Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ung iværksætter mangler en mentor eller noget hjælp

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Taastrup
Tilmeldt 13. Apr 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Amino'er :-)

Jeg er en ung fyr på 18 år, der har været igang med opstart af virksomhed i et års tid nu. Når jeg fortæller hvad jeg har været igang med, så kommer det helt sikkert til at lyde kliché agtigt, men det er det langt fra. Der er efterhånden rigtig mange som satser på tøjbranchen og bygger sit eget tøj brand op - inklusivt mig. 90% af de iværksættere jeg har set som har startet eget tøjmærke har købt nogen blanke t-shirts og fået printet sit logo på. Jeg vil ikke nedgøre nogen, men det er set så mange gange før, og personligt troede jeg ikke at det kunne lade sig gøre at få succes på den måde. For et år siden da jeg bestemte mig for at starte mit eget tøj brand, besluttede jeg mig derfor at jeg ville tage den lange vej og satse 110% på det. Det betyder at jeg har villet få produceret mit tøj fra bunden af samt jeg har indskudt alt hvad jeg ejer i min virksomhed, altså børneopsparing, alt hvad der står på min nuværende konto og 18 års penge. Jeg har haft det mest udfordrende men også mest spændende år i mit liv. Jeg har fået et indblik i så mange forskellige ting, som jeg ikke ville have fået hvis jeg gjorde det som de 90% andre. Jeg har lært hvordan forskellige tøjdele er bygget op, jeg har lært alt muligt omkring stoffer, jeg har været i dialog med utallige producenter og fået en masse viden omkring hele processen når man skal producere tøj, jeg har haft utallige møder over Skype med mennesker fra hele verden for at finde den helt rette producent. På dette år har jeg lært så mange ting, men jeg har langtfra lært det hele som det kræver. Jeg står stadig tilbage med en masse spørgsmålstegn omkring hvordan jeg gør det og hvordan jeg gør noget andet. Lige nu venter jeg på at modtage en prototype/sample af hvert design, og hvis jeg godkender dem, så går den store produktion igang, derfor bliver jeg nødt til at få svar på de spørgsmål jeg sidder inde med. Nogen af spørgsmålene kommer sikkert til at lyde som almen viden man bare skal kunne, men jeg mangler altså alligevel svar på en del simple ting, og det håber jeg nogen har lyst til at hjælpe med.

1. Hvad bliver prisen egentlig på min produktion? Jeg har selvfølgelig fået en pris fra min producent, men der skal vel indregnes importmoms og told. Normalt er moms jo 25% men ved ikke om den bliver ændret når man importerer uden for EU osv. (det skal siges jeg importerer fra Vietnam)

2. Hvad er lovpligtig at give kunden? De skal vel have faktura og kvittering, men er der andet?

3. Hvad skal jeg selv have efter et salg?

4. Hvad kræver SKAT og andre at man indleverer?

Jeg har helt sikkert andre spørgsmål, men disse var blot nogle som lige faldt mig ind.

Jeg håber at nogen ville have lyst til at hjælpe mig og respekterer mine spørgsmål. Jeg er godt klar over at man skal vide disse ting før man starter en virksomhed, men jeg har fokuseret på noget helt andet det sidste år og har faktisk så ikke sat mig ind i de ting man ellers skal kunne for at drive en virksomhed.

Må i alle have en dejlig aften! :-)

Mvh
Patrick

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeg synes du skal tilknytte en online bogholder da du er i risiko for fejl ellers  -se under citatet

Patrick Raymond Hansen:

1. Hvad bliver prisen egentlig på min produktion? Jeg har selvfølgelig fået en pris fra min producent, men der skal vel indregnes importmoms og told. Normalt er moms jo 25% men ved ikke om den bliver ændret når man importerer uden for EU osv. (det skal siges jeg importerer fra Vietnam)

2. Hvad er lovpligtig at give kunden? De skal vel have faktura og kvittering, men er der andet?

3. Hvad skal jeg selv have efter et salg?

4. Hvad kræver SKAT og andre at man indleverer?

Jeg har helt sikkert andre spørgsmål, men disse var blot nogle som lige faldt mig ind.

