Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

udlandsdansker, skatteregler, programmeringsopgave i Danmark

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 12. Apr 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Da jeg ikke er blevet klogere efter længere tids søgen, prøver jeg lykken her på forummet.

Min nuværende situation:
- Jeg har boet i udlandet (udenfor EU) i over et år.
- Jeg har ikke en bolig i DK.
- Jeg er ikke skattepligtig i DK.
- Jeg ejer ikke virksomhed i opholdslandet.
- Der er en skatteprocent på 0 i opholdslandet.

Jeg har fået tilbudt at løse en programmeringsopgave for en virksomhed i Danmark, men er bange for at blive skattepligtig for alt hvad jeg har tjent i år.
Er det noget jeg behøver at frygte? Vil det have indflydelse om virksomheden overfører til min danske bank? og er der andet jeg bør tænke over før jeg takker ja til arbejdsopgaven?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

DonkMove:

Jeg har fået tilbudt at løse en programmeringsopgave for en virksomhed i Danmark, men er bange for at blive skattepligtig for alt hvad jeg har tjent i år.
Er det noget jeg behøver at frygte? Vil det have indflydelse om virksomheden overfører til min danske bank? og er der andet jeg bør tænke over før jeg takker ja til arbejdsopgaven?

Jeg forstår godt din tvivl. Problemstillingen er heller ikke lige til at svare på da rigtig mange faktorer spiller ind. 

 

Først og fremmest er det vigtigt for dig at få afklaret om du indtræder i den fulde skattepligtige igen, det kommer an på hvor meget du opholder dig i DK om året, blandt andet den berømte 180 dages regel. Fuld skattepligt er lig med skat i DK af hele din indkomst!

 

Indtræder du ikke i den fulde skattepligt er det kildeskattelovens § 2 som bestemmer om du isoleret set skal beskattes af det programmeringsjob du har fået tilbudt.

Hertil skal indledningsvis besvares om jobbet indebærer du skal til DK for at udføre jobbet eller det klares Remote fra dit nuværende bopælsland?

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Jesper svarer rigtig godt, dog forsimplet.

Såfremt opgave udføres i DK er du skattepligtig af indkomst fra opgaven, hvad du tjener i dit hjemland vedkommer ikke skat-dk

Såfremt hele opgaven udføres remote, er du ikke skattepligtig i dK.

Svar er baseret på givne oplysninger

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:05
Hvor mange stjerner giver du? :

bkonig:

Jesper svarer rigtig godt, dog forsimplet.

Såfremt opgave udføres i DK er du skattepligtig af indkomst fra opgaven, hvad du tjener i dit hjemland vedkommer ikke skat-dk

Såfremt hele opgaven udføres remote, er du ikke skattepligtig i dK.

Svar er baseret på givne oplysninger

Det er jo netop hensigten at svare forsimplet, så man netop undgår at give et potentielt forkert svar på en så kompleks problemstilling. Men jeg burde nok have stillet flere spørgsmål, for problemstillingen drejer sig i mindst ligeså høj grad om der er tale om opgaven ses udført af en selvstændig erhvervsdrivende eller som et arbejdsforhold, en problemstilling som heller ikke er lige til, men prøv at kigge på kriterierne i den juridiske vejledning afsnit C.C.1.2 og se om du kan opfylde kriterierne som selvstændigt erhvervsdrivende?

 

Din egen forsimplende konklusion ender måske med at være rigtig, men i så fald er det mere en tilfældighed. Man kan ikke så kategorisk sige, at den begrænsede skattepligt afhænger af om opgaven udføres i DK eller remote.

 

Fra Tayabas City
Tilmeldt 16. Mar 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi bor på Filipinerne og vi laver oversættelser for Danske virksomheder og vi er ikke skattepligtige i Danmark, vi har det på skrift fra Told og Skat

Tilmeldt 12. Apr 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar!

Jeg opholder mig typisk 10-25 dage årligt i Danmark i forbindelse med ferie (ikke arbejde!).

Programmeringsopgaven vil løses remote, da der er tale om en mindre opgave der kan løses ved kommunikation over mail og skype.

