Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afslag på CVR nr. Tager statsforvaltningen fejl eller ej?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 23. Dec 14
Indlæg ialt: 123
Fra  Orberg Medie Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg søgte den 15/11 om godkendelse til at oprette virksomhed med CVR nr. som mindreårig. Den 15/12 fik jeg et svar, som lød på, at de ikke vil tillade, at jeg opretter virksomhed. Begrundelsen for afslaget lyder som følgende: 

Begrundelse for afgørelsen Afslaget er begrundet i at iværksætterselskaber skal stiftes i henhold til selskabslovens § 24, hvorefter det i § 24, stk. 3, bestemmes, at stifteren, når denne er en fysisk person, skal være myndig og ikke må være under værgemål efter § 5, i værgemålsloven eller under samværgemål efter § 7, i værgemålsloven.


Idet den mindreårige er 17 år og således ikke myndig, finder vi allerede af denne grund, at godkendelse efter værgemålslovens § 43, stk. 1, ikke kan imødekommes.


Afgørelsen er truffet efter § 43, stk. 1, i værgemålsloven. Det fremgår af den bestemmelse, at en værge med godkendelse fra Statsforvaltningen kan tillade, at en mindreårig, der er fyldt 15 år, på egen hånd udøver næring eller anden virksomhed.

I første paragraf fremgår det, at stiftere af selskaber under ingen omstændigheder må oprette selskab, hvis man er under 18. Mig bekendt er dette sket adskillige gange før, men i tilfælde af at statsforvaltningen udelukkende tillader enkeltmandsvirksomheder, fremgår det ingen steder på deres hjemmeside eller på deres skabelon for ansøgning. 

I sidste paragraf fremgår, at der med tillades fra statsforvaltningen kan oprettes virksomhed, selvom man er mindreårige, men alligevel skriver sagsbehandleren i midterste paragraf, at grundet den mindreårige ikke er myndig, finder hun, at godkendelsen af værgemålsloven  § 43 ikke kan imødekommes, selvom hele pointen med  § 43 er, at der kan oprettes virksomhed til trods for, at man er mindreårig. 

Jeg håber der er en herinde, som har et kvalificeret svar på, hvorfor svaret blev, som det gjorde. Hvis der under ingen omstændigheder tillades at oprette selskaber, er det selvfølgelig en valid begrundelse, men i så fald er det vel overflødigt men den yderligere begrundelse for afslaget. 

Tusind tak på forhånd. 

God jul :) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er vel at du har sagt at du vil starte et iværksætterselskab. Der skak man som nævnt af sagsbehandleren være myndig jf. selskabsloven for at kunne stifte et. Her er ingen mulighed for dispensation.

Hvad du skulle have søgt om er en enkeltmandsvirksomhed. Alternativt skal dine forældre stifte et ivs og lade dig være ansat og så overdrage det til dig når du bliver 18 år.

Sagsbehandleren ved statsamtet har svaret i overensstemmelse med gældende regler.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja helt korrekt - man kan ikke få dispensation til et kapitalselskab som f.eks IVS - Du kan evt få til personlig virksomhed som angivet her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/starte-virksomhed-som-umyndig.html

eller - og nu er det ikke uden risiko for de som så skal ind og hjælpe med at stifte og siden være direktør - til du er 18 - En over 18 kan stifte IVS - sælge anparterne til dig, men selv forsætte som direktør

Det er så i øvrigt formentlig ikke en løsning banken er vild med, så det kan give problemer med erhvervskonto - se hvad du før hvis du skal vælge den løsning http://johnhannover.blogspot.dk/2015/10/eje-et-selskab-som-under-18.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 23. Dec 14
Indlæg ialt: 123
Fra  Orberg Medie Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Mange tak for dit svar. Det var særdeles brugbart. 

Jeg har nu udarbejdet en ny ansøgning. Kan du vurdere, om der er noget her, som kan forårsage, at det endnu en gang ikke tillades. 

