Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afklaring om mailforsendelse

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 7. Feb 15
Indlæg ialt: 61
Fra  EBO INVEST IVS Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

I forbindelse med et startup projekt har jeg udmundet et spørgeskema målrettet danske biavlere.
Det er vel ulovligt, som virksomhed at sende den ud uopfordret til biavlerne, Ik?
... men hvad hvis jeg sender den som privatperson? 
Virksomheden er endnu ikke oprettet endnu. 

Jeg håber der er nogle, som kan hjælpe mig.

Mvh. Esben

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil stadig være spam og ulovligt.

Hvis det er virksomheder, kan du ringe rundt til de enkelte og få deres samtykke inden du sender e-mails.

Med deres samtykke kan du også sende dem nyhedsbreve i fremtiden.

Alternativt kan du lave en online konkurrence med dit spørgeskema og sende en flyer med posten.

Undersøg også om du kan nå ud til målgruppe via Facebook grupper, portaler eller foreningsblade.

Tilmeldt 15. Jul 12
Indlæg ialt: 25
Fra  Smartsmoke.dk Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Esben Brandborg Østerby:
Hej Aminoer

I forbindelse med et startup projekt har jeg udmundet et spørgeskema målrettet danske biavlere.
Det er vel ulovligt, som virksomhed at sende den ud uopfordret til biavlerne, Ik?
... men hvad hvis jeg sender den som privatperson? 
Virksomheden er endnu ikke oprettet endnu. 

Jeg håber der er nogle, som kan hjælpe mig.

Mvh. Esben

Hej Esben,

Nu skriver du jo ikke direkte, at du har tænkt dig at sende det ud som email. Men det vil jeg så gå ud fra, at du har tænkt dig. Og den går ikke. Du må gerne sende ud med alm. brevpost. Men det bedste vil nok være, som det allerede er foreslået i tråden, at ringe først og bede om lov til at sende pr. email.

mvh.

 

Mangler du en e cigaret, så kig på Smartsmoke.dk

Fra Odense
Tilmeldt 7. Feb 15
Indlæg ialt: 61
Fra  EBO INVEST IVS Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

ok, tak for svar til jer begge

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 836
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke ubetinget enig med de to svar du har fået. Nedenfor et uddrag af markedsføringsloven:

hvis du sender dit spørgeskema som privatperson uden at nævne eller brande dit kommende firma, som jo ikke eksisterer endnu, vil jeg mene at du godt kan sende dit spørgeskema elektronisk. 

2.1.6. Private personers omtale af varer og ydelser

Private personers omtale af varer og ydelser er som udgangspunkt ikke erhvervsmæssig, og en sådan omtale er derfor ikke omfattet af forbuddet i § 6.

2.2. Brug af ikke-erhvervsdrivende til markedsføring

En erhvervsdrivende, der benytter en ikke-erhvervsdrivende til at foretage en handling, som den erhvervsdrivende ikke selv kan foretage, vil efter omstændighederne kunne straffes for overtrædelse af markedsføringslovens § 6 eller forbrugeraftalelovens § 4 (dørsalg mv.), hvis den ikke-erhvervsdrivende henvender sig til nogen på en måde, der er omfattet af bestemmelserne. Se i den forbindelse U2002.2277/2 SH, hvor et teleselskab anvendte medlemmerne af en idrætsklub til at markedsføre telefonabonnementer. Sø- og Handelsretten udtalte, at teleselskabet skal overholde markedsføringslovens § 6, uanset om selskabet benytter ikke-erhvervsdrivende til at markedsføre sine ydelser.

Fra Odense
Tilmeldt 7. Feb 15
Indlæg ialt: 61
Fra  EBO INVEST IVS Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Meget interessant.

Sagen er den, at min partner og jeg har stiftet hvert vores holdingselskab, men moderselskabet er ikke oprettet endnu, men det mener du ikke har nogle betydning, altså hvis jeg sender det som privatperson og uden at fremme et bestemt produkt?

Mvh. Esben

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 836
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville ikke nævne hverken produkt eller virksomhed, ikke engang et logo.

branding bliver der nemlig også slået ned på, idet det  opfattes som salgsfremmende på længere sigt og så kan det betragtes som spam.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper I. P:
hvis du sender dit spørgeskema som privatperson uden at nævne eller brande dit kommende firma, som jo ikke eksisterer endnu, vil jeg mene at du godt kan sende dit spørgeskema elektronisk. 

Ja, men i min verden giver det ingen mening. Hvis jeg fik en mail fra en privatperson uden tydelige oplysninger, hvad spørgsmålene skal bruges til, ville jeg opfatte det som irriterende. Og hvis du sætter et firmanavn på, vil jeg se det som spam. I begge tilfælde er du slettet lige med det samme.

Gå den seriøse vej og send et brev, hvor du oplyser om, hvad du laver og bed om hjælp. Det er mere ærligt - og hel sikekrt lovligt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes omkring 4-5000 biavlere i Danmark, så det bliver lige lovlig dyrt nok at sende et brev blot for et spørgeskema. 

Hvis jeg undlader firmanavnet - på det selskab der ikke er oprettet endnu og 
hvis jeg blot skriver det er til afdækning af om jeg skal oprette virksomhed eller ej, hvad så?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Esben Brandborg Østerby:
Hvis jeg undlader firmanavnet - på det selskab der ikke er oprettet endnu og 
hvis jeg blot skriver det er til afdækning af om jeg skal oprette virksomhed eller ej, hvad så?

Jeg mener at det ligger i den mørkeste ende af gråzonen og ville ikke selv gøre det. Men jeg er ikke jurist.

Så jeg vil råde dig til, som Karsten skriver i sit indlæg, at ringe til dem og få samtykke. Så er du både lovligt og etisk på sikker grund.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)