Virksomheden der forespørger opgaven er af typen I/S. Jeg er vel honorarmodtager i denne forbindelse, da der ikke er tale om en ansættelse men en freelance opgave? Derudover er jeg ansat i en virksomhed i opholdslandet, men virksomheden har ingen tilknytning til den danske virksomhed der tilbyder opgaven.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

DonkMove:


Jeg opholder mig typisk 10-25 dage årligt i Danmark i forbindelse med ferie (ikke arbejde!).

Jamen så er du umiddelbart ikke i fare for at indtræde i den fulde skattepligt igen, så fuld beskatning af hele din indkomst er ikke umiddelbart noget du skal bekymre dig om!

DonkMove:

Programmeringsopgaven vil løses remote, da der er tale om en mindre opgave der kan løses ved kommunikation over mail og skype.

Virksomheden der forespørger opgaven er af typen I/S. Jeg er vel honorarmodtager i denne forbindelse, da der ikke er tale om en ansættelse men en freelance opgave? Derudover er jeg ansat i en virksomhed i opholdslandet, men virksomheden har ingen tilknytning til den danske virksomhed der tilbyder opgaven.

Det står mig stadig ikke klart om din opgave udføres i et tjenesteforhold eller ej, hvilket netop er betingelsen for skattepligt efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1. At du opholder dig udenfor DK i forbindelse med udførelsen er blot en faktor til vurderingen heraf, men ligeledes tænker jeg du skal kunne opfylde et par faktorer mere for at være fri af den begrænsede skattepligt. Primært tænker jeg på om du selv bærer risikoen for opgavens udførelse, altså du får kun betaling hvis du leverer et færdigt produkt, eller delvis betaling for opfyldelse af delmål. Altså du bærer selv risikoen for at jobbet udføres tilfredsstillende på samme måde som hvis du netop var selvstændigt erhvervsdrivende.

Tilmeldt 12. Apr 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager min manglende forståelse for emnet, men opstiller nogle faktorer der burde svare på spørgsmålet:

- Jeg får et fast beløb for udførelsen af én samlet opgave. (underordnet om det tager 2 timer eller 20) 
- Jeg har ingen udgifter i forbindelse med opgaven (så der er ingen risiko for at tabe penge)
- Løsningen skal godkendes af den danske virksomhed før at det udløser en udbetaling.
- Der kommer kun til at være den ene opgave. (ikke et længerevarende samarbejde)
- Opgaven løses IKKE for en af virksomhedens kunder.
- Jeg ejer ikke en virksomhed.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

DonkMove:

Beklager min manglende forståelse for emnet, men opstiller nogle faktorer der burde svare på spørgsmålet:

- Jeg får et fast beløb for udførelsen af én samlet opgave. (underordnet om det tager 2 timer eller 20) 
- Jeg har ingen udgifter i forbindelse med opgaven (så der er ingen risiko for at tabe penge)
- Løsningen skal godkendes af den danske virksomhed før at det udløser en udbetaling.
- Der kommer kun til at være den ene opgave. (ikke et længerevarende samarbejde)
- Opgaven løses IKKE for en af virksomhedens kunder.

- Jeg ejer ikke en virksomhed.

Ud fra denne beskrivelse, er det min opfattelse at du udfører en opgave som selvstændig erhvervsdrivende og dermed er denne opgave dermed ikke omfattet af den begrænsede skattepligt.

Men jeg ville nok, hvis jeg var dig, for ikke at havne i problemer og ligeledes for at kunne påtage dig lignende opgaver i fremtiden, sende en besked til skat og spørge om de ligeledes opfatter dette som værende udenfor den begrænsede skattepligt. Skal du være helt sikker, så skal du bruge 500 kr. på et bindende svar fra skat, hertil skal du måske have hjælp fra en skatterådgiver eller revisor.

DonkMove:

- Jeg ejer ikke en virksomhed.

Det er mest af alt en sag mellem dig og dit bopælsland, reglerne for hvornår man skal og kan registrere sig med en virksomhed må afhænge af den nationale lovgivning i det land du har bopæl og udfører hvervet fra.

Fra dansk side drejer det sig primært om opgavens karakter, idet kildeskatteloven foreskriver opgavens karakter og ikke registreringsmæssige forhold.

Tilmeldt 20. Oct 15
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hvis du ikke er tilmeldt det danske folkeregister burde der ikke være noget problemer.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)