Jeg har gang i en forretning af streaming-produkter(pædagogisk materiale osv) og det går meget fint men nu har jeg fået en henvendelse fra Tyskland, hvor et museum inisterer på at der skal være et "fysisk" produkt og efterspørger 300 DVDére med en videofilm som de kan sælge i deres butik. Jeg overvejer i stedet at sende dem 300 USB sticks i pæne æsker med en mp4 videofil kopieret over på i stedet for 300 DVD skiver, så slipper jeg for alt bøvlet med at lave en dvd med grænseflader, korrekte formater osv, evt. tab af billedkvalitet, så derfor et spørgsmål til dig:
Hvis du stod i en museumsbutik og skulle købe en video om Berlin under 2. verdenskrig og kunne vælge mellem DVD og USB stick, hvad ville du så vælge?
(PS har sammenlignet priser og kan se at ved så små oplag, er produktionsprisen stort set ens,og jeg tror det er en engangsordre)
Jeg vil helt bestemt sige, du skal sende dem DVD'er. Hvis det er en tv-udsendelse du sælger. Folk forventer ikke at skulle sætte et usbstik til deres TV. Jeg tror du får markant mere bøvl ud af at sende USB stik. Dengang jeg arbejdede med DVD, der var det kun nørderne og b2b som fik streams på usb eller harddisk. Alle consumer fik DVD.
Du kan godt lave en DVD uden grænseflade, hvor den bare autostarter programmet med undertekster, efter fx. et landevalg med flag. Så kører du bare alle udsendelserne efter hinanden. Det gør det noget billigere.
Uden den mindste tvivl så skal du sende DVD når det er hvad de efterspørger.
Du skal huske vi her i DK er meget langt fremme på it sammenlignet med andre lande. Selv Tyskland er hvad it angår et godt stykke efter os, og dermed er DVD stadig langt det mest foretrukne medie.
Hvis du kigger på diverse museer og hvad de sælger, så er det bøger og dvd’er. Jeg har besøgt adskillige museer og udstillinger i bl.a. Tyskland med samme tema (WW2) og jeg har til dato ikke set een eneste USB-dims til salg nogen steder.
Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk
Klart DVD når de nu efterspørger det. Og så vedlægger du selvfølgelig en unik gavekode og et link, så køberen kan hente den digitalt til sin computer også. Så dækker du også nørderne. ;-)
Alt det med valg af fysisk medie handler meget om hvem målgruppen er.
En video fra et museum målretter sig nok ikke unge mennesker, men derimod nærmere den ældre generation - præcis dem som stadig sidder med en DVD afspiller i stuen, og for hvem det har en stor værdi at videoen bliver præsenteret - både i indpakning og velkomst menu. Hvis du giver dem en USB i hånden ville de ikke ane hvad de skulle gøre ved den. Du skal heller ikke forvente at de har et Smart-TV som kan håndtere det - og du kan være stensikker på at de ikke gider at sidde og se det på computeren. De vil sidde i sofaen.
Tab af kvalitet vil der nok ikke være noget af, da video fra den tid ikke har en højere kvalitet en DVD'en kan håndtere.
Jeg vil dog give dig ret i at det kunne være en fordel at have begge dele: Både en USB og en DVD - og det kan du jo sagtens lave. Du kan sagtens få DVD covers hvor der er plads både til en USB og en DVD. Dem laver vi en del af (dog med Blu-ray istedet for DVD fordi videoerne er optaget i FullHD). Men det øger selvfølgelig prisen, og derfor bliver man jo nok i dit tilfælde nødt til at vælge én af dem - og så kan det ikke rigtig være andet end en DVD.
Freelance digital designer - tryk - web - illustration - billedbehandling