Jeg har just opdaget, at en kunde er kommet til at betale en faktura ekskl. moms, hvilket jo selvsagt ikke er korrekt. Nu er det så jeg ikke ikke er særlig rutineret i hvordan man retter op på en sådan fejl.
Jeg bruger Dinero og pengene (det forkerte beløb) er gået ind på enkeltmandsvirksomhedens konto. Jeg ville derfor sætte utrolig stor pris på hvis en af jeg ville give mig et råd i forhold til hvordan man nemmest retter op på situationen? Først tænkte jeg at det nemmeste var at oprette en eller anden ekstrabetaling, men så stemmer den oprindelige faktura jo ikke længere? Omvendt tænker jeg, at det er meget omstændigt hvis pengene skal tilbageføres og fakturaen annulleres, for derefter at oprette en ny der skal betales?
Som i nok kan se er jeg virkelig på bar bund så jeg ville sætte stor pris al hjælp i kan give.
Jeg sendte blot en almindelig mail til kunden og gjorde kunden opmærksom om, at indbetale momsbeløbet til samme konto. Da kunden havde indbetalt momsbeløbet, registrerede jeg fakturaen som betalt, og så stemmer banken m.v. igen.
Det bemærkes, at du stadig har lov til rykkergebyrer osv. selv om kunden har betalt hovedparten af kravet. Dette blot, hvis kunden af den ene eller anden grund skulle nægte at betale restbeløbet.
Tak for dit hurtige svar. Det var dog en ualmindelig nem og god løsning. Hvis man beder kunden om at anføre "restbetaling" eller lign. i overførselsteksten så er det vel gennemsigtigt nok? ift. regnskab
Tak igen, der gjorde du lige min søndag noget bedre! :-)
Du bogfører faktura betalt med det som han har betalt - uanset moms eller ikke - Beløbet han betaler påvirker ikke moms, og hvis han skylder 100 kr og betaler 80 kr - så bogfører du bare 80 kr som betalt i Dinero - og programmet ved, at han stadigt mangler 20 kr og når de kommer så bogfører du igen faktura som betalt - denne gang med 20 kr - og så er den udlignet.
Der skal ikke anden dokumentation til. Det er ok at betale en faktura over mange omgange (i forhold til skat/moms)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
tak for dit svar. Nu skal jeg lige være sikker på jeg forstår dig korrekt. Jeg ville jo nødig overtræde nogle regler i forhold til korrekt bogføring.
Er det korrekt forstået, at man simpelthen kan registrere to betalinger ved den samme faktura i Dinero? Altså simpelthen angive at fakturaen er betalt, først en gang med det beløb vedkommende har betalt (og betalingsdatoen), og så en gang til efterfølgende med restbeløbet (og betalingsdato)? Jeg troede lidt, at når fakturaen blev markeret som betalt så blev den bogført uden mulighed for yderligere redigering, men der tager jeg fejl som jeg forstår dig?
det er korrekt at du kan registrere så mange betalinger du vil for en dinero faktura - bare registrer det beløb der er betalt - så står resten stadigt på debitoren som ubetalt indtil den går i 0
Du kunne som også registrere for meget betalt - så ville du komme til at skylde kunden penge på hans konto
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER