Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IT support virksomhed som studerende, hvordan gør jeg?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg er lige pt studerende, og tænker derfor på at starte en lille IT support virksomhed. Jeg har læst mig frem til at jeg som udgangspunkt ikke skal registrere mig som en virksomhed så længe jeg ikke opsætter for mere end 50.000kr om året, hvilket jeg ikke regner med at gøre fra start af. Men jeg læste så også noget om, at man med fordel kan registrere sig som pmv virksomhed (kilde: http://www.erhvervsblogger.dk/personlig-ejet-mindre-virksomhed-pmv/ ) Men en af deres krav er: "at du ikke skal betale lønsumafgift. " Efter at have læst en lille smule omkring lønsumafgift er jeg så blevet i tvivl om, om en IT support virksomhed bliver pålagt den afgift. Jeg er også lidt i tvivl om, hvordan jeg skal starte det hele op, eftersom jeg får SU, hvor meget jeg må tjene nu når jeg får mindste SU sats som udeboende. Samt hvordan og hvorledes med skat mm. Hvis nogen har lidt viden omkring alt dette, ville det være super dejligt hvis i vil dele lidt ud af jeres erfaringer/viden/andet godt.

Fra Skive
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 302
Fra  SAH - Consult Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Da du er på SU er det begrænset hvad du må tjene på side linjen. Det kommer an på uddannelse, m.v. - men det kan godt overstige 50.000kr/året dog.

Hvis jeg var dig ville jeg starte ud som freelance, altså 'ingen cvr' og dernæst blive honorar betalt af virksomhederne (de skal bare bruge dit CPR nummer). 

Tilmeldt 5. Jun 16
Indlæg ialt: 56
Fra  Lighthouse Technology Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Celoo,

Jeg startede selv virksomhed da jeg fyldte 18, og det gjorde jeg ved at få et CVR nr uden at momsregistrere først, og da jeg så senere kunne se jeg ville overstige de 50.000 kr. blev jeg momsregistreret. Jeg modtog selv SU indtil jeg var 20, og derfor benyttede jeg mig af virksomhedsordningen sådan at jeg selv kunne styre hvor stor min personlige indtægt ville blive mens jeg var på SU. Denne artikel forklarer det kort og præcist: http://www.startupsvar.dk/virksomhedsordningen

Lønsumsafgift er noget man betaler i udvalgte erhverv, som f.eks. tandlæger og fodkliniker. Jeg kan ikke forestille mig at du kan komme til at betale lønsumsafgift, men jeg er ikke erhvervsrådgiver, så ring til din kommunes erhvervsrådgivning, de kan helt sikkert hjælpe. Der er også en liste her: https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=68691 under "Virksomheder, der skal betale lønsumsafgift"

Her forklares der lidt om hvad du må tjene i virksomhed mens du er på SU: http://www.su.dk/su/su-betingelser/saa-meget-maa-du-tjene-fribeloeb/saadan-beregner-du-din-indkomst/indkomst-fra-egen-virksomhed/ 

SU afhænger lidt af alder, og uddannelse mv. så det kan SU styrelsen nok give et bedre svar på end jeg. Da jeg selv fik SU under videregående uddannelse var grænsen omkring de 110.000kr. 

Held og lykke med opstarten! :) 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Celoo:

Hej, jeg er lige pt studerende, og tænker derfor på at starte en lille IT support virksomhed. Jeg har læst mig frem til at jeg som udgangspunkt ikke skal registrere mig som en virksomhed så længe jeg ikke opsætter for mere end 50.000kr om året, hvilket jeg ikke regner med at gøre fra start af. Men jeg læste så også noget om, at man med fordel kan registrere sig som pmv virksomhed (kilde: http://www.erhvervsblogger.dk/personlig-ejet-mindre-virksomhed-pmv/ ) Men en af deres krav er: "at du ikke skal betale lønsumafgift. " Efter at have læst en lille smule omkring lønsumafgift er jeg så blevet i tvivl om, om en IT support virksomhed bliver pålagt den afgift. 