1 der tilkommer fragt og told. Moms er ikke en udgift hvis du er momsregistreret - det er importmoms der skal angives men ikke koster (i øvrigt koster moms på dine køb aldrig da der er fradrag for købsmomshttp://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html   Du skal være importregistreret http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/importrregistrering-kort-forklaret.html 

2 ja faktura først og fremmest (er jo som betalt også kvittering) - du skal føre fuldt regnskab. Som virksomhed efter bogføringsloven eller som selskab efter årsregnskabsloven - overvej en online bogholder

3 det kan vi da ikke vide hvad du vil tjene men ganske meget for at dække alle omkostninger

4  som virksomhed - udvidet selvangivelse - regnskab skal indsendes hvis skat beder om det - og gemmes med alle bilag 5 år læs alt om personlig virksomhed http://startup-linkguide.blogspot.dk/2015/06/personlig-virksomhed-pmv-is.html 

som selskab- årsregnskab + selskabsselvangivelse + evt lønindberetning - læs om selskab http://startup-linkguide.blogspot.dk/2015/06/ivs-bog.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Taastrup
Tilmeldt 13. Apr 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

John tusinde tak for dit svar! Jeg har hele tiden manglet ca. 30% af kapitalen til at gøre projektet til en realitet, derfor bliver jeg nød til at holde mine udgifter helt nede og lære de ting jeg kan. Jeg går på handelsskolen så skal alligevel lære det før eller siden, så vil rigtig gerne føre mit eget regnskab og spare de penge hvis det var muligt.

1. Vi antager han har givet mig en pris på 35.000, skal jeg så kun tage told oveni prisen? Jeg brugte bl.a. toldpriser.dk og skrev beløbet uden moms samt leveringen og der gav den mig bare et rigtig højt beløb. Jeg er forresten importregistreret :-)

2. Hvis jeg skal føre regnskab efter bogføringsloven, hvad kræver det så? Skal jeg oprette mig hos f.eks. Dinero og lave regnskabet der? Er der andre ting jeg skal have andet end regnskabsprogram?

3. Jeg formulerede mig måske forkert. Jeg mente hvad jeg skulle beholde ligesom at kunden skal have en faktura, hvad skal jeg så have efter jeg har foretaget et salg?

4. Hvad er en udvidet selvangivelse? 

Tak fordi du tager tid til at hjælpe mig!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Raymond Hansen:

1. Vi antager han har givet mig en pris på 35.000, skal jeg så kun tage told oveni prisen? Jeg brugte bl.a. toldpriser.dk og skrev beløbet uden moms samt leveringen og der gav den mig bare et rigtig højt beløb. Jeg er forresten importregistreret :-)

2. Hvis jeg skal føre regnskab efter bogføringsloven, hvad kræver det så? Skal jeg oprette mig hos f.eks. Dinero og lave regnskabet der? Er der andre ting jeg skal have andet end regnskabsprogram?

3. Jeg formulerede mig måske forkert. Jeg mente hvad jeg skulle beholde ligesom at kunden skal have en faktura, hvad skal jeg så have efter jeg har foretaget et salg?

4. Hvad er en udvidet selvangivelse

1 fragt og told (og evt importgebyr)

2 f.eks. og følge bogføringsloven hvad man kan med f.eks. dinero men man skal jo helst kende lidt til fradrag osv -derfor evt bogholder online som måske kan gøres for 400 kr per måned - hvilket jeg tror du vil ha stor fordel af

3 stadigt ikke forstået så af mig - måske du mener - føre regnskab, indberette moms - indbetale moms - ansvar for returvarer osv?

4 Selvangivelse for personer der driver personlig virksomhed - som man kan anmode skat om for at få den lige fra starten og man kan udfylde forskud med det samme -  og ellers får automatisk - en række punkter som kun er virksomhedsrelaterede - http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/UdvidetSelvangivelse.html  modsat ejere af selskaber der skal bruge selskabsselvangivelse

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Taastrup
Tilmeldt 13. Apr 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 00:43
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Okay, så forstår jeg bare ikke hvad importmoms betyder hvis det ikke er en del af prisen.

