Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny moms-regel ved digital services indenfor EU

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi står i den situation, at vi har lanceret en digital service, der har fået god opmærksomhed og en masse signups i vores beta periode. 

Nu skal vi til at modtage betaling for vores produkt, men vi er blevet fanget i noget vi slet ikke forstår! Vi falder lige netop ned i den nye EU moms regel. 

Hvis vores produkter koster $100 er reglerne som følger, så vidt vi har forstået:

* $100 + x% moms (x = moms satsen i det land, kunden køber fra, hvis det er INDEN for EU og er momsregistreret)
* $100 (hvis kunden ikke er momsregistreret uanset land)

Hvad skal vi gøre, hvis kunden fx. er i USA og er momsregistreret? 

Vi har fundet Taxamo.js (http://www.taxamo.com/) De skulle kunne tage sig af de mest tekniske detaljer, såsom beviser og udregningen. Men vi er i tvivl om HVORNÅR vi skal tilføje moms.

Er der nogen der kan ridse det ganske simpelt op? 

Mvh

Mark

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Et tillægsspørgsmål: hvad hvis brugeren er fra et land med flere momssatser? Hvem bedømmer hvilken sats der skal benyttes? Os eller kunden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Der har været to tråde der nøje har gennemgået det  - to meget store tråde

Salg til momsregistrerede i EU - helt uændrede regler og salg til momsregistrerede OG private uden for EU - helt uændrede

Salg til private i EU - ny regel. Ved salg omfattet af nye regler (digitale ydelser f.eks.) skal sælger være momsregistreret i hver af de EU lande der sælges til. Det kan ske hos skat i onestopshop for både registrering og indberetning - Se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/nye-momsregler-for-en-del-ydelselssalg.html som ridser det hele op

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

John, jeg har lige læst dit udmærkede skriv OG har skimmet Skats vejledning. Det svarer dog ikke på tillægsspørgsmålet:

Hvem vurderer, hvilken momssats, der skal anvendes?

Kordonme, som værende den, der opkræver moms, kan jeg ikke forestille mig andet, end at det er dit ansvar, at momsen er korrekt. En hurtig mail og/eller opringning til Skat skulle kunne dog besvare de enkelte tilfælde. Du kan rolig ringe, det er rigtige, søde mennesker, som gerne vil hjælpe :-) Hvis vi taler om små beløb i enkeltstående tilfælde, ville jeg blot momse efter bedste overbevisning.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. Oct 06
Indlæg ialt: 165
Fra  VildMedBryllup Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg skriver også lige her

Du henviser til to lange tråde omkring emnet

Jeg har prøvet at søge efter dem, og vil ikke "støje" med at poste et spørgsmål mere om dette

Ved du hvordan jeg finder disse tråde?

PÅ forhånd tak

Casper Grønbjerg
www.MyGoodParty.com

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Kordonme:
Et tillægsspørgsmål: hvad hvis brugeren er fra et land med flere momssatser? Hvem bedømmer hvilken sats der skal benyttes? Os eller kunden?
det gør du - du er ansvarlig for at kende momssatserne men jeg ser nu ikke spor vanskelighed i det - det er få lande med flere satser og det er så generelt noget med mad o.l. der har egen sats - varer og ydelser er generelt standard satsen http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/rates/vat_rates_en.pdf er mig bekendt up to date . ellers søg for Luxemburg ændrer vist 2015 

det er generelt standard rate - men det kan skat givet svare på hvis du er i tvivl - helt generelt ydelser er standard momsrate 

Og Nej jeg kan ikke lige huske hvad de to meget lange tråde hed -

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

@Kordonme

Momsen du skal opkræve i fx Tyskland er 19 %, da det er deres momssats i 2015.

I sverige er det 25 %, idet momssatsen i Sverige er 25 % i 2015.

Momsen du opkræver hos private borgere i EU på vegne af de respektive staters borgere, du handler med, skal returneres til SKAT, hvorefter de sørger for at betale beløbet til de respektive lande (sådan fungerer det når du er tilmeldt One-Stop-Moms)

Når du sælger til momsregistrerede virksomheder i EU, dvs. virksomheder med et momsnummer, skal du sælge varen med "NO VAT - reverse charge" og skrive deres momsnummer på fakturaen. Efterfølgende skal du angive via SKATS EU-listesystem.

De tråde John refererer til er formentligt denne: http://www.amino.dk/forums/t/244640.aspx?PageIndex=3#1574066 og http://www.amino.dk/forums/t/245006.aspx#157593 og . Johns hjemmeside beskriver også One-Stop-Moms fint.

Billys Billing har muligvis allerede implementeret de nye regler for salg af elektroniske produkter/services til private borgere i EU i deres Regnskabssystem. Dinero mener muiigvis, at One-Stop-Moms påvirker så få af deres kunder, at der er andre ting, de hellere vil bruge tiden på.

I et regnskabsprogram som Dinero (og andre for den sags skyld) vil du dog formentligt kunne oprette konti, så du at alligevel kan bruge regnskabsprogrammerne.

/anders 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Nielsen:
I et regnskabsprogram som Dinero (og andre for den sags skyld) vil du dog formentligt kunne oprette konti, så du at alligevel kan bruge regnskabsprogrammerne.

Ja, i et hvert regnskab med respekt for sig selv, kan man selvfølgelig bogføre så relativt simple ting, som dette - altså simpelt, når man har fundet forretningsgangen i det. Håndtering af fakturaer og andre ting til at gøre hverdagen nemmere er så en anden sag. At det kunne håndteres nemmere/mere brugervenligt af selve programmet, som BB, e-conomic og andre påstår (snart) at kunne, bliver spændende at se.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)