Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man have tilladelse af sin kunde for at bruge projektet som reference?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 06:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er snart færdig med et Corporate Identity for et nystartet enkeltmandsfirma. Jeg står og skal finde en praktikplads til efteråret under min grafisk design uddannelse og så havde jeg da tænkt mig at bruge dette projekt som reference, da jeg både har lavet logo, visitkort, brevpapir og hele hjemmesiden.

Jeg nævnte at jeg havde tænkt mig at bruge dette som reference, når jeg skal søge praktikplads, da jeg kender personen, jeg laver det for. Han var smigret til at starte med men sagde, at det måtte vi lige se på. Jeg tænkte ikke videre over det. Skal jeg have tilladelse af ham, hvis jeg vil ligge det på min hjemmeside eller på behance.com (en side for de kreative til at vise sine ting frem)? 

Det er jo billeder af logoet, visitkort, webdesignet + link til selve hjemmesiden. Han får jo gratis reklame af mig, så vi hjælper jo begge hinanden.

Tilmeldt 31. Mar 14
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene at du skal have tilladelse fra ham, men jeg vil tro at han vil give tilladelse da det som sagt er gratis reklame for ham.

Med venlig hilsen
Jacob Hinze

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Det er ikke første gang jeg ser dette spørgsmål i et debatforum eller en FB-gruppe.
Og hver gang undrer det mig at man bruger tid på at skrive og spørge nogle helt fremmede mennesker, i stedet for at bruge tiden på at tage fat i sin egen kunde og spørge vedkommende direkte.

Selvom det ville være lovligt at bruge kunden som reference, uden deres tilladelse, så vil da stadig være dårlig stil - og i værste fald være ensbetydende med at kunden ikke vil arbejde med en igen, bare fordi man ikke har spurgt først.

Så min holdning er altid, at man spørger kunden direkte om lov. Både hvad angår som brug som reference (det kunne oven i købet være at du kunne få en pæn udtalelse til din side), billeder af det færdige produkt m.m.

Vi har i MediaMouse mange kunder som giver os OK til at bruge dem som referencer og lignende - men vi har også nogle som, af gode grunde, siger at vi ikke må bruge dem som reference og/eller viser noget af det vi har lavet frem. Oftest er disse forskellige reklamebureauer, trykkerier og andre som broker opgaver hos os, som ikke ønsker at deres slutkunder ved at det er os som står bag produktionerne. Og dette har vi selvfølgelig respekt for.
Andre er store brands, som ikke har noget problem med at vi har dem som reference, men vi må ikke vise hvad vi konkret har lavet, da nogen af produktionerne først bruges om 2-3 måneder og derved ødelægger deres timing (og afslører over for konkurrenterne) i kampangerne.

Så derfor - Spørg kunden direkte.
Uanset om du teknisk set må eller ej, så er det altid god stil at checke med kunden selv.
Det kunne også være at der faldt noget mere af til dig i form af flere opgaver, eller tilbud om netop en udtalelse eller lignende :-)

/Jesper 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Spørg kunden direkte.
Uanset om du teknisk set må eller ej, så er det altid god stil at checke med kunden selv.
Ja jeg fatter heller ikke, at man regner med et svar her - som så kunne være noget ens kunde ikke ville have. Det kan jo ikke være flere hundrede man skal bruge - så man taler da Altid med kunden inden

1 Ja som juridisk svar - man må gerne - bare ikke bruge kundens logo på nogen måde uden tilladelse - Det kan så gå godt - eller man kan få en meget vred kunde der synes det er fortrolighedsbrud

2 Nej som som svar, fordi det er totalt dårlig stil at bruge nogen som reference uden deres OK på forhånd

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Copenhagen
Tilmeldt 15. Jun 13
Indlæg ialt: 209
Fra  RuedRiis.com Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er god stil at spørge om lov først - det har jeg gjort for referencerne på http://webly.dk/referencer/

Mange af dem er fra Facebook reviews, som så lægges over på siden også. 

Men spørg om lov; så kan det være, vedkommende også lige skriver lidt ekstra :)

Online underviser med 11.000+ solgte kurser i Vyond animationsvideo, GarageBand voice-overs og stærk videostruktur - via RuedRiis.com.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nå ja - nu hvor jeg er igang om det med referencer:

Lad nu for himlens skyld være med at bruge tidligere arbejdspladsers klienter som referencer på ens side!
Bare fordi man f.eks. tilbage i 2004 arbejdede på stort bureau som havde Carlsberg som kunde, så er det ikke ensbetydende med at ens nye enkeltmands-bureau fint kan pynte sig med Carlsberg som reference og skrive at "man" har arbejdet med Carlsberg. Det er både rigtigt - og navnlig forkert - på én gang.

I min optik er det tæt på at være i lige så dårlig stil som de hustlere, som starter med at sætte 20 af Danmarks største virksomheder ind som referencer på deres hjemmeside, selvom de endnu ikke har haft én eneste kunde igennem butiken...

Begge dele er noget jeg ser rigtig meget af. Og det er godtnok at pynte sig med lånte fjer, som det vidst hedder.
Og i værste fald er der nogen der kalder ens bluf - måske endda en af de store kunder man gerne ville have som kunde og på forkant havde sat som reference.

... Oh well, jeg skulle lige af med det. Bær over med mig - det har været en skod-start på ugen for mig indtil videre, med to møder hvor kunderne udeblev uden at afmelde møderne. Hvor svært kan det lige være? :-(

/Jesper

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)