Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af enkeltmandsvirksomhed- En (måske) simpel case

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Nu er der snart gået to år siden jeg gik fra selvstændig til lønmodtager, og jeg må nok sande at det er tid til at få lukket virksomheden. 

Jeg har just 0-indberettet for den sidste momsperiode, og jeg har ingen indtægter eller udgifter haft det sidste år. Jeg har forsøgt at orientere mig i div. meget informative tråde herinde, samt på virk. Jeg føler mig dog stadig ikke helt sikker på, at jeg har forstået proceduren korrekt. Som jeg forstår det er trinene:

1) Først skal jeg sikre adgang til virksomhedens e-boks efter lukning, da virksomhedens nemid ophører ved lukning. Det burde, uden at jeg har tjekket, være til at finde ud af. 

2) Jeg skal "indberette og betale til SKAT til og med ophørsdatoen". Se det aner jeg ikke hvordan jeg gør? indberetning vil være nul i begge tilfælde.

3) (jeg antager at det her er afgørende, at jeg har gennemførte 1 og 2?) jeg skal lave regnskab og avanceafgørelse. Men hvor gør jeg det? Er de på selvangivelsen eller forskudopgørelsen (de udvidede rubrikker) eller et helt tredje sted? jeg har ingen anskaffelser i virksomheden, og som sagt hverken indtægter eller udgifter i dette skatteår.

4) Jeg lukker virksomheden på virk.dk (framelder det mig alle pligter, skat moms?)

5) Meddele skat at virksomheden ophører ved sætte kryds i "Er du ophørt med virksomhed i år eller tidligere end i år? " rubrikken i forskudseopgørelsen?

Er det en venlig sjæl, med mere ekspertise end jeg, der vil tage et kig på det ovenstående, og måske besvare mine spørgsmål?

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh. Jesper 

  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det meste som du skriver giver sig selv. Eneste du måske skal have med er, at du skal kunne 0 indberette moms efter lukning og det gør du med tast selv kode du beder skat om OG selv du ingen indtægter/udgifter har haft, så kan du jo have købt aktiver du har afskrevet og de skal ud igen, deraf de oplysninger som kræves når du angiver at have lukket i selvangivelsen

http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/skal-jeg-lade-mig-momsregistrere.html siger mere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 07:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det John. Er det også korrekt forstået at slutregnskab og avanceopgørelse, er noget der klares i forskudopgørelsen, og at jeg ikke skal sende noget separat til skat? - Jeg opbevarer selvfølgelig det regnskab jeg løbende har lavet i Dinero.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Slutregnskab er via selvangivelsen som har egne punkter for salg af aktiver mm når du sætter flueben i lukket virksomhed (og du kan også forskudsregistrere det - da dit salg af aktiver jo indgår i resultatet, så du kan forskudsregistrere hvad det blev)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)