Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

For meget i B-indkomst

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jan 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

For ca. et år siden tog jeg et ophold i Burkina Faso, da min kæreste skulle arbejde for den danske ambassade dernede. Jeg startede mit eget lille microprojekt - www.onpagetekst.dk - da jeg skulle lave andet end at sidde på gadehjørnet og drikke øl.

Slut februar kom vi så hjem, men jeg fortsatte det lille projekt, da det var perfekt til småopgaver til og fra arbejde.

Det er dog gået lidt stærkt, og jeg har nu fundet ud af, at jeg har tjent over de tilladte 50.000 kr. i B-indkomst.

Er der nogen af jer, der ved, hvordan jeg håndterer dette?

Jeg har jo ikke taget moms for mine allerede udsendte fakturar, så det vil ikke hjælpe på dem at momsregistrere mig nu...Har jeg mistet 20% af de fakturer jeg har fået efter de 50.000 kr. eller er der en, der har en løsning.På forhånd tak
Henrik Christensen

Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Nov 09
Indlæg ialt: 303
Fra  Erhvervshjemmesider.dk ApS Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Eftersom du ikke tidligere har været CVR-registeret har du ikke påført moms - rigtigt nok. Du har modtaget pengene igennem B-honorar (?), - beløbene skulle derfor allerede gerne skulle stå under din selvangivelse. Så er skattedelen sådan set done. Det du gør nu, er at oprette et CVR-nummer, og begynder at påføre moms på dine regninger. Du skal i din nye virksomhed (såfremt det er personlig) skrive virksomhedens overskud ind i din selvangivelse - det bliver altså ikke gjort automatisk. 

Det fungerer ikke sådan, at bare fordi du bliver CVR-registeret, skal du påskrive moms på dine faktura du har sendt ud tidligere. Det er "fra nu af".

Så kom du igang med CVR-registering og momsindberetning - og tillykke med succen! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg læser det ikke som at du har fået B honorarer - og dermed at der er indberettet noget

HVIS det er alm b indkomst - ikke som indberettet honorar, så skal man registrere sig for moms så snart det er åbenlyst, at man vil komme til at omsætte for over 50.000 kr på 12 mdr løbende - frem og tilbage

Da du jo har overskredet 50.000 (og jeg kan ikke overskue om noget af det har været i Afrika og fra afrikansk site og dermed måske slet ikke dansk momspligtig) så har det jo været "åbenlyst" du ville komme over og ja, så kan der være risiko for, at skat/moms vil have moms af de fakturaer du har haft inden du registrerede - fra det var "åbenlyst" og tilmed en bod på samme beløb

Langt fra sikkert det sker, men overskrider man 50 t grænsen og det var åbenlyst nok, så har man forsat et salg som der skulle ha været moms på, og så skal man af med de 20% og ser skat det som groft uopmærksomt - med bod

Du kan jo ikke gøre meget andet, end nu at registrere i en fart og se om ikke alt går

Her er mere om registreringspligt og skats regel om pligt når det er ÅBENLYST at ....

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Molgaard
Tilmeldt 2. Dec 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har fakturet fra adresse i Danmark og du har omsat for over 50.000 så skal du moms registeres og betale moms, men hvis du har faktureret fra Burkina faso, og du har j skullet flytte adresse dertil, så skal du ikke betale moms eller b-indkomst.

Tilmeldt 21. Jan 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Indkomsten jeg her snakker om er efter jeg kom hjem fra Burkina Faso, så det er under danske regler... Jeg var lidt bekymret for, at jeg nok kom til at bøde for denne dumhed, og sådan er det.
Alle mine faktura har jeg selv indberettet til SKAT, men er først blevet opmærksom på dette loft for nyligt.

Tak for jeres indlæg og hjælp!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

HenrikChristensen:

Indkomsten jeg her snakker om er efter jeg kom hjem fra Burkina Faso, så det er under danske regler... Jeg var lidt bekymret for, at jeg nok kom til at bøde for denne dumhed, og sådan er det.
Alle mine faktura har jeg selv indberettet til SKAT, men er først blevet opmærksom på dette loft for nyligt.

Tak for jeres indlæg og hjælp!

Det er bare at se at få momsregistret i en fart i alle fald :)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

HenrikChristensen:

Indkomsten jeg her snakker om er efter jeg kom hjem fra Burkina Faso, så det er under danske regler... Jeg var lidt bekymret for, at jeg nok kom til at bøde for denne dumhed, og sådan er det.

Hej Henrik,

 

Jeg har lige arbejdet med en sag fuldstændig identisk med denne, bortset fra det var skat som opdagede grænsen på de 50.000 kr. ikke var overholdt. Og i den forbindelse kan jeg sige Skat ikke ser gennem fingre med selv en mindre overskridelse. Konsekvensen er at bagatelgrænsen kan tilsidesættes og virksomheden derfor er momspligtig for hele omsætningen.

 

Så som andre allerede har skrevet, se at få dig momsregistreret!

