Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelancer vs ansat

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg er blevet tilbudt et deltidsjob, hvor jeg frit kan vælge om jeg vil være freelancer eller ansat på almindelige vilkår. Men jeg er lidt i tvivl om hvilke fordele og ulemper der er ved begge - udover at der selvfølgelig er nogle flere administrative ting ved at være freelancer. Kan I gøre mig lidt klogere?

- Jesper

Tilmeldt 19. Sep 14
Indlæg ialt: 340
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Fordelen er vel på skatten, at du på almindelig vilkår har et fradrag og et mindre træk, end den på 40% som freelancer

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

AllRoundMan:

Fordelen er vel på skatten, at du på almindelig vilkår har et fradrag og et mindre træk, end den på 40% som freelancer

What? Kan du ikke uddyde det, hvad er det for en særlig freelancer skat på 40%?

Tilmeldt 19. Sep 14
Indlæg ialt: 340
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja som freelancer betaler du b- skat som er 40% - det er mere attraktivt for mig at ansætte en freelancer end at ansætte på almindelige vilkår, da sidstnævnte kræver en masse arbejde, end freelanceren som du bare fakturerer

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

AllRoundMan:

Ja som freelancer betaler du b- skat som er 40% - det er mere attraktivt for mig at ansætte en freelancer end at ansætte på almindelige vilkår, da sidstnævnte kræver en masse arbejde, end freelanceren som du bare fakturerer

Du er gal på den. Skatten giver det samme for "freelanceren" uanset om det er a-skat eller b-skat. Forskellen ligger i om du, som arbejdsgiver, skal tilbageholde skatten eller om din "freelancer" selv skal indbetale den.
Du kan godt bruge freelancereCVR faktura, men de skal også have andre kunder de fakturerer end dig.
Hvis du bruger freelancer på CPR faktura, må de ikke arbejde mere end 8 timer om ugen. Hvis de gør det mere end 8 timer, anses det som lønmodtagerjob og det vil kræve en ansættelseskontrakt fra dig.
For at svare på det oprindelige spørgsmål. Hvis du bliver hyret som freelancer på CVR faktura skal du husk at indregne feriepenge, omkostninger til forsikringer, sygdom, risiko hvis de ikke kan betale osv. Med andre ord, som lønmodtager har du automatisk bedre og flere rettigheder end som freelancer (leverandør).
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4214
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

AllRoundMan:
Fordelen er vel på skatten, at du på almindelig vilkår har et fradrag og et mindre træk, end den på 40% som freelancer

Wink Du blander tingene godt og grundigt sammen.

Men det er ikke ensbetydende med, at der kommer en god ret ud af det Wink 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)