Du skal ikke betale lønsumsafgift! Det er først og fremmest en afgift som kun betales af dem der leverer ydelser som er fritaget i momslovens § 13, og det er IT support ikke.

Du skal kun tænke på moms, og i forlængelse heraf tænke på din årlige omsætning. Du skal momsregistreres når du passerer 50.000 kr. i årlig omsætning (et rulende år vel at mærke)

 

PMV eller ej, ja det er lidt smag og behag. Vil du gerne have et cvr-nummer og udadtil fremstå som en "rigtig" virksomhed så er et PMV en mulighed. Du skal dog huske, at et PMV ikke fritager dine kunder (hvis de er virksomheder) at indberette honorarer til e-indkomst.

Celoo:

Jeg er også lidt i tvivl om, hvordan jeg skal starte det hele op, eftersom jeg får SU, hvor meget jeg må tjene nu når jeg får mindste SU sats som udeboende. Samt hvordan og hvorledes med skat mm. Hvis nogen har lidt viden omkring alt dette, ville det være super dejligt hvis i vil dele lidt ud af jeres erfaringer/viden/andet godt.

I forhold til SU er det ligegyldigt om du har indkomst fra et PMV eller et honorarer indberettet direkte på dit cpr-nummer, det tæller uanset som indkomst i forhold til SU-indkomstloftet.

Nu kan det godt være nogen nævner VSO (virksomhedsskatteordningen) som en mulighed for at tjene penge uden indflydelse på SU-indkomstloftet. Men med den lille intensitet i virksomheden du ligger op til, kan du ikke anvende VSO'en.

Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må må have et overskud på maks 7559kr / måned imens jeg går på en ungdomsusdannelse (kilde: http://www.su.dk/su/su-betingelser/saa-meget-maa-du-tjene-fribeloeb/fribeloeb/satser-for-fribeloeb/ ) (altså overskud på 90.000kr om året)

Okay, så jeg kan forstå at jeg ikke skal betale lønsumafgift.

Jeg ved ikke om jeg misforstår hvad Virksomhedsordningen går ud på, men kan det ikke kun svare sig at være med i, hvis jeg har et overskud på mere end 500.000kr om året?

Jeg forstår ikke det, ang. honorarer 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Celoo:

Jeg ved ikke om jeg misforstår hvad Virksomhedsordningen går ud på, men kan det ikke kun svare sig at være med i, hvis jeg har et overskud på mere end 500.000kr om året?

Virksomhedsordningen er først og fremmest en skatteberegningsmodel, der kan anvendes til at skubbe/fordele sin virksomheds overskud fra det ene år til det andet. I forhold til SU har en VSO den fordel, at den kan sænke din indkomst i forhold til hvad du må tjene for stadig at få SU. Med andre du kan få fordel af ordningen langt før din virk har et overskud på 500.000 kr.

For eksemplets (forsimplet) skyld; din virksomhed har et overskud på 200.000 kr., men du skubber 110.000 kr. I forhold til din SU har du nu kun tjent 90.000 kr. og kan dermed hæve fuld SU på trods af din virksomhed reelt har tjent meget mere.

Dog skal du være opmærksom på om du overhovedet kan anvende virksomhedsskatteordningen, en grundlæggende betingelse er at virksomheden skal opfylde betingelserne for "erhvervsmæssig" virksomhed. (Se lidt nærmere om det her http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2083457&chk=211712) Og med det ret begrænsende omfang du skriver om i din første tråd, er det tvivlsomt om du overhovedet kan anvende ordningen.

Celoo:

Jeg forstår ikke det, ang. honorarer 

Hvis du enten som privatperson eller som PMV modtager et honorar for ydelse fra en virksomhed, skal denne virksomhed indberette at du eller din PMV har modtaget det honorar. Først når du har en momsregistreret virksomhed er det ikke længere et krav.

Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay nu forstår jeg, tror ikke jeg vil gå for meget op i det, i første omgang. Først når jeg har fundet ud af, om markedet er der, vil jeg fokusere mere på hvordan jeg skal tjene penge, uden at skære i SU'en.

