Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsregnskab i et lukket IVS

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg lukker mit IVS f.eks. 25/12 2015 6 dage før regnskabsåret slutter, skal jeg så stadig aflevere årsregnskab til erhvervsstyrelsen inden for 5 måneder eller er det ligemeget når virksomheden nu er lukket?

Jeg har hørt at der sagtens kan går 3-4 mdr. før at man har lukket sit IVS (fra man starter ved SKAT med at bede om skattekvitance osv.), og så er vi jo allerede inde i marts/april 2016, men al aktivet er stoppet fra 25/12.

Jeg håber at i forstå mit spørgsmål - mit er ikke pålagt revidering og virksomheden skylder ikke noget og har ikke generet overskud som der skal betales skat af.

Fra København
Tilmeldt 25. Feb 09
Indlæg ialt: 175
Fra  BitMasch Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Softwareudvikler med speciale indenfor skalerbare webløsninger. PHP, MySQL, Puppet, Python, Apache, nginx, HTML5, m.m.
http://bitmasch.com/

Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin:

Det vil jeg mene du skal, vær opmærksom på at du ikke "bare" kan lukke et selskab, en metode er via. betalingserklæring, John har lavet en god beskrivelse af processen her: http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/lukkeSelskab.html

Det vil være via betalinserlæring - spørgsmålet er om man stadig skal indsende årsregnskab selvom at virksomheden er meldt lukket inden regnskabsåret er afsluttet - processen har jeg styr på - det er udelukkende spørgsmålet om det årsregnskab.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46555
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal altid lave selvangivelse for afslutingsåret - reglen er, at selskabet inden en måned efter ophør af den erhvervsmæssige aktivitet - skal sende en opgørelse af indkomsten (selvangivelse) for det afsluttende indkomstår. Jeg er ikke klar over, om det kan gøres digitalt endnu - tidl. .krævede det papirindsendelse når det skete ved ophør uden for normalt selskabsår.

Der skal også laves en avanceopgørelse som er skattemæssig/regnskabsmæssig opgørelse af evt fortjeneste på ting du har taget ud af selskabet - typisk for eksempel computere, varelager, møbler, biler og maskiner - så skat har klarhed over det - det gælder naturligvis også alle straksafskrevne ting. Prisen skal være markedspris som minimum (ex DBA dokumenteret) og moms er fuld moms i anskaffelsesåret og så 20% nedskrivning af momsen per år, indtil den år 6 er 0% moms

Sælger du det hele samlet som del af salg af hele aktiviteten til en anden momsregistreret, så sælges uden moms (for at undgå du skal ligge med moms og måske ikke betale mens køber så har momsfradraget Smile)

Vær opmærksom på, at skat er ganske opmærksomme på, at der ikke er ting du har anskaffet og haft fradrag og momsfradrag for - og nu selv bare beholder og vær opmærksom på, at det jo har betydning for den momsopgørelse du skal lave for det kvartal/halvår som du lukker i, og at det dermed har betydning for en evt. skattekvittance.

Dette er en del af det du kan læse her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/lukkeSelskab.html  hvor der et stykke nede er meget mere om lukning ved erkæring

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tak for svaret :) Jeg har faktisk styr på selskabsselvangivelsen, balanceopgørelse, afmeldelse af pligter, og at der skal bedes om en skattekvitance og provenuet udbetalt til mig. 

Det jeg lidt prøver at lure er, om jeg er forpligtet til at lave en årsrapport som skal sendes til erhvervsstyrrelsen - jeg beklager hvis ikke jeg har været tydelig nok. For selve lukningen er der styr på - det er egentlig kun den del med en offentlig årsrapport.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46555
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

OK - uden at være stensikker tror jeg der skal- hvis selskabet bare har afsendt anmodning om erklæring og ikke er har fået den godkendt før årets udgang - men jeg lærer meget gerne mere hvis andre ved:

1

Skal et firma der anmoder om lukning ved erklæring sent i året, og dermed intet har hørt fra skat om det før 31/12 - aflevere og offentligøre årsrapport?

2

Da det kan tage over 6 mdr med erklæring - hvad så hvis det anmodes om erklæring i dec 2015 og først gives grønt lys fra skat efter regnskabsfristen for 2015 den 31/5 2016 hvor 2015 regnskabet normalt skal være inde?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved brug af erklæring har ophør først virkning når denne er registreret i Erhverstyrelsens register. Det kræver skattekvittancen. Indtil da gælder de almindelige pligter for selskabet.

Tilmeldt 4. Mar 14
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har fradragsret for dine købsfakturaer. Hovedreglen er, at det er fakturadatoen, dette gælder både salg og køb, som styre hvilket regnskabsår bilaget hører til, og derved også hvilket år man bliver beskattet.

 

Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene :)

Whiskey:

Ved brug af erklæring har ophør først virkning når denne er registreret i Erhverstyrelsens register. Det kræver skattekvittancen. Indtil da gælder de almindelige pligter for selskabet.

Lad os antage, at alt bliver godkendt og lukningen ved betalingserklæring bliver fuldført allerede d. 1/2 (efter 2 måneder), og der har IKKE været aktivitet siden midt december og pligterne har være afmeldt lige så lang tid.. Så vil virksomheden jo egentlig stadig eksistere 30/1?

så er vi stadig inden for de 5 måneder i forhold til hvornår man skal havde tilsendt årsrapporten til styrelsen - når virksomheden så er lukket, er man stadig forpligtet til at indsende årsrapport? 

Jeg prøver at ringe til styrelsen i morgen og høre hvad de tænker. Håber ikke at de er så slemme at snakke med.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)