2. Ok det var billigere end jeg troede, det ville godt kunne være en mulighed at hyre en bogholder online. 

3. Ja det er det jeg mener. Jeg kender ikke rigtig processen når et salg sker. Når kunden lægger varen i kurven og betaler. Jeg modtager ordren, sender varen afsted, og hvad derefter? 

4. Jeg ringer til skat imorgen og så hører jeg dem om selvangivelse.

Tak for det John! :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Raymond Hansen:

1. Okay, så forstår jeg bare ikke hvad importmoms betyder hvis det ikke er en del af prisen.

2. Ok det var billigere end jeg troede, det ville godt kunne være en mulighed at hyre en bogholder online. 

3. Ja det er det jeg mener. Jeg kender ikke rigtig processen når et salg sker. Når kunden lægger varen i kurven og betaler. Jeg modtager ordren, sender varen afsted, og hvad derefter? 

4. Jeg ringer til skat imorgen og så hører jeg dem om selvangivelse.

1 så har du ikke læst linket om import moms der viser det er noget man indberetter men som ikke koster noget for en momsregistret - det gør moms på det man køber som momsregistret i det hele taget aldrig - tilbage til linket og læs

2 - det vil du kunne finde hos f.eks http://1264.dk/  og http://www.dinonlinerevisor.dk/ vil jeg mene

3 - regnskab og pligt til at modtage returvarer og momsangivelse som det umiddelbare

4 - bare giv dem dit nye CVR så fixer de udvidet selvangivelse - vil du ikke vente i tlf kø kan du også logge på skat.dk som person og gi dem det nye CVR og be om udvidet selvangivelse og forskudsskema

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Taastrup
Tilmeldt 13. Apr 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Jeg har lige siddet og læst linket nu. Det er lidt svært at forstå, men vil se om jeg har forstået det korrekt. Prisen som producenten gav mig, eksempel: 35.000 kr. den er i realiteten med moms kan man sige? Så hvis jeg sælger et par jeans for 1.000 kr., skal jeg så trække 20% fra prisen efter salget og betale 200 kr. i moms?

2. Jeg har lagt en ansøgning hos dem, så de ringer nok imorgen (y)

3. Mht. regnskab, hvis det ender ud i at jeg selv laver det. Skal jeg så bare skrive det ind i f.eks. Dinero at jeg har solgt et par jeans for 1000 kr.? 

4. Super, tak! :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

1 nej den er uden moms når du køber som momsregistreret  fra udlandet prisen

DU skal lægge 25 af prisen inkl. told og fragt på som importmoms under salgsmoms og samme beløb under købsmoms når du er momsregistreret. Indberetningspligt og samtidigt statistik så moms kan forstå dine handler

Dermed koster det ikke noget. Du skal lægge 25% på dine salgspriser og indberette salgsmoms minus købs moms

3  Lyder lidt modigt ud fra dine beskrivelser, Selv med dinero er der bestemt mulighed for masser af fejl, som så hævner sig. Jeg synes du er så relativt på bar mark, at jegt stadigt ved anbefale en gennemgang af alt - i begyndelsen EN gang om månede, og så ved moms tide, og til sidst bare ved årsregnskab, but your choice

vh John Hannnover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 1108
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Altid enig med Hannover :)

www.leatherstudio.dk - Private label læder produktion
Få lavet dine egne læder artikler, med dit firma's logo.

Fra Taastrup
Tilmeldt 13. Apr 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Sorry, det kan godt være jeg bare er fatsvag, men jeg forstår det stadig ikke... :)

Hvis jeg køber for 35.000 inkl. fragt og told bliver der så pålagt noget ekstra til prisen? 

3. Jeg snakkede med en ven idag som vil hjælpe mig igang med Dinero og så gør vi det den vej. Når budgettet er til en bogholder, så vælger jeg den som du foreslog til ca. 399 eksl. moms om måneden hvis jeg husker rigtigt.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)