Når man har fået defineret sit produkt, lejet kontor i storbyen, registreret IVS'et, opnået selskabsbankkonto, installeret NemID og IT, registreret domæner og telefonnumre, åbnet hjemmeside, absolut styr på bogholderi og regnskab, så er det jo tid til kunderne. Men, hvordan er det nu lige i 2015? Der er sket meget siden en tid, hvor man indrykkede en annonce i lokalavisen - og ugen efter sad klar med kaffe og notesblok og besvarede telefonopkald fra de mange interesserede kunder. I en tid, hvor IT-skandalerne ruller gennem medierne på daglig basis, så skulle man jo tro, at det var en smal sag, at sælge sikker IT. Det er det dog ikke - da forskellige interesser betyder, at kunderne bruger usikker IT i stor stil - og holder fast i det. Se bare kommunerne og staten. Du sidder måske endda selv med en ældre Windows-baseret computer, der bærer kritiske kundedata, mens du åbner post og surfer på internet'et - når du burde holde det adskilt - og i øvrigt helst bruge et sikrere system som Linux. Foruden det, er der endeløse rækker af frustrerede kontorerer rundt omkring, der har vanskeligheder med tidens krav til selvbetjening og IT. Det er ikke længe siden, jeg mødtes med en succesrig virksomhedsejer, der hverken havde e-mail eller dankorterminal i forretningen. Så, jeg er meget nysgerrig på, hvordan man kan komme stille og roligt godt i gang? |
Netværk er vejen frem. Jeg har selv arbejdet med IT support og sikkerhed, og de fleste kunder kom gennem netværk og mund-til-mund anbefalinger.
Mvh Carsten