Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af metrotransport, betaling af retsskat, bogføring af hosting m.m. i Dinero

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er selvstænding med enkeltmandsvirksomhed (I/S) på første år indenfor IT & digitale webløsninger.
I sammenhæng med årsafslutning og regnskab har jeg lidt forskellig landhandel af spørgsmål (moms, retsskat, bogføring mv.), som jeg håber de rare Aminoer kan hjælpe mig lidt på vej med.

Jeg bruger Dinero til bogføring.

Svar endelig kun på de spørgsmål du mener at kunne overskue :)

1. Bogføring - Kontoaktiviteter
Jeg har 1 konto til alle mine forretningsaktiviteter og 1 konto til privat.
I starten af året foretog jeg 7-8 PRIVATE transaktioner -> på min forretningskonto. Beløb i alt ca. 1000 kr.

Spørgsmål:
Udover at have noteret beløbet som en "udbetaling" til mig selv, skal jeg så rent bogføringsmæssigt gøre noget her?

2. Bogføring / Transport
X antal gange om måneden tager jeg metroen ind til byen og diverse kundemøder.
Hertil køber jeg en billet fra automaten (2/3 zoner) (med mit forretningsdankort) og skriver bag på billetten - tid, kunde, personer til mødet.

Spørgsmål:
Da jeg er i færd med at bogføre transport i Dinero, ser jeg at Dineros post (Vareforbrug) regner med moms for dette. På min billet ser jeg intet omkring moms eller andet - blot 24,00 kr.
Jeg har på intet tidspunkt i år modregnet moms fra min metrotransport. Skal jeg regne med moms på disse billetter?

3. SKAT / Årsopgørelse
Min forskudsopgørelse er pt. sat til 50.000 kr (for 2014). (da jeg ingen ide havde om hvad jeg ville tjene i år) og jeg har intet skat betalt endnu i år.
Lad os antage at jeg justerer min årsopgørelse til at have omsat for 500.000 kr og at jeg har haft 150.000 kr. i omkostninger.

Spørgsmål.
- Er det korrekt antaget at skat så går ind og kigger på differencen for forskudsopgørelsen og årsopgørelsen (groft sat op) og ud fra fortæller mig hvad der skal betales i skat? Den skat jeg så skal betale, betales som retsskat ultimo deadline juni/juli 2015?

- Kan jeg her og nu nå at lave nogen indbetaling til skat / før udregningen for retsskatten genereres? Lad os antage jeg gerne vil lave en indbetaling på halvdelen af den skat jeg ved kommer til at skylde og den sidste halvdel "efterlades" som retsskat.

4. Bogføring af omkostninger uden moms / Dinero
Jeg har pt. alle mine salgsfakturaer oprettet i Dinero og skal nu til at oprette alle poster for mine omkostninger.

Jeg har en hel del ting der ikke er moms på og jeg er lidt i tvivl om hvilken Dinerokonto (ved oprettelse af købet i Dinero) jeg passende skal vælge til disse ting.

 4.1. Hosting uden moms (Dinerokonto > "Variable omkostninger" > "Varekøb verden" ?)
 4.2. Udviklerarbejde igennem Elance, Odesk, Freelancer - ingen moms pålagt (Dinerokonto > "Variable omkostninger" > "Varekøb verden" ?)
 4.3. "Udbetaling" til mig selv. Dvs. overførsel fra min forretningskonto til min private konto. Hvordan bogfører jeg det i Dinero?

Tilmeldt 2. Jan 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Forudsættes at det er personlig virksomhed

1. SKal bogføres Kredit bank, Debet kontant hævet (Konto 60140 hvis du kører standard kontoplan fra dinero)

2. Skal ikke bogføres under vareforbrug, men under transportomkostninger (Konto 6140 hvis du kører standard kontoplan fra dinero)

3. Under forudsætning af du har fået indberettet dit overskud og bliver beskattet som personlig indkomst, så GROFT SAGT ja. Dog deles restskatten over ca. 18.000 kr. op i 3 rater som skal betales i sep, okt. og nov. De ca. 18.000 kr. indregnes i din forskudregistrering for 2016. Du kan til enhver tid indbetale restskat ved at lave frivillig indbetaling og derved spare renter.

4.1 Jeg ville tage enten konto 7080 eller 7480 ifølge standard dinero kontoplan

4.2 NEJ så kommer der forkert moms til din momsangivelse. Her ville jeg anvende konto 7040 og undertrykke momsen hvis muligt eller 7480 hvis det ikke kan lade sig gøre.

4.3 Den kreditteres på banken og debet kontant hævet ligesom punkt 1

Tilmeldt 3. Jan 07
Indlæg ialt: 252
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville uden tvivl få fat i en revisor eller bogføringssagkyndig. Jeg er sikker på du kan spare mange penge der. Du går allerede galt i første linje. Du hævder du har en enkeltmandsvirksomhed. Et I/S det er altså ikke det samme.

