Hej Vi har forsøgt at skifte over til Dinero i år, men har godt nok svært ved at få gang i den "rigtige" proces. Vi benytter bogholder og revisor, og synes det er ret vanskeligt at finde ud hvordan det gøres nemmest. Vi har selv indtastet de fleste Køb og Salg i løbet af året og efter at bogholder så skal til at lave momsregnskab, og som det første importerer bankposteringer i kassekladden. Så virker det som om at alle bilag bliver dobbelt op, så der lige pludselig både ligger bilag under Køb og Salg og samme bilag under Øvrige bilag. Det virker ikke helt optimalt, er der noget vi gør forkert. Umiddelbart havde jeg forstået det sådan at man mappede bilagene fra kassekladen, op mod bilagene under køb og salg, men der er kun en enkelt tilgængelig i Bilag dropdown i kassekladden. Er det rigtig forstået at man kan vælge overordnet, at gøre det på tre forskellige måder? 1. Kun benytte Køb, Salg og Øvrige bilag. 2. Kun at benytte Kassekladden. 3. Benytte både Køb, Salg, Øvrige bilag og Kassekladde. Jeg er tilbøjelig til at benytte 1, for at have mindst muligt arbejde med det og for at det er mest forståeligt for os. Men er der noget man ikke kan, hvis man ikke bruger kassekladde. Det skal lige siges at vi kun har 1-200 bilag om året, så det er forholdsvist overskueligt. Venlig hilsen Kenneth |
Hej Kenneth
Det er et rigtig godt, og meget relevant spørgsmål du kommer med.
Der er flere måder du kan gribe det an på. Jeg vil her prøve at give dig en forklaring, så du ud fra det kan vælge den mest optimale proces til din virksomhed.
Først en lille forklaring på kassekladde/øvrige bilag: Du spørger om det er rigtig forstået at der er 3 forskellige måde at gøre det på. Ja og nej... Nr. 1 og 3 er faktisk ens. Alle bogførte linjer i kassekladden bliver lavet om til "Finansbilag" (det du kalder "Øvrige bilag").
Et forslag til en god arbejdsgang for dig og din bogholder kunne være:
- Du indtaster selv alle købsbilag og salgsfakturaer.
- Din bogholder registrerer betalingen på disse via kassekladden (og bankimporten).
Din bogholder kan se og udligne alle ikke betalte købs- og salgsbilag i kassekladden, og kan dermed afstemme dem med banken, se her hvordan det ser ud for din bogholder i kassekladden:
Det er sker i praksis er at der bliver oprettet et finansbilag for hver af dine købs- og salgsbilag. Dette er en helt normal måde at gøre det på, og din bogholder vil være vant til at arbejde på denne måde. Når din bogholder har valgt et af dine købs- eller salgsbilag i kassekladden og udlignet det med banken vil du opleve at bilaget står som "Betalt" i programmet. Du som bruger skal altså blot kigge under fanerne "Salg" og "Køb". Og så lader du din bogholder om at arbejde i fanen "Øvrige bilag" og i kassekladden.
Havde du ikke en bogholder, ville jeg anbefale dig registrer betalingen inde under hver bilag med knappen "Registrer betaling" (datoen skal sættes til den dag betalingen går ind eller ud af banken). Men da du bruger en bogholder vil jeg mene at den anden arbejdsgang vil være nemmere.
Giver det mening? Hvis ikke så skriv endelig igen. :)
De bedste hilsner
David