Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B-indkomst grænse

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Dec 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Ved b-indkomst (som freelance), er maksgrænsen for indtægt så stadig 50.000 i 2016/2017, eller er det højere/lavere?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Fra 2150 Nordhavn (Kbh. NØ)
Tilmeldt 15. Oct 16
Indlæg ialt: 34
Fra  Sienna Firm Skrevet kl. 01:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke indtægt men omsætning som skal være under 50.000,- på 12 måneder. Det er ca. 3000 om måneden. 

Omsætning betyder "hvor meget du har solgt for". 

Hvis du som freelance ikke har nogen udgifter er det dog ren indtægt. 

Når du har noget den grænse, skal du momsregistreret, firmaregistreres (CVR) og skal opkræve 25% moms af alt det du sælger for.

Men så længe du holder dig under grænsen behøver du ikke tænke på moms. Så skal du bare skrive i B-indkomst hos skat hvor meget du har tjent og betale skat af det.

Håber det var til at forstå.

-hilsen Sami

Sienna Firm. Besøg hjemmeside på SiennaFirm.net

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ikke som sådan en grænse hvis vi taler egentlig honorar - freelance arbejde du udfører for f.eks. selskaber som honorarindtægt.

Her kan man godt omsætte (sælge for) mere end 50.000 kr uden at skulle momsregistreres. Det svarer mere til lønmodtagerarbejde - bare med enkelt opgaver af mere selvstændig karakter MEN man skal passe på, og skats praktiske råd er, at hvis man forventer at drive honorararbejde som freelancer - og ved man vil kommer over 50.000 kr i omsætning inden for en hver 12 mdr periode frem og tilbage, så bør man kontakte SKAT (skriftligt altid) og få belyst om de mener man nu vil være momspligtig eller ikke.

Hvis man driver det som virksomhed - ren selvstændigt - så vil der opstå momspligt så snart man åbenlyst kan se man vil komme op på 50.000 kr omsætning på en hver 12 mdr periode

Hvis man får et egentligt honorarlønnet arbejde så kan et sådan honorar dog godt være over 50.000 kr værd - uden man skal registrere sig for moms - Det er her det vil være klogt at checke SKAT nærmere eller som minimum få råd af en dygtig revisor.

SKAT:

  • Lønmodtagerarbejde skal indberettes til skat som A indkomst af arbejdsgiveren
  • Honorar betalinger fra firmaer til ikke momsregistrerede CPR personer  (eller CVR som PMV) skal altid indberettes af betaleren på modtagerens CPR nr
  • Selvstændige fører selv regnskab og indberetter overskud mm

Sidste faldgrube er - at det så skal være virkeligt honorararbejde og ikke lønmodtager arbejde man bare fakturerer for at undgå opsigelse eller for at kunne tage ekstra fradrag, kørepenge osv - 

Det er derfor ret vigtigt, at skelne mellem - Lønmodtager - honorarmodtager og egentlig selvstændig, og det er IKKE aftalen der afgør det, det er den faktiske karakter af arbejdet - se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Det er ikke altid jordens nemmeste sondring.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

SiennaFirm.net:
så længe du holder dig under grænsen behøver du ikke tænke på moms. Så skal du bare skrive i B-indkomst hos skat hvor meget du har tjent og betale skat af det.
med tilføjelsen, at det er altid arbejdsgiveren hvis denne er firma - som SKAL stå for indberetning til skat for betalinger for ydelser til ikke momsregistrerede som CPR personer og CVR som Personlig Mindre Virksomhed PMV

Modtager skal så kontrollere sin årsopgørelse rubrik 12 og gøre betaleren opmærksom på hvis tallene ikke er korrekt med (og kan man ikke få "arbejdsgiveren til det" må man selv gøre skat opmærksom på indtægten men man kan ikke selv rette i rubrik 12 - det vil dog kunne give betaleren ganske store problem)  

Modtager bør også selv forskudsregistrere for at få betalt skatten løbende

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Dec 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Super - tak til jer begge.

God jul!

Tilmeldt 7. Jan 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for hjælpsom information.

hvad nu hvis betaleren et et udenlandsk firma? har de så stadig pligt at informere det danske skattevæsen at en dansk statsborger har modtaget et honorar?

jeg er dansk/svensk statsborger men bor, studerer og arbejder i danmark. jeg har ikke nogen indtægt i sverige. udover mit arbejde har jeg en enkelt freelanceopgave som foregår i danmark, men virksomheden der har hyret mig er svensk registreret.

skal jeg regne med at det svenske firma informerer SKAT, eller skal jeg, efter at jeg har modtaget honoraret, informere SKAT?

mvh og på forhånd tak hvis nogen kan hjælpe

Lukas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørg dem. Normalt hvis du udfører arbejde for en svensk virksomhed så skal du selv indberette. Dog ville det i DK være sådan at vi også skulle indberette honorar til en svensk modtager på dennes navn, adresse og fødselsdato/år, og det ville undre hvis det ikke var samme i Sverige. Jeg tror dog bare til er til kontrolformål, så jeg vil tro du selv har ansvaret for at indberette til skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)