Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af selskab/opstartning af nyt IVS, for første gang. Udbetaling af skat, løn osv. Hjælp!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Mar 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino, efter mange timers søgen og en lille hovedpine til følge af det vælger jeg at krænge mine spørgsmål ud til jer begavede mennesker her på sitet. 

3 venner og jeg, er ved at købe et selskab. Selskabet sælger remme, og har oplevet en stigning på købere af remmene, men de har ikke mulighed for selv at gå længere med det, men det er vi sikre på vi kan. 

De har lavet et IVS selskab hvor det er registreret i, dem vi køber af siger at vi selv skal lave et IVS, da vi skal have vores eget CVR nummer, som vi skal bruge til firmaet. 

Da vi prøver at kigge på den her process dukker rigtig mange spørgsmål om, som vi føler vi kun halvt har fået svar på. 

1. Så vidt vi kan forstå, kan det koste ned til 1kr at oprettet et selskab, men derefter skal det selskab vi køber (lad os bare for nemhedens skyld kalde det X) vel registreres i vores IVS i stedet? 

2. Der skal betales skat af overskuddet. Det ligger på 25% så vidt vi kan forstå, men hvornår og hvordan skal det betales? Vi køber en rem fra fabrikken til 40kr stk. vi sælger dem videre på hjemmesiden til 70kr. Det efterlader et overskud på kontoen på 30kr. Betaler vi de 25% af de 30, eller de 70? 

Hvornår betales de 25%, er det en gang om måneden, hvert kvartal, halve år eller hele år? Synes jeg læste et stede at vi ikke skulle betale selskabsskat de første 2 år, men det har vi taget med et gram salt, fordi det lyder underligt, og der var ingen videre forklaring på det. 

3. Hvis vi skal udbetale løn til os selv. Skal vi alle være registrert som arbejdsgiver eftersom vi alle ejer lige meget af firmaet?
Når vi udbetaler løn, skal der så betales fuldt skat af det? 

Det er første gang vi overhovedet har noget at gøre med firma, vi er totalt nye på området og vil gerne prøve kræfter med det, hvilket også er en af grundene til vi køber et firma som næsten allerede er oppe at stå. 

Tak på forhånd for svar og forståelse!


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46561
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt for meget til et samlet svar - men hvorfor I skal stifte nyt ivs og og skulle fornye alle aftaler andre jeg ikke
Med alt det I ikke ved, så skal I betale jer til at få råd om det her fra en revisor eller anden 

I kan komme i meget besvær so I spørger her og få et selskab der bare koster jer en masse penge i drift uden nogen fordel’’

Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 272
Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ikke tro på alt du læser rundt omkring. 

1) Du kan sagtens stifte et IVS for 1 kr., men i bør overveje et ApS. Årsagen til dette er at det ikke er alle som er glade for at samarbejde med et IVS, da i selv kun vil hæfte for 1 kr. Hvis i, i forvejen køber deres virksomhed for 50.000 eller derover, så kan i ligeså godt stifte et ApS.

I forhold til købet af deres virksomhed, så afhænger det hele af hvad i indbyrdes aftaler. Det lyder mest til at i vil købe aktiverne mv. fra deres virksomhed over til jeres nystiftet siden de mener at i skal stifte en virksomhed selv. Der skal du lige være sikker på hvad i præcis aftaler.

2) Skatten kan ikke opgøres så simpelt som du ligger op til. I princippet så hvert år skal i opgøre virksomhedens samlet indtægter og omkostninger (ekskl. moms) samt lave regulering af poster som eventuelt ikke er fradragsberettiget mv. Herefter vil du komme frem til jeres skattepligtige indkomst, som du skal betale 22% skat af. Der er ikke skattefrihed de to første år.

3) Lønnen fungerer i princippet ligesom hvis i er lønmodtager hos en anden virksomhed. Der skal udarbejdes en kontrakt mellem jer og virksomheden, samt indberettes løn hver måned når i vil udbetale den til skat. Herefter indbetaler virksomheden a-skat, am-bidrag mv. til skat samt nettolønnen til jer selv. Fordelen ved at eje en virksomhed er at i, i nogle tilfælde vil kunne spare skat ved at udbetale udbytte fremfor løn.

Udover alt ovenstående skal i være opmærksomme på at der skal udarbejdes et regnskab, som skal indberettes til erhvervsstyrelsen årligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46561
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

nikokj:
Udover alt ovenstående skal i være opmærksomme på at der skal udarbejdes et regnskab, som skal indberettes til erhvervsstyrelsen årligt.
samt være opmærksomme på omkostning til lovpligtig arbejdsskadeforsikring for alle - var det 3 - ejere uanset løn og omsætning samt formentlig omkostning til erhvervskonto i bank + regnskabsprogram og mulig hjælp til regnskab og årsafslutning. Jeg vil også stærkt tilråde hjælp til udarbejdelse af en ejeraftale mellem jer. At drive erhverv sammen uden ejeraftale er som at sejle på en armeret sømine http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)