samme problemstilling, og vi kan trods dine gode forklaringer i denne tråd desværre stadig ikke helt finde den rette arbejdsgang for os.

Vi har indtil nu taget udgangspunkt i kontoudtog fra vores bankkonto og via disse sikret os bilag til alle posteringer. På den måde sikrer vi os at banken altid stemmer. Det vil vi egentlig gerne fortsætte med, da vi ellers frygter at vi let kan overse at bogføre bilag eller bogføre dem på forkerte datoer (det er svært helt at regne ud hvornår køb fra f.eks. udlandet trækkes på kontoen) og dermed få en masse unødigt detektivarbejde når regnskabet skal gøres op. 

Derfor virker bankimport til kassekladde *næsten* som den ideelle løsning. Dog er størstedelen af vores indkøb netop også kontantkøb, og så hænger det alligevel ikke sammen. Kan det virkelig passe, at den eneste vej er manuelt at slette de linjer i kassekladen der udgør kontantkøb, hvis vi gerne vil gøre det vi vil i Dinero?

Mange hilsner,

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

bare som sidebemærkning: Jeg tror fremtiden blir at man bogfører mere eller mindre efter bank, men idag duer det jo faktisk ikke

Hvis vi siger du får en faktura 30/12 2014 og betaler i bank 2/1-2015 så kan du jo ikke bogføre momsen osv i 2015

Samme med dine egne fakturaer. Du kan jo ikke sende en faktura ult dec 2014 og så se den i banken en gang i januar 2015 og så bare kun bogføre den ud fra jan 2015  

Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)