Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af varer købt af privatperson?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Hvordan bogfører man det korrekt, hvis man har købt varer af en privatperson til sit firma? Jeg har købt en telefon af en privatperson på DBA. Det er købt udelukkende til fremtidig brug i firmaet, og altså ikke med henblik på videresalg. 

Jeg synes ikke at kunne finde en konto i Dinero som passer på dette scenarie, uden at der på en eller anden måde bliver involveret moms i det. 

Hilsen Brian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian,

Du skal få en kvittering fra den du køber telefonen af (uden moms), hvor personen skriver at han/hun har solgt dig telefon xxx for kr. yy.

Derefter bogfører du telefonen helt almindeligt i Dinero under "Administration" eller "Telefoni" og husker at fjerne moms i posteringen.

Mange hilsner

David

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46547
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja husk at fjerne moms helt (kan man ikke i alle programmer - men vist nok i Dinero  husker ikke) OG husk du så skal betale skat af 2600 kr per år for fri telefon - lægge det til dit driftsresultat hvis du har telefonen med hjem - hvor skat ikke anser det for muligt at løfte byrden for, at man ikke anvender den privat. ligger den eksternt så no problemos - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html   du kan så også ha abonnement ind over firma for alle telefonen du har -for kun EN skat som kommer så snart man i enkeltmands har telefonen med hjem - Betaler sig hvis samlet årspris er ca 2600 her - ellers ikke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus V
Tilmeldt 20. Mar 14
Indlæg ialt: 27
Fra  Det lille Regnskab Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg undrer mig lige lidt over dit svar John.
Telefonen er købt udelukkende til brug i firmaet.
Der er vel forskel på telefon og telefonabbonnement - er det ikke det sidste, der skal betales fri telefon af, hvis den bruges privat?

Det lille Regnskab - Ingerlise 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Att John:

Jeg betragter ikke umiddelbart min situation som om at fri telefon er relevant. Reglen beskriver således:

"En arbejdsmobiltelefon, som tages med hjem på bopælen, beskattes dog ikke i de tilfælde, hvor brugen af telefonen er nødvendig for at kunne udføre arbejdet, medarbejderen og arbejdsgiveren har indgået en tro og love-erklæring om, at telefonen kun må bruges erhvervsmæssigt bortset fra enkeltstående private opkald, og at arbejdsgiveren fører en vis kontrol med brugen."

I og med det er en freelancevirksomhed, så er det nødvendigt for mig at være til rådighed på firmatelefonen i mit hjem, som også er min arbejdsplads. Og hvis Skat ønsker det, så skal jeg da gerne tjekke op på om jeg nu også selv ringer privat fra den. Big Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46547
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det du beskriver er medarbejder og ikke ejer og ikke personlig virksomhed. Du kan ikke få godkendt tro og love erklæring for dig selv - og selv kontrollere din tro og love - det er kun medarbejdere der kan afgive og arbejdsgiver der så har kokntrolpligt.

Har du en firmabetalt telefon i hjemmet som ejer er det skat af fri telefon. Den er bekræftet flere gange af bla.a revisor med fortid ret højt i skat - så regn ikke med at bruge Medarbejder regel her - men du kan ha alle tlf med så

Skat er helt firkantede her - se skats egen tekst med min understregning

Har du fri telefon til rådighed hele året, skal du skrive 2.600 kroner i rubrik 462 på din selvangivelse i TastSelv (2.500 kroner for 2013 ).
I din virksomheds skatteregnskab skal du trække 2.600 kroner fra telefonudgiften (2.500 kroner for 2013). Skal du både betale skat af telefon og internet, skal du kun trække samlet 2.600 kroner (2.500 kroner for 2013) fra.
Du bliver beskattet af fri telefon, hvis du blot én gang tager din arbejdsmobiltelefon med hjem eller hvis du driver din virksomhed fra din private bolig.

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46547
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingerlise Klingenberg:
Jeg undrer mig lige lidt over dit svar John.
Telefonen er købt udelukkende til brug i firmaet.
Der er vel forskel på telefon og telefonabbonnement - er det ikke det sidste, der skal betales fri telefon af, hvis den bruges privat?

Det lille Regnskab - Ingerlise 

Nej - køb af telefon i sig selv udløser altid skat af fri telefon hvis det er personlig virksomhed og/eller selskab drives fra ejers hjem. Man kan derfor lige så godt tage abonnement med for man kan aldrig slippe ud af det med skat før man igen sælger den og tager indtægten ind. Det gir lidt sig selv som en skrev, at man kan ligesom ikke bruge en telefon uden abonnement eller omvendt - så EN af tingene udløser det og altid i personlig virksomhed hvis man har telefonen hjemme bare en gang

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html har div links til skat om det også

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John,

Du har helt ret. Jeg må have læst det forkerte sted. Tak for informationen!

Hilsen Brian

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 14
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian.

Eftersom de andre har taget sig af alle reglerne på området, så tænker jeg, at jeg vil hjælpe dig med det bogføringsmæssige. 

Efter min opfattelse skal telefonen bogføres som en småanskaffelse, og dermed driftføres i din virksomhed. Småanskaffelse kontoen i Dinero er dog med moms, hvorfor du skal oprette en ny konto til dette køb. Du kan evt. kalde denne konti 8041: Småanskaffelse ingen moms. Husk af vælge ingen moms, når du opretter kontoen. Se her hvordan du opretter en ny konto i Dinero. 

Det bogføringsmæssige: Øvrige bilag -> Nyt finansbilag -> Konto 8041: Småanskaffelse ingen moms -> Konto 55000: Bank -> Beløb i plus. 

På den måde får du bogført dit køb og samtidig kommer du udenom momsen.

God fornøjelse med det og ha' en dejlig aften :-)

De bedste hilsner
Theis 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)