Her er den: 

Virksomheden
Jeg ønsker af drive en virksomhed med salg af beklædningsdele. Virksomheden vil først og fremmest sælge t-shirts med eget design. Der er udarbejdet en dybdegående forretningsplan, som er godtaget af Nordjyske New Bizz 2016-17-18, hvilket betyder, at erhvervskonsulenter har vurderet, at virksomheden har en fremtid. Aalborg business har derfor bevilget penge til rådgivning og revisorer og diverse andre eksterne rådgivere, hvis dette måtte findes nødvendigt.

Grundlag for at drive virksomhed
Jeg har stor erfaring med grafisk design og hjemmeside design. Jeg har designet logoer til flere professionelle kunder. Jeg vil derfor selv kunne udarbejde mit logo, hjemmeside, reklamer og design til mine produkter. Jeg har ydermere erfaring med handel, hvilket jeg bl.a. har opnået ved et tidligere job som sælger hos Curabitur. Jeg har kendskab til den nuværende modebranche samt et stort netværk bestående af mange andre unge mode interesserede. Jeg har længe været interesseret i virksomhedsformer, regler og lign. og har derfor engageret mig meget og deltaget aktivt i diverse iværksætterforums, som f.eks. Amino. Jeg har derfor kendskab til de regler mht. import, salg, virksomhedsformer, som måtte være nødvendige. Jeg har erfaring indenfor marketing og brugen af forskellige værktøjer som eks. Google Adwords. Jeg har mulighed for at få rådgivning og sparring gennem erhverskonsulenterne fra Aalborg business, andre iværksættere fra start-up caféen i Aalborg samt revisorer, bogholdere og lign., gennem Nordjyske New Bizz.


Virksomhedsformen er enkeltmandsvirksomhed.


Det vil ikke være nødvendigt af optage nogen form for lån eller at købe varer på kredit, eftersom jeg har en tilstækkelig opsparing bl.a. bestående af konfirmationsgaver fra 2013, jeg vil gøre brug af.


Grundet min interesse i virksomheder og selskaber har jeg også kendskab til regnskabsføring, så jeg vil derfor selv kunne forestå regnskabsføring, og måtte det være nødvendigt med hjælp, kan denne opnås gennem Nordjyske New Bizz.


Det vil ikke være nødvendigt at ansætte medarbejdere.


Der er ingen betydelige risici ved virksomheden, eftersom behovet for start og drift kapital er dækket af min opsparing. Hvis der mod forventning ikke bliver solgt én eneste t-shirt, vil det være muligt at sælge mine t-shirt til indkøbspris til venner og bekendte, hvilket kan minimere tabet markant. Muligheden for selv at designe logo, hjemmeside og t-shirts gør, at det ikke bliver nødvendigt at investere i dette, hvilket også reducerer risikoen ved opstart.


Forældremyndighedsindehaverne er indforstået med at indestå for ethvert krav, der måtte opstå i forbindelse med min erhvervsudøvelse.


Budgetudkast samt årsopgørelserne fra forældre og mindreårig er vedhæftet.

Hvis andre end John har tilføjelse, er I selvfølgelig velkomne til at skrive. 

Mvh. Silas. 

Fra 2150 Nordhavn (Kbh. NØ)
Tilmeldt 15. Oct 16
Indlæg ialt: 34
Fra  Sienna Firm Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ser meget fornuftigt ud. Jeg har selv haft CVR siden min 15 års fødselsdag. Er lige fyldt 18 nu. Da jeg i 2013/14 sendte min ansøgning til dispensation mindede den også i mange tilfælde den du har, og du bør modtage godkendelsen ret hurtigt, da risikoen i din virksomhed er lav.

Du kan ikke stifte IVS-selskab som under 18, så det er selvfølgelig klart at du får et afslag, udelukkende baseret på din alder.

-hilsen Sami

 

Sienna Firm. Besøg hjemmeside på SiennaFirm.net

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det ser godt ud det du skriver

God vind med det og God Jul

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)