Jeg har en webshop, hvor man får et login i forbindelse med et køb.
Når kunden så handler 2. gang, er adresseoplysningerne gemt, således, at kunden ikke skal indtaste andet end e-mail og password.
Dette fungerer super godt - og rigtig mange kunder vender tilbage..
Nu er en ny hjemmeside klar til at blive lagt op. Det er desværre ikke muligt at overføre kundernes konti.
Er det lovligt, at sende en e-mail til alle kunderne om, at de skal oprette en ny konto, næste gang de handler? (Jeg frygter, at kunderne tror de stadig har en konto, og forgæves bruger funktionen "Glemt adgangskode".)
Mvh
Jeg fremstiller klistermærker i høj kvalitet til virksomheder fra 6,80 kr. / stk. Mine kontaktoplysninger findes her!
Hvis du sælger et produkt som folk online abonnere på SKAL du kontakte dine kunder når at der sker ændringer i det produkt de betaler for.
Som udgangspunkt må du ikke sende mails til folk som ikke har bedt om det, så ja ren teknisk så bryder du loven hvis du gør dette.
Nu ved jeg ikke hvor mange kunder/brugere der er tale om, men det er i mine øjne altid muligt at overføre oplysninger. Har selv flyttet bruger oplysninger fra meget gamle systemer til helt nye, hvor jeg var fortalt at de kun kunne flyttes manuelt.
Du er velkommen til at skrive en privat besked til mig med et eksempel, hvis du ikke vil udelukke dette :)
Du kan skrive lige hvad du vil i den mail, men den bliver aldrig lovlig.
Så du skal gøre det op i morale, vil du bryde loven for at oplyse folk eller følge loven og måske miste kunder.
Hvis dine kunder har oplyst et telefon/mobil nummer må du gerne ringe til dem og spørgere om du må sende denne mail, det er lovligt. Jeg har ansat en sælger til at sidde og ringe ud, alt hvad han laver er, at få tilladelse til at sende dem EN mail.
Så hvis du vil bruge tiden/pengene på at ringe til alle dine X antal kunder så var den en lovlig løsning.
Jeg vil gerne lige afslutte denne besked ved ydre at jeg ikke opfordre til at bryder loven, men min erfaring er at mange gør dette bevist om at de bryder loven.