Hej kære Amino'er :-) Jeg er en ung fyr på 18 år, der har været igang med opstart af virksomhed i et års tid nu. Når jeg fortæller hvad jeg har været igang med, så kommer det helt sikkert til at lyde kliché agtigt, men det er det langt fra. Der er efterhånden rigtig mange som satser på tøjbranchen og bygger sit eget tøj brand op - inklusivt mig. 90% af de iværksættere jeg har set som har startet eget tøjmærke har købt nogen blanke t-shirts og fået printet sit logo på. Jeg vil ikke nedgøre nogen, men det er set så mange gange før, og personligt troede jeg ikke at det kunne lade sig gøre at få succes på den måde. For et år siden da jeg bestemte mig for at starte mit eget tøj brand, besluttede jeg mig derfor at jeg ville tage den lange vej og satse 110% på det. Det betyder at jeg har villet få produceret mit tøj fra bunden af samt jeg har indskudt alt hvad jeg ejer i min virksomhed, altså børneopsparing, alt hvad der står på min nuværende konto og 18 års penge. Jeg har haft det mest udfordrende men også mest spændende år i mit liv. Jeg har fået et indblik i så mange forskellige ting, som jeg ikke ville have fået hvis jeg gjorde det som de 90% andre. Jeg har lært hvordan forskellige tøjdele er bygget op, jeg har lært alt muligt omkring stoffer, jeg har været i dialog med utallige producenter og fået en masse viden omkring hele processen når man skal producere tøj, jeg har haft utallige møder over Skype med mennesker fra hele verden for at finde den helt rette producent. På dette år har jeg lært så mange ting, men jeg har langtfra lært det hele som det kræver. Jeg står stadig tilbage med en masse spørgsmålstegn omkring hvordan jeg gør det og hvordan jeg gør noget andet. Lige nu venter jeg på at modtage en prototype/sample af hvert design, og hvis jeg godkender dem, så går den store produktion igang, derfor bliver jeg nødt til at få svar på de spørgsmål jeg sidder inde med. Nogen af spørgsmålene kommer sikkert til at lyde som almen viden man bare skal kunne, men jeg mangler altså alligevel svar på en del simple ting, og det håber jeg nogen har lyst til at hjælpe med. 1. Hvad bliver prisen egentlig på min produktion? Jeg har selvfølgelig fået en pris fra min producent, men der skal vel indregnes importmoms og told. Normalt er moms jo 25% men ved ikke om den bliver ændret når man importerer uden for EU osv. (det skal siges jeg importerer fra Vietnam) 2. Hvad er lovpligtig at give kunden? De skal vel have faktura og kvittering, men er der andet? 3. Hvad skal jeg selv have efter et salg? 4. Hvad kræver SKAT og andre at man indleverer? Jeg har helt sikkert andre spørgsmål, men disse var blot nogle som lige faldt mig ind. Jeg håber at nogen ville have lyst til at hjælpe mig og respekterer mine spørgsmål. Jeg er godt klar over at man skal vide disse ting før man starter en virksomhed, men jeg har fokuseret på noget helt andet det sidste år og har faktisk så ikke sat mig ind i de ting man ellers skal kunne for at drive en virksomhed. Må i alle have en dejlig aften! :-) Mvh |
jeg synes du skal tilknytte en online bogholder da du er i risiko for fejl ellers -se under citatet
Patrick Raymond Hansen:1. Hvad bliver prisen egentlig på min produktion? Jeg har selvfølgelig fået en pris fra min producent, men der skal vel indregnes importmoms og told. Normalt er moms jo 25% men ved ikke om den bliver ændret når man importerer uden for EU osv. (det skal siges jeg importerer fra Vietnam)
2. Hvad er lovpligtig at give kunden? De skal vel have faktura og kvittering, men er der andet?
3. Hvad skal jeg selv have efter et salg?
4. Hvad kræver SKAT og andre at man indleverer?
Jeg har helt sikkert andre spørgsmål, men disse var blot nogle som lige faldt mig ind.
1 der tilkommer fragt og told. Moms er ikke en udgift hvis du er momsregistreret - det er importmoms der skal angives men ikke koster (i øvrigt koster moms på dine køb aldrig da der er fradrag for købsmoms) http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html Du skal være importregistreret http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/importrregistrering-kort-forklaret.html
2 ja faktura først og fremmest (er jo som betalt også kvittering) - du skal føre fuldt regnskab. Som virksomhed efter bogføringsloven eller som selskab efter årsregnskabsloven - overvej en online bogholder
3 det kan vi da ikke vide hvad du vil tjene men ganske meget for at dække alle omkostninger
4 som virksomhed - udvidet selvangivelse - regnskab skal indsendes hvis skat beder om det - og gemmes med alle bilag 5 år læs alt om personlig virksomhed http://startup-linkguide.blogspot.dk/2015/06/personlig-virksomhed-pmv-is.html
som selskab- årsregnskab + selskabsselvangivelse + evt lønindberetning - læs om selskab http://startup-linkguide.blogspot.dk/2015/06/ivs-bog.html
vh John Hannover