Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan trækkes fra når man køber firmabil?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Mar 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg står og skal til at købe firmabil, og synes at jeg har kigget lidt, men kan ikke rigtig finde noget konkret svar.

Når jeg køber firmabil, hvad kan jeg så trække fra i skat?

Kan forsikring trækkes fra?

Er det rigtigt at hele prisen trækkes fra hvis bilens pris ikke er over 12.500?

Og det hele trækkes selvfølgelig fra når skatte opgørelsen kommer, ikke også?

vh. nysgerrig iværksætter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

driver du personlig virksomhed - så kan du ikke købe firmabil hvis vi taler en du på nogen måde selv skal kunne køre i (hvidplade)

Du kan i selskaber og under VSO købe firmabil og køre i den selv (hvidplade) men skal beskattes af fri bil - meget dyrt og slet ikke til at bruge hvis vi taler bil til 12.800

Hvis vi taler ren værkstedsbil på gule plader som du aldrig kan køre privat i så kan du trække den fra i som omkostning og det foregår jo ikke overskatteopgørelsen men via regnskab - og forudsætningen er seriøst drevet erhverv med overskud for øje

Papegøjeplade kan du købe og betale privat inkl momsen, og så kan du trække driften fra i virksomheden mod at betale en privatbenyttelsesafgift http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html 

Overvej en snak med en bogholder/revisor eller mere læsning om at drive virksomhed - det er ikke udgifter til skatteopgørelsen som udgangspunkt men - regnskab og indtægter minus udgifter og en lang række krav

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt have fradrag for en bil i din virksomhed selvom du ikke anvender virksomhedsordningen. Udgifterne til bilen (afskrivning, brændstof, forsikring, vægtafgift, vedligeholdelse mv) opgøres og fordelens mellem privat og virksomheden ud fra de samlede antal kørte km i året. Dvs. hvis du fx kører 50% erhverv og 50% privat så kan virksomheden afholde halvdelen af ovennævnte udgifter.

En anden mulighed er, at virksomheden betaler dig (privat) kørselsgodtgørelse efter statens takster for de  kørte km. for virksomheden. Beløb vil så være skattefrit for dig privat, men kan fratrækkes i virksomheden.

Bruger du virksomhedsordningen og virksomheden køber bilen, skal du beskattes af fri bil, men virksomheden har så fradrag for alle udgifterne på bilen 100%.

Ja der er mange muligheder, og let er det ikke. Der er her rådgivning fra en revisor kan være en god ide, så du sikrer dig den skattemæssigt meste optimale løsning i dit tilfælde. Det er nemlig forskellig fra case til case, hvad der er det mest optimale.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:
Du kan godt have fradrag for en bil i din virksomhed selvom du ikke anvender virksomhedsordningen. Udgifterne til bilen (afskrivning, brændstof, forsikring, vægtafgift, vedligeholdelse mv) opgøres og fordelens mellem privat og virksomheden ud fra de samlede antal kørte km i året. Dvs. hvis du fx kører 50% erhverv og 50% privat så kan virksomheden afholde halvdelen af ovennævnte udgifter.

Nyt for mig, at hvis man tager % af udgifterne i stedet for statens takst som fradrag - så må bilens afskrivninger og ikke kun drift medgå i tallet man får fradrag for.

Hvordan beregnes afskrivninger konkret når de indgår i fradraget -   xx % årligt eller???

tak hvis du lige gider bekræfte at afskrivninger går med i beløbet der kan fradrags virksomhedens overskud som personligt fradrag (ikke udbetales som udgift i alle fald se næste)?

Henrik Statsaut. revisor:
En anden mulighed er, at virksomheden betaler dig (privat) kørselsgodtgørelse efter statens takster for de  kørte km. for virksomheden. Beløb vil så være skattefrit for dig privat, men kan fratrækkes i virksomheden.

Er jeg ikke enig i. Vi taler personlig virksomhed  (i mit udgangspunkt) som vel ikke må betale beløbet ud som udgift og fratræk i virksomheden men hvor ejer skal tage beløbet som fradrag i skat ved skatteregulering. I personlig virksomhed må man ikke få kørepengene som udgift i firmaet (og skal heller ikke dermed angive det til skat, bare tage det som personligt fradrag)

Skats juridiske redegørelse for ikke at udbetale som udgift i personlig virksomhed http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061753&vId=208670&search=befordringsgodtg%F8relse* med bl.a. denne tekst i citat

Disse personer kan fratrække erhvervsmæssige befordringsudgifter:

  • Selvstændigt erhvervsdrivende, der ikke anvender virksomhedsskatteordningen
  • andre med indtægtsgivende arbejde, der ikke er lønmodtagere, typisk honorarmodtagere.

Se LL § 9 B, stk. 1.

Forudsætningen for fradraget er, at de har afholdt udgifterne.

Der kan ikke udbetales skattefri befordringsgodtgørelse til selvstændigt erhvervsdrivende eller honorarmodtagere.

citat slut -  men der er masser af andre sider med samme mening

Det giver det samme, men jeg mener lov og vejledning er klar Personlig virksomhed må ikke udbetale som udgift skattefrit til ejer, men ejer skal tage det som personligt fradrag ved at reducere virksomhedens resultat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)