Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det lovligt at drive en fysisk butik hvor der ikke kan benyttes kontanter?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra 9750 Østervrå
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 13
Fra  Svagstrømstrekkeren Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Med henvisning til min opstart af elektronikbutik i Vendsyssel så vil jeg som udgangspunkt ikke have med kontanter at gøre. Må man det? Har er et link til en artikel fra Børsen hvor der beskrives en 3 årig forsøgsperiode! Nogen Amionere som ved mere? Læs evt. artikel her Go´lørdag herfra Smile

Tilmeldt 29. May 15
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

ifølge §56 i lov om betalingstjenester skal du modtage kontanter, hvis du modtager andre former for betaling. F.eks. dankort, kreditkort m.m.

Jeg mener dog at der, som en del af den tidligere regerings vækstpakke, er en ændring på vej, så visse butikker fra 1. januar 2016 selv kan vælge om de vil modtage kontanter.

Forslaget lød på at dagligvarebutikker, posthuse og butikker på sygehuse, plejehjem m.m. fortsat skal modtage kontanter, mens øvrige butikker selv kan vælge.

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Der har været meget snak om det.
Men som reglerne er nu, skal du kunne modtage kontanter.
Men du kan omvendt godt fravælge at kunne modtage f.eks. Betalingskort.

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Fra 9750 Østervrå
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 13
Fra  Svagstrømstrekkeren Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for kommentar men er ikke overbevist... Ifølge den artikel fra Børsen, d. 23/6 af  Marianne Fajstrup, som jeg referer til i min tråd, Skrives der om en 3 årig forsøgs periode med opstart d. 1/1 2015? Hvor vil man evt. helt kunne få 100% klarhed... Ikke at jeg fornægter nogen herindefra´s viden og erfaring men som jeg tolker det nu er der ingen klare udmeldninger. Det vil passe mig rigtig fint hvis jeg kunne undgå kontanter i min kommende butik. Smile  

Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 169
Fra  Smykkelivet.dk I/S Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er ikke helt overbevist af loven?

§ 56. Betalingsmodtager er forpligtet til at modtage kontant betaling, hvis betalingsmodtageren modtager betalingsinstrumenter, der er omfattet af denne lov, jf. dog § 2 i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme. Bestemmelsen i 1. pkt. gælder ikke ved fjernsalg eller ved betalingstransaktioner i ubemandede selvbetjeningsmiljøer.

Tilmeldt 29. May 15
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Forsøgsordningen blev aldrig til noget.

http://www.fm.dk/~/media/files/nyheder/pressemeddelelser/2014/06/aftale-mellem-regeringen-og-dansk-folkeparti-om-tilfoejelse-til-skitse-til-vaekstpakke-2014.pdf 

Efter jeg har søgt lidt, har jeg kunne læse at Venstre og DF af hensyn til pensionisterne er imod den tidligere regerings forslag om delvis afskaffelse af kontantreglen, så følgende forbliver sikkert kun et forslag.

http://www.fm.dk/temaer/vaekst-2015/delvis-afskaffelse-af-kontantreglen 

Der er derfor ikke udsigt til at det bliver muligt at undgå kontanter i butikkerne.

Fra 9750 Østervrå
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 13
Fra  Svagstrømstrekkeren Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, jeg bøjer mig for fakta og undskylder min tvivl om de første udmeldinger Smile Men ØV, så slipper man ikke for det kæmpe bøvl som kontanter vitterligt medfører Angry Tak for svar alle... Go´søndag fra Jan 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)