Fat i en regnskabskyndig. Pegene er givet godt ud.

bb

Tilmeldt 4. Jan 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim,

Rigtig mange tak for dine svar - det har allerede hjulpet mig godt på vej!

kimchr0:
Forudsættes at det er personlig virksomhed

Yeps, det er en personlig virksomhed :)

kimchr0:
1. SKal bogføres Kredit bank, Debet kontant hævet (Konto 60140 hvis du kører standard kontoplan fra dinero)

Skal lige være sikker på denne. Jeg har i Dinero oprettet det som kaldes en "beholdning" og kaldt den "Nordea - forretningskonto" - hvorfra de private transaktioner er kørt fra.

1. Jeg opretter en faktura for kontantkøb
2. Vælger beholdning Nordea - forretningskonto
3. Vælger konto > "Diverse eksl. moms"
4. Indtaster beløb feks. 1.000. kr. og godkender

Er det korrekt?

Tilmeldt 4. Jan 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Et par yderligere spørgsmål er dukket op i processen, håber det giver mening :)

5. Bogføring / Moms - momssats 23%???
 Jeg har et månedligt abonnement til Adobe CC pakken (Software).
 Prisen for dette er (ifølge fakturaen):
 - 190 kr. eks. moms
 - 233,70 kr. inkl. moms
 - moms = 43,70

Spørgsmål:
De 43,70 kr. i moms svarer kun til momssats på 23%?! På fakturaen står der også at momsatssen er 23%.
Jeg har i mit momsregnskab for året indregnet tallet fra fakturaen, men da jeg nu skal oprette omkostningen i Dinero, tager Dinero udgangspunkt i 25% for moms.

Hvad gør jeg her?

6. Bogføring / "justering" /slet "forkert" indberettet moms
Jeg har igennem hele året haft:
- Et telefonabonnement (hos 3 mobil)
- Et Yousee abonnement (som en del af en Yousee TV-pakke)

Omkostningerne for disse fakturaer har jeg ikke bogført i Dinero endnu. Jeg har dog i løbet af året, i et Excel regnskab noteret købsmomsen og ligeledes indberettet denne sammen med anden salgsmomsen til skat.

Jeg har dog et ønske om at "slette" denne moms og betale den tilbage.

Spørgsmål:
Hvordan håndterer jeg dette bedst i Dinero?

Jeg tænkte:
1. At oprette et fakturakøb med det samlede beløb/moms (måske en faktura for hver af telefon+internet?) for hele året.
2. Slette disse fakturaer igen?

I kommende momsregnskab husker jeg så at modregne momsen for dette, som salgsmoms og betaler det derved tilbage?
Nogen forslag?

Der er flere omstændigheder der gør at jeg gerne vil "udligne" dette igen:
- abonnementerne udstedes pt. til mig privat og jeg har pt. blot "skillet" internet fra tv-pakken, dvs. posten står lidt kriblet ind i mellem alt mulig privat tv mv.
- abonnementerne er trukket fra min private budgetkonto og ikke forretningskonto, så der skal også oprettes nogle "modposteringer" her.
- der er også det faktum at jeg arbejder hjemmefra og internet+telefoni bruges også privat = hvordan med fordeling mv.

Så for at holde alt simpelt for min hjerne her på første regnskabsår, så vælger jeg blot at have betalt dette fuldstændig privat. Så jeg skal baaaare lige finde ud af hvordan jeg bogfører "tilbagebetaling" af momsen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Støtter meget at du får en bogholder ind over, for der er masser af rod her - både i bogføring af dine private indskud og rod med banken som jeg læser det - hvor også drift indblandes 

tvivl om I/S eller enkeltmands - også skidt

23% moms er ikke dansk moms og købet er fra et EU land og EU erhvervelse og skulle ha været faktureret dig uden moms hvis du har givet dem dit VAT nummer

returmomsen og moms kørt via excel ved siden af dinero - oplagt til fejl og modregning af moms fra forskellige periode - det kan gå galt (man må ikke rent faktisk)

Telefon - indberetter du skat af fri telefon

Brug af privat konto og firmakonto bank - givet meget vanskeligt at afstemme bank også

Jeg kan kun varmt tilråde, at du får en bogholder via internettet til at rette op - evt sidder med en , for det du laver der får du med al sandsynligt underkendt ved en skattekontrol - og så kan skat skulle anslå ting selv, hvilket kan være dyrt

www.agera.dk og eller anden bogholder, og allerede nu er det langt dyrere fordi så meget givet skal rettes op og ind, end hvis du tog det fra starten

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jan 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld mit sene svar.

Der skal ikke oprettes nogen faktura. Posteringen skal bogføres ligesom en omkostningsfaktura. dvs. Kredit Nordea forretningskonto (hvis denne er hævet herfra) debet kontant hævet under egenkapitalen.

Tilmeldt 2. Jan 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

5. Har du købt varer i udlandet skal du fremadrettet give dit CVR nummer og be om at få faktura uden moms. Der er i dette tilfælde ikke noget momsfradrag og jeg ville bogføre denne uden moms.

6. Jeg ville bogføre omkostningen til internet (dele fakturaen op) Internet delen ville så skulle bogføres som følger under forudsætning du i først omgang har betalt den privat.

Debet konto for telefon

Kredit konto for privat hævet/indskud

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)