 

Jeg vil dog anbefale at du imødegår risikoen for en kontrol fra skat, og beregner moms af den omsætning du har haft over 50.000 kr. (Da en kontrol kan medføre moms fra første krone). Nu kender jeg ikke din virksomhed og dine kunder udover hvad jeg kan læse mig til på din hjemmeside, men det er ikke sikkert dette kommer til at koste 20 % af al din omsætning over 50.000 kr.

De kunder som ikke er momsregistreret kan man jo ikke lave prisen om på, så der vil du tabe 20 % af omsætningen til salgsmoms.

De kunder som allerede har en momsregistrering, behøver du ikke at tabe noget på. Hvis du krediterer den nuværende faktura og laver en ny hvor du lægger momsen ovenpå, så skal din kunde godt nok indbetale momsen til dig, men husk de til gengæld har fradrag i deres eget momsregnskab for samme beløb, hvorfor hverken dine kunder eller dig selv taber noget på dette.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Jeg har lige arbejdet med en sag fuldstændig identisk med denne, bortset fra det var skat som opdagede grænsen på de 50.000 kr. ikke var overholdt. Og i den forbindelse kan jeg sige Skat ikke ser gennem fingre med selv en mindre overskridelse. Konsekvensen er at bagatelgrænsen kan tilsidesættes og virksomheden derfor er momspligtig for hele omsætningen.
Ja det er i tråd med hvad jeg har kunnet se flere steder 

Jesper_nl:
Jeg vil dog anbefale at du imødegår risikoen for en kontrol fra skat, og beregner moms af den omsætning du har haft over 50.000 kr. (Da en kontrol kan medføre moms fra første krone).
Skal trådstarter så momsregistre "bagud" til starten - så han ikke fakturerer med moms uden at være momsregistreret, eller er det ikke bedre/det korrekte, at blive momsregistreret fremad, for at kunne fakturere med moms - når man jo betaler momsen ind - og så kun gøre det i forhold til de kunder som ikke er momsregistrerede (er lig en periode med moms på til nogen og ikke til andre) 

Og så først efter momsregistrering, kreditere de gamle momsregistrerede

Er det uden konsekvens bare at registrere NU, og så kreditere de med egen momsregistrering og ikke de uden, og ny fakturere. Mere at han ikke der kan få andet bøvl?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Skal trådstarter så momsregistre "bagud" til starten - så han ikke fakturerer med moms uden at være momsregistreret, eller er det ikke bedre/det korrekte, at blive momsregistreret fremad, for at kunne fakturere med moms - når man jo betaler momsen ind - og så kun gøre det i forhold til de kunder som ikke er momsregistrerede (er lig en periode med moms på til nogen og ikke til andre) 

Og så først efter momsregistrering, kreditere de gamle momsregistrerede

Jeg vil mene det korrekte er at registrere sig på en dato som ligger inden virksomheden når de 50.000 kr., så sender man i hvert fald det signal til Skat at man ikke er ude på at snyde med registreringen, men blot har overset en registreringsgrænse. Jeg ved godt dette åbner for en indberetningsperiode hvor fristen for indberetning måske er overskredet, men det er trods alt bedre at gå et gebyr for ikke at have indberettet til tiden end et gebyr/bøde for ikke at overholde lovens bestemmelser.

Efter registreringen er gået igennem ville jeg så begynde at kreditere fakturaerne og lave korrekte fakturaer. Og som omtalt i tidligere indlæg vil jeg (efter aftale med kunden selvfølgelig) lægge salgsmoms oveni fakturabeløbet på de kunder som har en momsregistrering, og dermed minimere det potentielle tab som manglende salgsmoms kan medføre.

Cookie - John Hannover:

Er det uden konsekvens bare at registrere NU, og så kreditere de med egen momsregistrering og ikke de uden, og ny fakturere. Mere at han ikke der kan få andet bøvl?

Jeg tror det kommer helt an på beløbets størrelse! og ligeledes også hvordan det bliver opdaget.

Men i dette tilfælde, hvor trådstarter selv bliver opmærksom på problemet og selv aktivt retter problemet så der indberettes og indbetales korrekt momstilsvar, kan jeg ikke forestille mig der kommer nogen sanktioner eller andet bøvl, udover at der muligvis bliver tilskrevet nogle renter på skattekontoen. (Derudover måske en henvendelse fra Skat som gerne vil have forklaring)

 

I den sag jeg håndterede var den samlede omsætning på omkring 100.000 kr. (50.000 kr. mere end registreringsgrænsen) og der accepterede Skat at såfremt der blev lavet momsregistrering og indberettet salgsmoms for hele omsætningen, så ville de ikke forfølge sagen yderligere.

Men hvor den præcise grænse går for hvad Skat kan tillade ved jeg ikke, men jeg formoder den ligger på omkring 250.000 kr. i manglende tilsvar! Dette udfra jeg mener at have hørt det er omkring dette beløb man kan risikere fængselsstraf for skatte- og afgiftsunddragelse. Også tror jeg også Skat kigger på om personen tidligere har ligget på kant med systemet, hvis man gentagne gange har forbrudt sig mod lovgivningen tror jeg de går hårdere til en person/virksomhed.

Tilmeldt 21. Jan 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det DEN INFO,

Jeg er i fuld gang! :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)