Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlig gæld ved stiftelse af enkeltmandsvirksomhed.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jul 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skriver for at stille et spørgsmål omkring stiftelsen af enkeltmandsvirksomheder, og den gæld som man måtte have ved stiftelsen af virksomheden.

Jeg afsluttede en uddannelse for et års tid siden som matematikker og jeg har besluttet mig for at arbejde som selvstændig programmør og udbyde forskellige net baserede tjenester til mindre virksomheder.

I forbindelse med min uddannelse fik jeg opbygget en studiegæld på godt 120.000 kr og jeg blev fritaget for at betale børnepenge mens jeg levede for SU, hvilket beløber sig til godt 70.000 kr, samt en kasse kredit på 20.000 kr, hvilket så også skulle være det hele. Jeg er ikke registreret i RKI.

Jeg afdrager allerede på min gæld til skat, ved at de beholder alt min overskydende skat som beløb sig til godt ca 20.000 kr i 2014.

Mit spørgsmål er så hvordan jeg håndterer min personlige gæld ved stiftelsen af den påtænkte enkeltmandsvirksomhed, efter som jeg jo vil hefte personligt for alt gæld i virksomheden så antager jeg at min personlige gæld så også bliver virksomhedens ?

Hvis ovenstående er tilfældet, vil de rente udgifter som jeg har på de nævnte poster, så kunne blive fratrukket regnskabet i virksomheden på lige fod med de finansielle udgifter som eventuelt måtte komme senere, i forbindelse med driften af virksomheden hvis jeg låner til nyt hardware eller en arkitektlampe etc. ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

I alm personlig enkeltmansvirksomhed går renter ikke ind i virksomheden men tages over personlig indtægt - uanset virksomhedsgæld eller personlig gæld - og al gældens renter har således helt samme værdi som for en person helt enkelt

Det siger sig selv, at du nu skal starte så forsigtigt du kan i forhold til ny gæld, som jo bare belaster hele tiden - men det vil nok også være bankens indstilling. Overvej at sætte dig ind i pligter og regler for personlig virksomhed i min E-bog om personlig virksomhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jul 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar.

Så jeg fortsætter med at fratrække de rente udgifter på min selvangivelse som jeg altid har gjort, og det samme vil gøre sig gældende for eventuel gæld som måtte komme senere i forbindelse med driften ?

Nu tænker jeg så at normalt i en virksomhed, ret mig hvis jeg har taget fejl her, betaler man sine afdraglån før end at man betaler skat, det kan jeg vel ikke gøre i en enkeltmandsvirksomhed. ? jeg har tænkt mig at bruge virksomhedsordningen.

Mvh

 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Dine renter i virksomheden skal IKKE trækkes fra sammen med dine private renter. Der er særlige felter på den udvidede selvangivelse (som du skal bruge) til både renteindtægter og renteudgifter, der vedrører virksomheden. Du skal så samtidig huske at trække samme renter ud af renterne i de normale felter til renteudgifter og renteindtægter. Eller får du fradrag for dem 2 gange.

Bruger man ikke virksomhedsordningen, vil virksomhedens renter have samme skatteværdi som dine private renter. Bruger du virksomhedsordningen (som du skriver du vil) vil renter som udgangspunkt gå fra i virksomhedsindkomsten og dermed kan de have en højere skatteværdi (afhængig af om du kommer i topskat eller ej).

Diskussionen om du betaler afdrag før eller efter skat i en selvstændig virksomhed er lidt ligegyldig. Du vil altid komme til at betale dem "efter skat" uanset om du betaler dem fra virksomhedens kassekredit eller af private midler. Du beskattes nemlig af virksomhedens overskud uanset hvad du betaler i afdrag, og hvorfra du betaler afdraget.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 26. Jul 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg kommer jo nok til at skulle bruge lidt tid på det når jeg når så langt, og nok også søge noget rådgivning så jeg ikke snyder sig selv eller får unødvendigt ekstra arbejde ud af det.

Men jeg havde lige gået og tænkt lidt over om det nu var et IVS eller en enkeltmandsvirksomhed som passede bedst til mig og min nuværende situation. Og jeg kan forstå at der ikke er nogen forskel på området for hvordan gældsposter kan håndteres i de forskellige selskabsformer uanset om man hæfter personligt eller ej, kommer man til at skulle holde personlig gæld og gæld stiftet i forbindelse med driften adskilt, så jeg har fået de svar jeg søgte for nu.

Også tak til Mickey, det er bestemt min intention at betale skat eller staten pengene tilbage på en mindelig måde, men jeg syntes lige jeg ville høre hvor langt deres venlighed strækker sig, i forhold til mine muligheder for at afvikle den, hvis jeg gør som jeg har tænkt på.

God Søndag  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)