Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til konkurrentanalyse - giver det mening?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg sidder midt i min hovedopgave og må erkende at jeg ikke er sikker på, at det jeg har skrevet i min konkurrentanalyse giver mening. Hvis der er nogen der har et par minutter til lige at læse det igennem og komme med fif omkring ændringer, eller om jeg skal benytte mig af andre nøgletal etc. ville det være en kæmpe hjælp og jeg vil tænke på jer når jeg sidder til eksamen og forhåbentligt ikke bliver savet over i denne del af rapporten. Jeg har udeladt firmanavnet, men herunder har jeg lige citeret det jeg har srkevet indtil videre. Det er i øvrigt en del af porter's 5 forces analyse, hvor jeg kort skal se på konkurrenternes styrke og økonomi.

Uddrag fra rapporten:

Kigger man på XXXX’s økonomi, ses det hurtigt at virksomheden er den største økonomiske magt på markedet, af de konkurrenter der er fundet.

Virksomhedens bruttofortjeneste er faldet fra 7.6 mio. kr. i 2010, til 6.1 mio. kr. i 2013.  

Til trods for den pæne bruttofortjeneste, havde virksomheden I 2013 en likviditetsgrad på 72 %, hvilket er en stigning på 19 % i forholdet til året før, altså en mindre forbedring, men det ses stadig som værende forholdsvist svagt og betyder at virksomheden kortfristede gæld overstiger deres likvide beholdning og tilgodehavender.
Virksomheden har til gengæld en god evne til at bære den lave likviditetsgrad, hvilket ses på deres soliditetsgrad, der ligger på 22 %. Dette skyldes at de årligt overfører en stor del af resultatet til egenkapitalen og derved har opnået en egenkapital på 2.5 mio.kr i 2013.

Udover en stabil soliditetsgrad, har virksomheden også en tilfredsstillende afkastningsgrad på 6 % i 2013, hvilket dog er faldet fra 18 % i 2012. Dette skyldes at virksomheden i 2013 havde aktiver for 1.2 mio. kr mere end det forgangne år.

Tilmeldt 11. May 14
Indlæg ialt: 235
Fra  Basic Style Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

moreldr:

Virksomheden har til gengæld en god evne til at bære den lave likviditetsgrad, hvilket ses på deres soliditetsgrad, der ligger på 22 %. Dette skyldes at de årligt overfører en stor del af resultatet til egenkapitalen og derved har opnået en egenkapital på 2.5 mio.kr i 2013.

Udover en stabil soliditetsgrad, har virksomheden også en tilfredsstillende afkastningsgrad på 6 % i 2013, hvilket dog er faldet fra 18 % i 2012. Dette skyldes at virksomheden i 2013 havde aktiver for 1.2 mio. kr mere end det forgangne år.

Når jeg laver en regnskabsanalyse i virksomhedsøkonomi, hvor jeg normalt score maksimum point, vil jeg aldrig skrive noget i den retning.

I følge vores bøger og lærer, skal soliditetsgraden være mellem 25 til 75%, der kan augmenteres for at have en lav soliditetsgrad, hvis virksomheden tjener på deres gæld, her er rentemarginalen(afkastningsgrad - gældsrente) en god indikator om virksomheden tjener på dens gæld.

Den lave likviditetgrad kan tyde på har for store kortfristede lån i forhold til omsætningsaktiverne, hvilket betyder at en del af de kortfristede lån finansiere en del af anlægsaktiverne, problemet med dette, er på længere sigt er virksomheden i risiko for at blive illikvid(penge mangel).

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken uddannelse du skriver din hovedopgave på, men ovenstående var da godt nok til at mig og min gruppe er blevet indstillet til mulige kandidater til at skulle repræsentere vores skole ved erhverscase DM.

Professionel hjælp til bogholderi, strategi eller værdiansættelse.

http://aktievaluation.ml/

Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret! Jeg vil lige dykke ned i det og prøve at få det implementeret :)
Jeg skriver min hovedopgave på markedsføringsøkonom uddannelsen.

Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

EDIT:
Jeg tror jeg har fundet ud af det nu. 
Jeg har beregnet gældsrenten således:

"andre renteomkostninger: 465791" *100 / "gældsforpligtelser i alt: 8767491" = 5,3.

Hvilket giver mig en rentemarginal på 0.7 %, som betyder at virksomheden faktisk tjener på deres gæld.

Er dette korrekt sat op?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)