Jeg ser ikke nogen problemer i, at virksomheder skal indberette honorar, er mest fokuserede på private samt, jeg ikke har tænkt mig at arbejde sort. :)

Har jeg forstået det rigtigt?

Hvis jeg skal starte virksomheden som en PVM virksomhed, skal jeg først ind på: https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Start_virksomhed og starte virksomheden.

Når jeg så en gang årligt indberetter mit overskud til SKAT, vil dem som tager sig af SU samt, at betale SKAT selv finde ud af, om jeg overholder det hele samt skrive hvor meget SKAT jeg skal betale, eller skal jeg skrive til flere steder samt indberette til flere steder inden jeg starter virksomheden for at alle dem der skal have det af vide / holde øje med mig, er indforstået med det?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Celoo:

Okay nu forstår jeg, tror ikke jeg vil gå for meget op i det, i første omgang. Først når jeg har fundet ud af, om markedet er der, vil jeg fokusere mere på hvordan jeg skal tjene penge, uden at skære i SU'en.

Jeg ser ikke nogen problemer i, at virksomheder skal indberette honorar, er mest fokuserede på private samt, jeg ikke har tænkt mig at arbejde sort. :)

Har jeg forstået det rigtigt?

Det lyder sådan. Til private skal du ikke sørge for andet end en faktura.

Celoo:

Hvis jeg skal starte virksomheden som en PVM virksomhed, skal jeg først ind på: https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Start_virksomhed og starte virksomheden.

Når jeg så en gang årligt indberetter mit overskud til SKAT, vil dem som tager sig af SU samt, at betale SKAT selv finde ud af, om jeg overholder det hele samt skrive hvor meget SKAT jeg skal betale, eller skal jeg skrive til flere steder samt indberette til flere steder inden jeg starter virksomheden for at alle dem der skal have det af vide / holde øje med mig, er indforstået med det?

Du skal helt korrekt oprette en PMV via virk.dk

 

Nu er det et stykke tid siden jeg har modtaget SU, men normalvis er det selv noget SU-styrelsen tjekker, om du har tjent for meget. Skat indberetter du en gang om året, din normale selvangivelse skulle gerne automatisk blive til en udvidet selvangivelse med ekstra felter til virksomhedsdelen. 

Hvis du begynder at tjene penge, vil det nok være anbefalelsesværdigt at ændre din forskudsopgørelse så du ikke ender med en restskat. Ligeledes skal du jo løbende holde øje med din omsætning, da det er din egen pligt at sørge for momsregistrering inden du rammer årlig omsætning på 50.000 kr.

 

NB; det anbefales at have en erhvervsansvarsforsikring. (argumenter burde give sig selv Wink )

Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay super, og ja, har også tænkt mig at skaffe en erhvervsansvarsforsikring hvis virksomheden bliver en succes.

Tænker også at jeg vil lave en forskudopgørelse som du siger, så jeg ikke kommer til at bruge alle pengene og står med en gæld på 20.000kr efter året.

På tastselv.skat... står der: "Lønindkomst" under "Forventet økonomi i 2016". Er det den jeg skal ændre til hvor meget jeg forventer at tjene i løbet af 2016? Kan man gøre det senere hen, eftersom jeg har ingen ide, inden virksomheden er startet.

Btw, lige pt. står den på 26.xxx kr, selvom jeg har tjent 0kr i år. Kan jeg evt. lade den stå der, eller skal jeg ændre den til 0kr og skrive et andet sted ang. forventet indkomst?

Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu bliver jeg lidt i tvivl om hvorledes jeg må tjene 7559kr per måned udover SU eller om jeg må tjene 7559kr per måned inkl. SU.

(Kilde: http://www.su.dk/su/su-betingelser/saa-meget-maa-du-tjene-fribeloeb/fribeloeb/satser-for-fribeloeb/ )

Jeg ville normalt i dette tilfælde ringe til min skole's SU afdeling, men de er på sommerferie lige nu, og vil meget gerne starte virksomheden inden skolen starter igen.

Så hvis nogen af jer, er sikre på hvor meget jeg må tjene udover min SU må i meget gerne skrive. :)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)