Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn og udbytte

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Feb 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino,

Jeg er igang med at starte et firma op, jeg er kun 15 år gammel, så jeg vil gerne have en enkeltmandsvirksomhed, fordi det er svært at få dispensation til anden. Men jeg har en ven som jeg gerne vil dele hvad vores firma tjener, f.eks. firmaet tjener 5000 kr så skal jeg have 70% og den anden have de resterende 30%. Hvordan gør man det?

Fra København
Tilmeldt 17. Sep 08
Indlæg ialt: 207
Fra  TrustNorth Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Lav en kontrakt, som I begge underskriver. Pricipielt skal der bare stå noget i stil med "Alt overskud for CVR xxxxx deles med procentfordelingen 70 % til Navn Navn og 30 % til Navn Navn. Afregningen sker kvartalvis, startende 2. kvartal 2015 jf. virksomhedens virksomhedsregnskab."

Hvis I ønsker samme fordeling af et eventuelt underskud kan I jo tilføje det, eller I kan lave en særskilt aftale for et eventuelt underskud.

Når I nu ikke er juridisk myndige endnu, så få også jeres forældre til at skrive under. 

- Kenneth

TrustNorth.org - dansk udvikling af danske ideer.

Tilmeldt 2. Feb 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 17. Sep 08
Indlæg ialt: 207
Fra  TrustNorth Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig. Som direktør i en enkeltmandsvirksomhed, bestemmer man helt selv hvordan man fordeler sit overskud

Når/hvis I på et tidspunkt får så væsentligt større økonomiske beløb at rode med, så kan I se nærmere på at oprette holdingselskab og et ApS. Men i første omgang, så er min ærlige mening at det vil være alt for omstændigt. Det handler om at komme i gang med sit produkt og det man brænder for - så skal alt formalia med kedelige dokumenter og regnskab blot ordnes på nemmeste måde. Hvis I dermed skriver en kontrakt hvor begge skriver under på (inkl. jeres forældre), så er den jo juridisk bindende og dermed gyldig.

- Kenneth

TrustNorth.org - dansk udvikling af danske ideer.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Jensen:

Selvfølgelig. Som direktør i en enkeltmandsvirksomhed, bestemmer man helt selv hvordan man fordeler sit overskud. 

Det er ikke helt rigtig. Som navnet lidt selv siger er en enkeltmandsvirksomhed kun ejet af én person og det er denne éne person som beskattes af hele overskuddet, og dette overskud kan kun fordeles hvis enten der stiftes et interessentskab i stedet eller den anden deltager bliver ansat og får udbetalt løn fra enkeltmandsvirksomheden.

 

Men hvis der skal laves en procent-fordeling vil det umiddelbart være et interessentskab som kunne løse dette. Hertil er der i princippet aftalefrihed, så man kan skrue nærmest hvilken som helst fordelingsnøgle sammen.

Tilmeldt 2. Feb 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Men er der en måde jeg kan give ham procentvis af det vores firma tjener f.eks. med fleksibel lønninger hvis det findes?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Konas:

Men er der en måde jeg kan give ham procentvis af det vores firma tjener f.eks. med fleksibel lønninger hvis det findes?

Ja, det du i princippet godt. Hvordan lønnen skrues sammen er man i et vist omfang selv herre over, men du skal huske i forbindelse med løn følger en del administrative pligter med; indberetning, lave lønsedler, indeholdelse af am og a-skat (alt kan selvfølgelig løse mod betaling til eksempelvis proløn eller bluegarden)

Fra København
Tilmeldt 17. Sep 08
Indlæg ialt: 207
Fra  TrustNorth Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for præciseringerne Jesper :-)

- Kenneth

TrustNorth.org - dansk udvikling af danske ideer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Du ha ret i, at du nok kun kan få tilladelse til enkeltmands virksomhed. Det er langt sværere at få til personlig virksomhed for flere = I/S

Du kan ikke lave aftale om at dele overskuddet. Det er dit skattemæssigt helt enkelt - det andet kan kun gøres i I/S 

Du kan aftale at ansætte den anden - og så aftale at lønnen kun betales f.eks. en gang i kvartalet eller en gang om året 

Du vil så ha den vanskelighed, at du måske ikke 100% kender dit overskud før året er gået, men for at du ikke skal betale skat af hele overskuddet - så er du nødt til at udbetale ham løn inden året er gået - eller i alle fald knytte den til året.

Du skal huske, at han skal ha feriepenge som ansat og du skal tegne en lovpligt arbejdsskadeforsikring for ham lige fra første dagen

Du vil forstår, at det ikke er så særligt enkelt, men hvis du har dispensatioon fra statsamtet, som du jo skal for overhovedet at kunne optræde som virksomhed, så kan du ansætte, og gi ham den løn du vil. I kan jo også aftale, at den skal være i underkanten af de 30% af overskud før skat, for at du er lidt på den sikre side. Jeg synes det var fedest, hvis du havde forældre som kunne hjælpe dig med sådan en aftle i alle fald.

Jeg tror, at hvis du i ansøgning om dispensation skrev, at du ville dele overskud (ansætte en anden) så fik du rent nej

Overvej om ikke du skal klare den selv faktisk, selv om det andet kan virke sjovere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)